Overstap thyreoidum naar euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Ja, dat ga ik zeker doen. Dank je wel voor je hulp en adviezen!
Gaat goed komen allemaal!
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Hoi Kiek,

Ik heb inmiddels weer bloed geprikt. Waardes nu waren:

TSH: 1,03
FT4: 23,29

Weer een klein beetje aan de snelle kant dus (zeker ft4). Ik ga dus weer verder afbouwen, nu naar 75 mg toe. Het lijkt er dus echt op dat mijn schildklier vanzelf aan het herstellen is! Heb de afgelopen weken ook erg goed mijn voeding gedaan. Dus ben hier erg blij mee. Blijkbaar helpt dat toch.
Nu over 6 weken weer prikken en dan afwachten hoe het dan gaat. Hopelijk kan ik dan langzaam aan nog verder afbouwen.

Groetjes Paulien
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Ja, je zit nog te hoog, Paulien.
Ik denk dat je uitkomt op ongeveer een FT4 van 18 à 19 pmol/l met een TSH van ca. 2 mU/l.
Het verschil wordt gemaakt door die hele lage TSH. Dat is de meting rechts onder in de hoek

Dat is de moeilijkste meting voor het lab, zo'n pietepeuterige hoeveelheid TSH, waardoor de foutmarge flink stijgt.

Dus je slikt inderdaad nog steeds teveel.
Dat oranje sterretje kan best nog wat verder zwabberen.

Succes!
Kiek
Bijlagen
PaulienNov2019.jpg
PaulienNov2019.jpg (39.86 KiB) 3006 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Maar wat bedoel je daarmee? Dat ik erop uitkom?
Op TSH 2,0 en FT4 18-19? Is dat de volgende keer prikken? Of is dat uiteindelijk als ik helemaal gestopt ben met de medicatie?
De arts geeft aan dat de kans wel groot is dat ik ooit helemaal kan stoppen met de medicatie...
En hoe weet je dat dan dat ik daarop uit ga komen? Wat bedoelen ze met een setpoint? ik voel mij nu in ieder geval heel erg goed.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

De arts geeft aan dat de kans wel groot is dat ik ooit helemaal kan stoppen met de medicatie...

Is dit dezelfde arts die je thyreoïdum voorschreef?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Klopt. Maar ook de huisarts geeft dat aan. Ik heb trage schildklier na zwangerschap gekregen hè. Na eerdere zwangerschap ben ik ook weer helemaal afgebouwd. Schildklier lijkt zich vanzelf te herstellen. Heb je je wel eens verdiept in trage schildklier na zwangerschap? Dat is wel even ander verhaal dan gewoon een trage schildklier.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Kiek »

Ja, een ander verhaal met dezelfde bezwaren/klachten zolang je afwijkende waarden houdt.

Allerlei functies in je lijf worden geregeld door je hersens, die als dirigenten voor eenheid zorgen.
Niet te veel en niet te weinig.
Net voldoende, en passend bij de bouw en werking van je lichaam.
Dat is zo geregeld aan afgepast tijdens je ontwikkelking in de buik van je moeder.

Het mooiste voorbeeld is je lichaamstemperatuur.
Die past zich ook aan allerlei omstandigheden aan.
Een gemiddelde temperatuur is bij jou misschien 36.6. Dat is dan je 'set point' van de temperatuur.
Allerlei variaties in je omgeving hebben dan nauwelijks invloed op je temperatuur.

Ook de schildklier bij de mens heeft zo'n aangeboren set point.
Bij ieder mens is dat weer net iets anders.
Bij de schildklier is het de clou om die waarden te vinden waaromheen je draaide in gezonde schildkliertoestand.
Het is een afspiegeling van de manier waarop je schildklierhuishouding was ingesteld toen je nog geen last had van je schildklier.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Paulien
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 jun 2016, 10:06

Re: Overstap thyreoidum naar euthyrox

Bericht door Paulien »

Ah okay.
We gaan het zien. Ik blijf elke 6 weken prikken en wacht af hoe het gaat op 75 mg. Ik hou je weer op de hoogte.
Plaats reactie