Voorstellen Wendy

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Lieve mede lotgenoten,

Ik zit hier al een tijdje en soms reageer ik ergens op, maar heb mij zelf niet echt nog voorgesteld.

Ik ben een vrouw van 43 en ben moeder van 2 prachtige meiden. Een van 18 jaar en een van 17 maanden.

Voor mijn 2e zwangerschap kreeg ik een miskraam, tijdens die zwangerschap kon ik amper lopen, pijnlijke rug, moeite armen en benen, carpaal tunnelsyndroom etc. Nooit gedacht dat dat ook weleens mijn schildklier zou kunnen zijn. Maar goed na 4 maanden was ik weer zwanger en had dezelfde klachten, had ook zwangerschapsuiker. Nooit maar ook nooit werd er aan mijn schildklier gedacht ondanks ik al die klachten had.

Maar goed 3 maanden na mijn zwangerschap was ik mega moe ca tsh 98 en ft4 6

Huisarts wilde mij 6 weken later weer prikken tsh 235 en ft4 0

Ik had griep, was opgezwollen vooral mijn buik werd met de dag groter en de rest weet ik niet echt meer.

Hoefde mij niet ziek te melden kon gewoon nog lekker met mijn autootje naar werk toe(hel)

Maar goed december 2018 heb ik gesmeekt om een weekje vakantie en kreeg in januari 2 weken extra verlof en 2 weken vakantie.
En februari weer begonnen met 30 uur werken in de week. Geloof mij wat heb ik gehuild, vond het zo ontzettend zwaar.
Ben drogist en moet klanten adviseren en ja soms heb je de bijsluiter nodig en dat was dan echt acradabra voor mij.

Nu ben ik 14 maanden verder en ben nog steeds heel moe, een soort onwerkelijk gevoel in mijn hoofd.
En last van slapende duimen en pijnlijke benen en dan zegt je huisarts van dat dat niet kan want mijn waardes zijn nu goed. Maar dat zeiden ze een halfjaar terug ook heb toen zelf mijn medicijnen opgehoogd uit wanhoop. Hielp wel trouwens( wil andere dat niet aanmoedigen hoor)

Maar goed heb een dus ff mijn verhaal gedaan en hopelijk kunnen jullie mij met wat bemoedigende woorden toespreken, want word hier wel wanhopig van helaas.

Het enige wat ik wil, is mijn zelf weer worden en een beetje vermoeidheid daar kan ik best mee leven, maar dit is mij toch iets te veel.

Heel veel groetjes
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Voorstellen

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen Wendy,

Er is altijd een verschil van huisartsen, mijn arts gaf aan dat problemen met de schildklier bij een Endocrinoloog hoort huisartsen weten er niet voldoende van (vond zij).

Pas als alles stabiel is na behandeling Endo. dan kan de verder controle wel bij de huisarts.

Sterkte!
Marjoleta
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Marjoleta,

Fijn dat jouw huisarts het van haarzelf weet en dat ze je heeft doorverwezen.
Ik heb 3 huisartsen en ik word behandeld door 2. Ze keken eerst allebei naar de cijfertjes en nu eindelijk kijkt die andere ook hoe ik mij voel.

Mvg,
Wendy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Miss E,

Fijn dat je hebt gereageerd.
Ja bizar hè een ft4 van 0 op de labformulier stond zelfs -6.4

Heb een tijdje terug een deel van mijn waardes doorgegeven, maar er waren geen overeenkomsten met elkaar.

Toen ikzelf begon te verhogen heb ik wel 8 weken ofzo gewacht.
Mijn arts zei dat ik goed was ingesteld maar voelde mij zo ellendig( ook heeft ze met de internist overlegd)
Had toen een tsh van 3.9
Haaruitval, puisten aan de rechterkant van mijn oksel, wattenhoofd etc
Ik werd gewoon depressief ( ik dacht als ik mij zo voor altijd moet voelen is mijn leven gewoon niet leuk)
Ik slikte toen 88mcg eutyrox.

Maandag bloed wezen prikken(nuchter en om 8:15)
Tsh: 3.0 ft412.9 met 100mcg eutyrox

Ik ben vandaag begonnen met de oude eutyrox 112 mcg en mijn vriend gaat maandag de nieuwe opeisen.

Ik hoef ook niet helemaal de oude te worden maar het kan wel beter dan hoe ik mij nu voel, als die hersenen maar beter gaan doen. Moet ook nog nascholing doen voor mijn drogist, ik onthou bijna niks. Moet alles 100 keer opnieuw lezen.

Mvg,
Wendy
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Teun »

Wat zul jij je ellendig hebben gevoeld en wat heb jij jezelf en je lijf aangedaan om gewoon door te gaan met werken terwijl je lichaam schreeuwde om rust. Daarbij kun je je ook afvragen of het verantwoord was voor je werk.

Maar goed dat is geweest.
Nu je huidige waardes. Je arts vindt ze goed, ja zijn ze ook als je geen schildklierprobleem hebt want ze vallen netjes binnen de normaalwaardes. Maar niet voor de meeste levo gebruikers. Met deze waarde zou ik ook gillend gek worden. Een tsh van 3 is over het algemeen te hoog voor levo gebruikers. Daarbij zit een ft4 van 12,9 ook aan de onderkant. Ik zou zeggen regel extra levo, denk daarbij aan in ieder geval 6,25 mcg extra, maar misschien kun je zelfs wel 12 mcg gebruiken.

