Setpoint G.

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint G.

Bericht door Kiek »

Hallo Georgie,

Ik heb wel een hypo na een de Quervain ontsteking, speelt dit verder nog een rol? Vandaar dat ik dus dacht dat mijn kleine kliertje nog zijn best deed om voor me te vechten en ik hem alleen hoef te helpen.

Is je schildklier nu van die ontsteking af? Kan dat gecheckt worden?
Zou het eigenlijk helpen om je schildkliercellen verplichte rust te geven?
Dus de boel over te nemen?
't Is niet misselijk wat zo'n De Quervain klier doormaakt.
En jou akelig malheur geeft.

Een gezonde schildklier is wat beweeglijker in het vrijgeven van de FT4 over 24 uur.
Dat wordt minutieus, iedere fractie van een seconde, onder controle gehouden door je hypothalamus-hypofyse.
Gelukkig kan ie dan niet zomaar doen wat ie wil.

Nee, een dosis van 50 µg geeft geen verhoging van 13 naar 17 pmol/l, laat staan naar 19 pmol/l.
Daarvoor moet je meer slikken, anders redt je dat niet.
Of je schildklier is weer eigenzinnig onder de controle van de hypothalamus/hypofyse vandaan gekropen.

Wacht je volgende waarden af.
En laat je daardoor leiden.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint G.

Bericht door Georgieswereld »

Kiek schreef: 06 feb 2020, 18:10 Hallo Georgie,

Ik heb wel een hypo na een de Quervain ontsteking, speelt dit verder nog een rol? Vandaar dat ik dus dacht dat mijn kleine kliertje nog zijn best deed om voor me te vechten en ik hem alleen hoef te helpen.

Is je schildklier nu van die ontsteking af? Kan dat gecheckt worden?
Zou het eigenlijk helpen om je schildkliercellen verplichte rust te geven?
Dus de boel over te nemen?
't Is niet misselijk wat zo'n De Quervain klier doormaakt.
En jou akelig malheur geeft.

Een gezonde schildklier is wat beweeglijker in het vrijgeven van de FT4 over 24 uur.
Dat wordt minutieus, iedere fractie van een seconde, onder controle gehouden door je hypothalamus-hypofyse.
Gelukkig kan ie dan niet zomaar doen wat ie wil.

Nee, een dosis van 50 µg geeft geen verhoging van 13 naar 17 pmol/l, laat staan naar 19 pmol/l.
Daarvoor moet je meer slikken, anders redt je dat niet.
Of je schildklier is weer eigenzinnig onder de controle van de hypothalamus/hypofyse vandaan gekropen.

Wacht je volgende waarden af.
En laat je daardoor leiden.

Sterkte!
Kiek
Ja ik heb deze week mijn bloedresultaten gekregen incl. BSE/CRP en die waren goed. De ontsteking is denk ik zo rond november overgegaan. Eind november/begin december had ik even een goeie paar weken en voelde me super. Tussen hyper en hypo in acht ik. Begin januari torenhoog TSH.
Wat zou in theorie gebeuren als mijn schildklier iets doet in combinatie met die medicatie? Dat aspect snap ik dus niet helemaal. En ook, als de levo het helemaal overneemt, dan ga ik toch naar de hyper als mijn eigen schildklier wel werkt? Met een medicatie van 25mcg ben ik in 1 week van FT4:6 naar 10 gegaan. Dat is toch ook best knap dan. Vandaar dat ik dacht dat mijn schildklier meehelpt. Mijn internist heeft trouwens helemaal niks uitgelegd - niet eens watvoor soort ontsteking dit is - dus vandaar dat ik heel erg in het duister tast.

Florence; zoals je kunt lezen doe ik dus ook eigenlijk alles op eigen houtje :lol: Het is te zot voor woorden vind ik. Mijn arts heb ik sinds november niet meer gezien. Maart pas weer. En als het aan hem had gelegen had ik ook maar 1x bloed laten prikken. Wel is er een verpleegkundige die een beetje de boodschapper speelt. Ik verwacht niks meer van artsen eerlijk gezegd. Ondertussen ken ik mijn lichaam het beste; toen ik voelde dat er iets erg mis was in m’n hals zei mijn HA dat ik hypochondrie had. :roll: Dus, je bent niet alleen; ik zit hier ook te verpieteren in de onzekerheid. Maar ben zo blij dat ik dit forum gevonden heb!

Over zo’n week of 2 ga ik weer prikken. Misschien ben ik wel het medische wonder en zit ik straks op 17 :lol:
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint G.

Bericht door Kiek »

En ook, als de levo het helemaal overneemt, dan ga ik toch naar de hyper als mijn eigen schildklier wel werkt? Met een medicatie van 25mcg ben ik in 1 week van FT4:6 naar 10 gegaan. Dat is toch ook best knap dan. Vandaar dat ik dacht dat mijn schildklier meehelpt.

