Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Hoe komen jullie aan deze info: lage bloeddruk (hypotensie) hoort bij hypothyreoïdie?
De alto's strooien ermee. Die komen niet verder dan de overeenkomst van de eerste 4 letters: hypo en hypo.

Maar voordat deze hypo's samen een hype worden:
Een hypothyreoïdie en een lage bloeddruk komen samen wel voor bij de meest dodelijke en ernstigste vorm van hypothyreoïdie.
Het lukt je dan niet meer om dit te schrijven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Gezien de waardes die ik had was mijn schildklier toch wel ernstig vertraagd.
IK zeg niet dat mijn lage bloeddruk daarvan komt. Wel zijn er verschillende sites over trage schildklier die dit als symptoom aangeven.
Mijn bloeddruk was altijd al laag.
Wel is het zo dat ik sinds ik levothyroxine slik en mijn waardes langzaam beter worden mijn bloeddruk ook wat hoger wordt. Ik heb er verder ook geen verstand van maar te lage bloeddruk kwam toevallig naar boven toen ik bij de huisarts was ivm duizeligheid. Toen werd ook die trage schildklier ontdekt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Nog eentje:
een trage schildklier.

Je schildklier werkt zich het rambam door de stimulans van de stimulerende en verhoogde TSH.
Jammer genoeg kan zo'n schildklier door ziekte niet voldoen aan de vraag.
Door een tekort aan schildklierhormoon werken je cellen in je lijf niet al te best, waardoor alles vertraagd.

Je schildklier is niet traag.
Het resultaat van de werking van je schildklier vertraagt alle procesen in je lichaam.

De juiste begrippen gebruiken, levert het juiste begrip.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Kiek ik snap wat je bedoelt maar zelfs op de site van thuisarts.nl en van ziekenhuizen wordt er over te trage of te langzaamwerkende schildklier gesproken.
Dus vanzelf dat mensen deze term gebruiken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kiek »

Precies!
Het wordt tijd dat dit soort achterhaalde begrippen in de prullenbak gemieterd worden.
Op weg naar serieuze patiëntparticipatie!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Zit nu in de 4e week Levo 75.
Heb nu al een paar dagen last van zweverig gevoel. Licht in mijn hoofd.
Onrustig gevoel. Toch nog ophoog klachten?. Het ging juist redelijk goed op wat hartgefladder na.
Volgende week prikken.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kris »

Hoi weer,

Omdat ik nog ziek thuis zit en weinig kan, lees ik soms een beetje mee.

Een tijdje geleden had ik zelf een vraag gesteld over die onrust, gejaagd gevoel, veel zweten, extreme haaruitval, slechte huid, kortademig, enz. Echt het gevoel dat mijn hormonen op hol waren geslagen door ofwel overgang, stress, depressie, een voor mij wat te actieve schildklier, reactie op medicatie zoals bloedverdunner, pijnstillers etc.

Ik schreef toen al dat ik Lyrica had gekregen voor pijn, wat ook overprikkelde zenuwen tot rust brengt. Dat doet het ook.
En ik schreef dat ik de Euthyrox weer in de avond ging nemen, waardoor de meest extreme gejaagdheid is afgenomen.

Ik denk dat hoe je denkt over je klachten iets doet in je hersenen. Dat stress (arousal) enorm veel doet in je lichaam en dat je klachten en stress elkaar sterk beïnvloeden.

Ik heb na mijn operatie gemerkt dat mijn bloeddruk en hartslag erg veranderen door staand of zittend te meten. Enorm verschil. En daardoor heb ik geleerd dat 'dysautonomie' vaker voorkomt na een zware operatie. Dus het hoeft niet te blijven.
Ik meet mijn bloeddruk niet meer. Ik denk dat die selectieve aandacht niet handig is ihkv stress verminderen.
Wat wel helpt bij lage bloeddruk is spieren aanspannen en zorgen dat je genoeg drinkt. Als het door dysautonomie komt, is het gewoon iets waar je mee moet dealen. Zoals jammer genoeh zoveel.

Wat ook iets helpt tegen het onrustige gevoel is mezelf afvragen of ik dit gevoel herken en of het me ergens aan doet denken. In mijn geval is het ook goed om soms die energie eruit te bewegen, en soms te realiseren dat het kan komen doordat ik verdriet of boosheid of machteloosheid wegduw.

Nou ja, ik probeer eigenlijk te zeggen dat alle symptomen en klachten akelig zijn en dat je soms intuïtief weet wat je kan doen om je beter te voelen. Soms moet je even tot rust komen en weten dat je schildklier niet het enige is dat de klachten aanjaagt. Adem halen en er wat afstand van nemen. Je lijf bedanken dat het zo hard werkt en het niet extra belasten, maar doen waardoor je wat kunt ontspannen.

Sterkte.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat stress veel met je klachten doen.
Ikzelf heb idd het gevoel dat de onrust en zweverig gevoel in mijn hoofd komt door een verkeerde ademhaling.
Vaak door frustratie en het nog niet helemaal kunnen accepteren van het feit er weer een aandoening bij te hebben waar ik nooit meer vanaf kom. Heeft tijd nodig denk ik zo. Ik ga meestal mediteren of juist wandelen. Dan moet die onrust eruit. Een goede huilbui helpt ook wel eens hoor. Daar schaam ik me niet meer voor. Lucht lekker op.
We zitten er toch mooi mee met zijn allen.
Kris
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 mei 2016, 00:30

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Kris »

Ik hoop dat je over een tijdje minder klachten hebt. Klinkt goed wat je zegt en doet.

Ik heb denk ik geluk gehad dat veel chronische klachten minder werden na instelling op Euthyrox (waaronder darmklachten, erg koud hebben, vermoeidheid) èn dat ik tegelijkertijd al wat gewend was aan de klachten die nooit zijn overgegaan (concentratie, huidklachten enz).
Ik denk ook niet dat alles te verklaren of verbeteren is door schildkliermedicatie.

Je hebt gelijk dat rustig ademhalen al zo veel kan verbeteren in je lijf.
Ik probeer ook meer lucht te krijgen en minder te 'vechten'. Arousal bewust verlagen door te doen wat helpt.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Voel me ontzettend hyper vandaag terwijl ik helemaal geen hyper waardes kan hebben. Morgen prikken na 7 weken.
Ben benieuwd. Ben ook erg moe . Heb al stukje gewandeld maar echt lekker hing dat ook niet. Heel wiebelig op mijn benen en lage rug pijn. Bah.
Geen fijne dag .
Zo moest ik ff kwijt.
Groetjes
Plaats reactie