Als je nu hier eens al je waardes neer zet welke je hebt gehad, in ieder geval degene die nuchter geprikt zijn zonder dat je de levo had genomen en dan Kiek vraagt of ze met haar app jouw setpoint tevoorschijn kan halen dan weet je waar je naar moet Streven.
Ik hoop in ieder geval voor je dat het wel de goede kant opgaat en het voor je acceptabel/ goed gaat worden. Sterkte.
Marjo1
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2020, 09:30

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Marjo1 »

Hoi Wendy,

Wil het toch even weten: kan het <6,4 geweest, je labuitslag? Ipv - 6,4?

< 6,4 is niet perse 0, maar kan alles zijn tussen 0 en 6,4.

Sterkte!
Groet,
Marjo.
13-12: TSH 0,01; TF4 61,9
18-12: TSH < 0,03; TF4 55,9
23-12: TSH < 0,03; TF4 41,1
27-12: TSH 0,02; TF4 24,8; T3 1,39
6-1: TSH 2,82; TF4 15,8
14-1: TSH 4,87; TF4 17,3
20-01: TSH 4,49; FT4 16,2
28-01: TSH 3,52; FT4 12,9
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Teun,

Bedankt voor je reactie.
Ja ik was behoorlijk ziek, vooral in mijn hoofd. Maar als je arts zegt je hoeft je niet ziek te melden, ja dan doe ik dat ook niet. Ben toen wel in februari overgeplaatst naar mijn eigen dorp, dat is dan wel weer super fijn, hoeft niet meer de snelweg op om naar mijn werk te gaan. Ben ook terug in functie gegaan als leidinggevende naar verkoopster. Scheelt ook weer een hoop stress.

Heb in periode ook heel veel verdriet gehad qua priveomstandigheden. Mijn vriend heb ik de deur uitgezet(daar was een goede rede voor) Dus ook de zorg op de kinderen kwam op mij neer.
Gelukkig zijn we weer samen, alleen woont hij voorlopig ff niet meer bij ons. Dat heeft ook heel veel impact op alles gehad.

Ik ben gisteren begonnen met 112mcg ipv 100. Wel de oude variant meegekregen van de apotheek. Morgen gaat mijn vriend de nieuwe opeisen.

Ik zal van de week even bellen naar mijn huisarts om nog wat andere waardes. En hopelijk kunnen we daar mijn setpoint uithalen.

Groetjes,
Wendy
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Marjoleta,

Je hebt gelijk, heb weer wat geleerd.

Groetjes,
Wendy
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Teun »

Als je altijd de oude euthyrox hebt gehad kun je de oude toch gewoon eerst gebruiken ipv over te stappen? Ik gebruik ook nog steeds de oude ook al zijn die over een week op.
Als je echter al de nieuwe samenstelling hebt gehad zou ik inderdaad terug gaan om de nieuwe te vragen. Bij mij deden ze er niet moeilijk over toen in in eerste instantie van de ene dosering de oude kreeg en van de andere de nieuwe, werden gewoon omgeruild zodat ik van beide doseringen de oude had ik hoefde het niet op te eisen, kon het gewoon vragen (eisen komt op mij zo negatief/agressief over.)

Wel jammer dat je niet gewoon geluisterd hebt naar je zelf en omdat de arts zegt dat je je niet ziek hoeft te melden dat ook niet doet. Je arts heeft waarschijnlijk niet eens door hoe ziek iemand kan zijn door een slechte schildklierwerking. Ik hoop dat hij/zij inmiddels wel begrijpt dat een schildklieraandoening niet niets is.
Ik viel er destijds bijna letterlijk bij neer en kon echt niet anders, de huisarts en bedrijfsarts verplichten me zelfs om langer toe te geven aan het ziek zijn.
Wendy1976
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2019, 09:50

Re: Voorstellen Wendy

Bericht door Wendy1976 »

Hoi Teun,

Heb eerst de oude en de nieuwe door elkaar gehad. Oude 88 en nieuwe 100 en die slikte ik door elkaar zodat ik op 94 mcg uitkwam. Wist dat het niet verstandig was en heb de apotheek gebeld en was geen probleem zeiden ze. Later met de nieuwe van 100 begonnen en nu de oude van 112 meegekregen. Ik kreeg vrijdag telefonisch dat recept en is doorgefaxt naar de apotheek. Mijn vriend wilde het ophalen en ze deden erg moeilijk. Ze stond er werkelijk mee in haar handen en zei tegen mijn vriend: dat die het pas maandag kon ophalen, omdat je het recept pas de volgende dag mee kan krijgen.
Ook weleens meegemaakt dat ze over een patiënt aan het roddelen waren en zijn door een ander patiënt op hun vingers getikt, vandaar dat ik een beetje negatief overkom.

Fijn dat jou arts zo is en waarschijnlijk inziet hoe ziek iemand kan zijn door schildklierziekte.
Ik had natuurlijk ook last van mijn zwangerschapshormonen en wilde ook gewoon bewijzen dat ik het allemaal wel aan kon.
Aangezien bijvoorbeeld mijn schoonmoeder er erg sceptisch was over mijn zwangerschap en leeftijd en ik was altijd moe. Dus ik moest en zou laten zien dat het wel allemaal ging.
Maar goed daar ben ik nu wel overheen en pak mijn rust zo ver het kan.
We hadden vandaag ook een probleem op het werk. Heb mooi gezegd dat ik mijn weekend vrij nu nodig heb.( normaal stond ik al met mijn jas aan om te gaan)

Groetjes,
Wendy
Plaats reactie