Freesia's vragen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Hallo Freesia,

Je waarden zijn wisselend, binnen 'normale' grenzen.

Je houdt je aan de regel van dezelfde prikomstandigheden, 's ochtends, nuchter, geen levothyroxine, in hetzelfde lab. Dit is belangrijk.
Want je waarden vertonen relatief grote wisselingen voor zo'n beetje levothyroxine.
Een wonderlijke ontwikkeling op 37.5 à 41 µg.

Zulke kleine doses zijn eigenlijk pesterijtjes voor je schildkliersysteem. Die moet zich na zo'n klein hoopje levothyroxine direct aanpassen, en de productiemachine stopzetten.
De TSH knalt dus de diepte in.
Daarom des te opmerkelijker dat je TSH 24 uur na je laatste dosis nog steeds op 0.2 mU/l blijft staan.

Levothyroxine lijk je niet nodig te hebben om je FT4 aan te vullen.

Wat zegt je dokter?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Mijn huisarts vindt dat het prima gaat, omdat ik aangeef dat ik me vele malen beter voel dan zes maanden geleden toen ik startte.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Maar, is het dan geen optie dat mijn schildklier een beetje te weinig produceert en dat ik daarom ook maar een beetje medicatie nodig heb?

Ik ben bovendien maar klein van stuk, mijn lijf is qua formaat vergelijkbaar met dat van een gemiddeld Nederlands meisje aan het begin van de puberteit.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Er zijn weer nieuwe uitslagen omdat ik me steeds slechter ging voelen.

TSH 0,4
FT4 17
Om 8.00 uur geprikt, nuchter en zonder medicatie.

Ik snap werkelijk niet wat ik hier nu weer mee moet. De waarden passen totaal niet bij mijn eerdere uitslagen. Hoezo is die FT4 ineens meer dan 3 punten naar beneden en de TSH nauwelijks gewijzigd, terwijl ik mezelf nauwelijks van de bank afgesleept krijg? 😟

Help, iemand?
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Hmm, ik ga morgen nog eens naar de huisarts bellen. Ik zie nu op mijn notitieblaadje TSH 0,44 staan. Twee cijfers achter de komma is niet gebruikelijk toch?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Freesia's vragen

Bericht door Suffy »

Hoi Freesia,

Jij zit zeker ook bij Labwest, of in ieder geval bij een lab dat de TSH uitdrukt in honderdsten achter de komma en de FT4 in hele getallen.
Dit laatste heb ik altijd vreemd gevonden.

Weet iemand het nut van het zo nauwkeurig meten van de TSH en de FT4 niet?
Het lijkt mij toch wel uitmaken of de FT4 hoog of laag in de 17 is, zoals nu bij jou, Freesia.

Wij zijn benieuwd naar jullie verklaring.

Groeten, Suffy
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ik zit bij de SHL groep, maar tot op heden kreeg ik altijd uitslagen met 1 cijfer achter de komma, zowel bij TSH als FT4. Dus ik hoop heel erg dat de assistente het verkeerd aan me heeft doorgegeven. Een TSH van 4,4 zou met een FT4 van 17 wel tussen mijn waarden passen...
Maar wel een interessante vraag! Misschien omdat de normaalwaarden van TSH een veel kleinere bandbreedte hebben dan die van FT4?
Freesia
Berichten: 61
Lid geworden op: 17 jun 2019, 09:47

Re: Freesia's vragen

Bericht door Freesia »

Ik had de waarden telefonisch doorgekregen van de assistente van de huisarts. Ik hoopte dat ze het verkeerd had gezegd, maar vanmorgen een uitdraai gekregen en daar stond het ook.
De huisarts vond het zelf ook een rare uitslag. Hij stelde voor om nu weer iets op te hogen en over zes weken weer prikken.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Freesia's vragen

Bericht door Suffy »

Hoi Freesia,

Vanaf nu zul je je waarden anders moeten interpreteren, want de SHL Groep heeft een andere mmethode van bepalen in gebruik genomen.
Deze methode gebruikt Labwest ook en vind ik niet fijn. Je FT4 bepaalt hoe je je voelt, niet de TSH. Dat die zo gevoelig wordt bepaald snap ik dus nog steeds niet.

Het zou handig zijn als je bij de SHL Groep de referentiewaarden kon achterhalen. Dan weet je of je inderdaad iets moet ophogen. Je gevoel zegt natuurlijk ook veel.

Met hoeveel ga je nu ophogen? Kijk uit dat je niet te veel ophoogt, want (huis)artsen willen nog al eens met hele tabletjes van 25 mcg ophogen of minderen.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Freesia's vragen

Bericht door Kiek »

Weet iemand het nut van het zo nauwkeurig meten van de TSH en de FT4 niet?

Hallo Suffy,

De FT4 is moeilijker om nauwkeurig te meten. De noodzaak tot precizie ontbreekt.
Men vindt het niet noodzakelijk.
Dan komt het goed uit dat de behandelaars in de loop der tijden is wijsgemaakt dat de TSH de beste en meest gevoelige indicator zou zijn voor de stand van zaken in de schildklierhuishouding.
Of je nu een FT4 hebt van 10 of van 20 pmol/l, wat maakt het uit.
Toch mooi binnen de referentiewaarden?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie