Dosering medicatie.

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
janeman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2013, 13:01

Dosering medicatie.

Bericht door janeman »

Hallo,
Na jaren lang goed ingesteld te zijn gaat het de laatste weken minder en heb mijn oude klachten deels weer terug. Ik probeer mij nu weer opnieuw in te stellen zodat ik mij weer goed gaat voelen.
In de zomer heb ik aan 150 mcg voldoende en in de winter doe ik er naar gevoel 12,5 of 25 mcg er bij

Als ik extra nodig heb breek ik altijd de tabletjes van 25 mcg door de midden maar bedacht mij dat als ik de ene dag een hele slik en de andere dag geen tablet neem, of om nog beter in te stellen om de twee dagen een tablet neem dat toch hetzelfde effect heeft als iedere dag een halve of een derde te nemen.
Het duurt toch 6 weken voordat een tablet volledig is opgenomen, dus of ik de ene dag meer slik dan de andere dag maakt volgens mij niets uit, of zie ik dat verkeerd ????

gr, Jan
Straks voel ik me weer als een vis in het water
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering medicatie.

Bericht door Kiek »

Neem een gezonde schildklierhuishouding in gedachten.
Die zorgt per fractie van een seconde voor de benodigde wijzingen.

Desondanks kun je best over de week verschillende doses nemen.
Zo gaf men in het verleden, en geven het vast her en der nog steeds, eenmaal per week 7x dagdosis.
De oude van dagen in een bejaardentehuis: eenmaal per week is handig......
En behoeftige mensen die ver van de bewoonde wereld af wonen.
Gelukkig niet meer in Nederland.
Elders misschien nog wel.

Nu is eenmaal daags een vaste routine.
Het is voor te stellen dat het voor een kleine groep mensen beter is om de dosis te splitsen in 2 of drie porties per dag. Vooral de mensen met een akelig snelle reactie op levothyroxine: en snelle FT4-stijging na inname van de levothyroxine.

Gelukkig kan de grootste groep toe met een eenmaal daagse dosis.

Een per dag verschillende dosis maakt wél uit.
Zou je je waarden checken, dan zie je exact je slikpatroon terug: de ene dag een hogere FT4, de volgende dag afgewisseld met een lagere FT4.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
janeman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2013, 13:01

Re: Dosering medicatie.

Bericht door janeman »

Beste Kiek,
Bedankt voor de uitleg. Ieder mens is verschillend en heeft een andere aanpak nodig.
Zelf heb ik s'morgens wel eens haast en begin 15 minuten na inname al met het ontbijt.
Daar merk ik dan niets van maar zal wel meetbaar zijn dat de tablet niet voldoend ingewerkt is.
Daarnaast heb ik ook nog een B12 tekort, en krijg al jaren lang om de 5 a 6 weken een injectie.
Soms is het dan moeilijk om te bepalen waar klachten vandaan komen, is het B12 of de schildklier.
Gelukkig heb ik een hele goede huisarts die nooit moeilijk doet over de B12 of de schildklier.

Mijn waarde vanaf 2013 TSH – FT4 – MCG
08-05-2013 0,70 – 15 – 175
25-07-2014 0.48 – 17 – 167,5
15-11-2015 0.50 – 16 – 175
19-10-2016 1.9 – 15 – 167,5
15-11-2016 0.59 – 16 – 175
05-10-2017 0.37 – 16 – 167,5
04-12-2017 0.41 – 15 – 175
14-03-2018 0.36 – 17 – 175
01-08-2019 0.70 – 15 – 150

De hoge waarde van 19-10-2016 is na een operatie.
Op 01-08-2019 had ik al en halve van 25 MCG er bij moeten slikken. Momenteel gebruik ik weer 175 MCG en hoop weer snel op te knappen.

Gr. Jan
Straks voel ik me weer als een vis in het water
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering medicatie.

Bericht door Kiek »

Even snel:
Wat zijn de laboratorium referentiewaarden van je FT4?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
janeman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2013, 13:01

Re: Dosering medicatie.

Bericht door janeman »

Beste Kiek,
De laboratorium referentiewaarden zijn
TSH 0.4 - 4.0
vrij-T4 (nieuw) 10 - 22
Het bloedprikken is bij mij altijd nuchter, en zo rond 8.00 uur gedaan.
Straks voel ik me weer als een vis in het water
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering medicatie.

Bericht door Kiek »

Je ziet relatief lage FT4 waarbij chronisch lage TSH's, Janeman.
Dit is niet doorsnee.
Gebruik je er een t3-vorm bij?

Om de betekenis van je waarden scherper te krijgen:
Hoeveel uren na het slikken van je schildklierhormonen laat je je bloed checken in het lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
janeman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2013, 13:01

Re: Dosering medicatie.

Bericht door janeman »

Beste Kiek,
Veelal neem ik de medicatie om 6.30 in, dus de tijd tussen inname en prikken is ruim 24 uur.
Verder gebruik ik geen medicatie voor de schildklier.
Ik heb mij altijd goed gevoeld bij de lage TSH waarde, maar opeens zonder aanleiding gaat het nu van de een op andere dag mis.
Heb overal spierpijn, ben moe, kan midden op de dag zomaar slapen, kan me moeilijk concentreren, voel me niet goed, e.d.
Omdat de TSH van 14-03-2018 (0.36) te laag was ben ik geminderd met de medicatie, maar ik voelde mij wel goed bij die lage waarde.
Het maakt toch niet uit hoeveel de TSH is, als je maar goed voelt.
Ik heb hier wel eens gelezen dat een lage TSH botontkalking kan geven (toen nog het oude forum)
Ik heb een oom met een trage schildklier, maar hij heeft nooit klachten gehad maar slikt wel medicatie.
Wat zijn waarde zijn en hoeveel medicatie hij gebruikt weet ik niet. Hij is al 91 jaar.
Ook een tante had een trage schildklier maar zij leeft niet meer, het zit dus wel in de familie die schildklier problemen.
Bij de overstap van Thyrax naar TEVA een aantal jaren geleden heb ik geen problemen ervaren.
Gr. Jan
Straks voel ik me weer als een vis in het water
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Dosering medicatie.

Bericht door Kiek »

Het maakt toch niet uit hoeveel de TSH is, als je maar goed voelt.

Ik denk niet dat je meent dat de TSH niet uitmaakt, Jan.
Je weet beter.
Je schildklierhormonen worden gereguleerd door je pillen.
Niet door 10 kniebuigingen per dag.
Je hoeveelheid pillen wordt gecheckt in je lab: je TSH en je FT4.

Te lage TSH's, oftewel teveel schildklierhormoonpillen, is een risico voor hartritmestoornissen en je botten.

Heb overal spierpijn, ben moe, kan midden op de dag zomaar slapen, kan me moeilijk concentreren, voel me niet goed, e.d.

Teveel schildklierhormoon (=subkl. hyperthyreoïdie) geeft gelijksoortige klachten als bij een bestaande hypothyreoïdie: spierpijn, moe, problemen met focus.
Je wordt ouder, en gevoeliger voor bijwerkingen van stress.
Teveel schildklierhormoon is stress voor je cellen, zowel in je hoofd als in de rest van je lijf.

Zorg dat je het hele jaar door beter ingesteld raakt: minder pillen.
Zorg 's ochtends nuchter voor een TSH van minstens 1 mU/l, waarbij een FT4 van 14 pmol/l.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
janeman
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2013, 13:01

Re: Dosering medicatie.

Bericht door janeman »

Beste Kiek,

Het is nu de 5e week na ophoging van de medicatie, en ik moet zeggen dat de meeste klachten verminderd of zelfs verdwenen zijn. :D
Misschien heb ik een lage TSH nodig om mij goed te voelen. Dat is dan niet anders denk ik.
Ik zou niet weten wat ik moet doen om mij bij een TSH van 1 goed te voelen.
Minder slikken betekend bij mij en terug keer van de klachten.
Maar misschien zijn er andere tips om dat toch voor elkaar te krijgen.

Gr. Jan
Straks voel ik me weer als een vis in het water
Plaats reactie