Je vaart van 6 naar 10 in één week, met een dosis van 25 µg, is in ieder geval niet het resultaat van die 25 µg.
Die verhoging is uitsluitend de verdienste van de productie van je schildklierweefsel.

Hopelijk raakt je schildklier niet nog eens overspannen!

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint G.

Bericht door Georgieswereld »

Ik heb even geen clue meer wat ik dan moet doen. De 50mcg die ik nu neem zorgt dus eigenlijk niet voor verbetering? Maar m’n waarden veranderen wel - ten goede. Moet ik ophogen naar 75 zodat de medicatie alles gaat overnemen en mijn schildklier niet overspannen raakt? Of kom ik dan in een hyper terecht door tussenkomst van mijn eigen schildklier?

Pleh! :(
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Setpoint G.

Bericht door Linrose »

Hoi,
Ik ben na de ontsteking gelijk op 75 mcg gezet, en zelfs opgehoogd naar 100.
Ik begreep dat dit alleen kan als je niet bekend bent met hart problemen.
Gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Setpoint G.

Bericht door Linrose »

Hoi,
Ik ben na de ontsteking gelijk op 75 mcg gezet, en zelfs opgehoogd naar 100.
Ik begreep dat dit alleen kan als je niet bekend bent met hart problemen.
Gr Lin
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint G.

Bericht door Georgieswereld »

Linrose, ik had aanvankelijk ook de 75 gekregen, maar heb gevraagd om op 50 te beginnen omdat ik 'een geringe mitralisdeficientie' heb. Ik weet niet in hoeverre dit een rol had gespeeld bij de 75, maar ik weet wel dat mijn endocrinoloog daar niet naar gevraagd heeft of vanaf wist. Ik behoed mezelf liever, want die artsen zitten niet naast me als ik thuis aan het verpieteren ben.
Toen heb ik 25 gekregen en dat 1 week geslikt. Ik was zo van de wereld dat ik niet eens merkte dat mijn medicatie lager was dan afgesproken.
Ik wist overigens ook helemaal niet dat ik mijn gehele schildklier functie zou moeten laten overnemen door medicatie. De arts zei 'levo bijslikken', als in een soort supplement. De kennis hier op het forum was voor mij dus ook best een eye opener.
Ik ben inderdaad ook bang dat ik voor altijd aan de medicatie ga zitten zoals je aangeeft Miss E.. Zelf kan ik ook geen goede artikelen vinden die specifiek over de Quervain hypo + medicatie gaan. Is het juist goed of niet goed om mijn eigen schuildklier uit te schakelen.. :?:
Maar Linrose, hoe lang zit je nu op deze medicatie en wat is eigenlijk het perspectief of plan bij jou?
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Setpoint G.

Bericht door Linrose »

Hoi
Ik ben vanaf maart 2019 gestart met levo 50 mcg nu sinds november in stapjes op gehoogd naar 75 wat mijn setpoint benadert, ik ervaar hierbij nog wat rest klachten, maar ik kan redelijk functioneren. Heb inmiddels geaccepteerd dat ik chronisch ziek blijf. Geeft gek genoeg rust, en lijkt of ik me hier ook beter door voel. Misschien zou ik nog iets kunnen finetunen met de hoeveelheid levo. Misschien dat er toch wat verbetering in zit voor mij.
Gr Lin
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Setpoint G.

Bericht door Georgieswereld »

Hoi Linrose,

Heb je geprobeerd om af te bouwen? Mijn arts zei dat ik na zo’n 9 maanden kan proberen te stoppen om te kijken of mijn eigen schildklier het kan overnemen. Weet zelf ook niet hoe dit allemaal verder werkt, maar aangezien jij in een verder stadium bent dan ik weet je er misschien meer vanaf.
Het is zo irritant dat niemand meer erover kan zeggen. Snap niet waarom dit soort aandoeningen niet veel beter en meer gemonitord worden.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Setpoint G.

Bericht door Linrose »

Als je mijn draadje terug leest zul je zien dat ik ook ale ht advies van endo kreeg.
Ik ben achteraf ook erg snel begonnen met levo, wat te betwisten valt. Daarna na een maand of 3 gestopt en toen bleek de klier het toch niet zelf te kunnen....
Ik heb nog even getwijfelt of het dan toch niet Hashimoto is, maar er zijn géén antistoffen aan getoond.
Soms denk en hoop ik ook nog wel eens, of i toch niet een poging zonder levo zal wagen...maar ik voel me nu redelijk tot goed, dus wat is wijsheid??
Gr Lin
Plaats reactie