Even mijn ei kwijt

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
peggy58
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2018, 15:12

Even mijn ei kwijt

Bericht door peggy58 »

Vorig jaar kreeg ik de diagnose van traag werkende schildklier. Medicijnen en dat is het. Als ik iemand vertelde hoe beroerd ik me voelde was daar weinig oor naar. Nu achteraf denk ik dat het al heel lang speelt. Mijn zwangerschappen waren vreselijk ik kon niet meer lopen. Hield zoveel vocht vast dat was niet leuk meer. Kreeg zwangerschap vergiftiging en een kind met een flink geboorte gewicht. Daarna dacht ik dt ik zo stram was door bekkeninstabiliteit. Nooit ben ik er op na gekeken. IK ging weer roken (heel slecht) en het ging beter met me. Tot 2 jaar geleden ik stopte met roken en het ging zo slecht dat ik zat te huilen bij de arts. Bloeddruk veelste hoog en stik benauwd . Naar het ziekenhuis bleek mijn schildklier ergens gelukkig. Instellen vond ik moeilijk maar voelde me wel veel beter.. Maar soms voel ik me zo beroerd en soms zo goed en dat is erg vervelend. Gisteren had ik pijn in mijn gewrichten en mijn hard sloeg over. Dat was best angstig. Vandaag voel ik me prima. Soms ben ik zo stram. Knopen ik mijn rug en nek en soms voel ik me fit en fruitig. Het feit dat je niet alles kan plaatsen en niet altijd weet wat hoord erbij en wat niet. En is het normaal dat je je soms zo naar voelt dat je slecht functioneerd. Mijn kinderen zeggen daar heb je het woord schildklier weer. Maar soms voel ik me gewoon echt niet lekker. Soms ook ziekjes waterogen koud alsof je de griep hebt. Soms opgejaagd harde hartslag, overslaand hartslag een paar keer van de week. En als ik stress hebt dan verkramp ik. Moest gewoon een keer echt mijn verhaal kwijt. Merk dat ik er soms angstig van word. Herkennen jullie je hierin en hoe gaan jullie er mee om als je je zo naar voelt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even mijn ei kwijt

Bericht door Kiek »

Welkom, Peggy!

Je hebt wel erge klachten om daar chronisch mee om te moeten gaan.
Zouden ze door een slechte schildklierproductie komen?
Of zou je al goed ingesteld zijn op de levothyroxine?

Dat kan gecheckt worden.
Je kunt je labwaarden opvragen bij de assistente van je huisarts.
Het gaat alleen om je FT4's met de bijbehorende TSH's.
Zulke waarden geven vaak wat meer inzicht.
Vooral hoe die waarden veranderen.
Plaats je ze hier?

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
peggy58
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2018, 15:12

Re: Even mijn ei kwijt

Bericht door peggy58 »

Dank je wel. Laat morgen mijn bloed weer prikken, ben benieuwd of dat nog klopt. En dan maar eens met een waslijstje langs de doc. Soms is het net of alles uit belans is. Toch nog maar een keertje een bezoekje brengen. Dank je wel.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even mijn ei kwijt

Bericht door Kiek »

Goedemorgen, Peggy,

Als je morgenochtend naar het lab gaat:
- slik je ochtendpillen van de levothyroxine pas na het prikken.

Dan heb je je laagste waarde van de FT4 te pakken.
Na het slikken van je levothyroxine zwiert je FT4 omhoog, en je TSH daalt.
Als de FT4 op het hoogste punt van die dag is, begint de daling van de FT4 tot de volgende ochtend.

Je ochtendwaarden laten zo dus je laagste FT4-niveau zien.
Zelfde lab, zelfde tijd, zonder levothyroxne van die dag in je maag.
Dat geeft het scherpste beeld.
En daar heb je wat aan!

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie