Overstappen naar ander medicijn?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
MarijkeZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2020, 08:45

Overstappen naar ander medicijn?

Bericht door MarijkeZ »

Hoi allemaal, Ik ben Marijke (41 jaar) en nieuw op dit forum. Ik rommel nu ongeveer 5 jaar met mijn schildklier (te traag) en raak maar niet goed ingesteld op Tirosint. Ik overweeg over te stappen naar Thyrax of Euthyrox. Ben benieuwd of iemand daar ook ervaring mee heeft.

Op mijn 22e heb ik even een te snelle schildklier gehad. De jaren daarna ging het prima, maar ik merkte wel dat ik gevoeliger werd. Sneller moe en gevoeliger voor voeding en in mijn darmen. Ik heb in de loop van de jaren al suikers geminderd, koemelk en tarwe. Daar werd ik fitter van en minder buikklachten. Na een nare aanvaring op mijn werk met een collega 5 jaar geleden klapte ik in elkaar. Van de stress die ik daarvan kreeg stond ik te spugen boven het toilet. Het was te veel en heeft mij over een randje geduwd. Ik heb toen maanden als een zombie rondgelopen met extreme buikpijn en erg moe. Ik ben in het ziekenhuis door een MDL arts onderzocht en er kwam milde maagontsteking uit en PDS. Ook bleek dat ik heel hoge antistoffen had en mijn schildklier zat op de rand van te traag.

Via een endocrinoloog ben ik met medicatie gestart. Eerst 2 mnd Thyrax (beviel goed), maar toen werd dat uit de handel genomen. Van Teva werd ik erg beroerd en daarna Euthyrox geprobeerd en verder mee opgebouwd. Na ongeveer 6 mnd waren mijn waarden goed aldus de arts. Alleen, ik voelde me belabberd en had nog steeds buikpijn. Alles wat ik at kwam er als een brei of diarree uit, maagpijn, pijn rondom navel en dus ook nog moe. Geregeld vitaminen geprikt en geen tekorten.

Ik ben toen doorverwezen naar mijn huisarts want dat waren restklachten gaven ze in het ziekenhuis aan. Ik heb toen gedacht dat het misschien aan de medicatie lag en ben overgestapt op Tirosint. Ik hoorde daar positieve verhalen over en het idee van weinig hulpstoffen (oa geen lactose) sprak mij aan. Huisarts gaf mij minder Tirosint omdat dit sterker zou werken. Van 75 mcg Euthyrox ging ik over naar 50 mcg Tirosont. Mijn schildklier ging daarop erg achteruit. Maar hoezeer ik ook ophoogde, ik bleef mij niet goed voelen bij wel stijgende waarden. Uiteindelijk functioneerde ik het best bij 113 mcg (!). Ik voelde mij alleen nooit 'in mijn lichaam' en voelde mij kunstmatig energiek. Ik heb toen mijn restklachten maar geweten aan mijn buikklachten.

Mijn huisarts heeft mij toen naar een diëtist gestuurd om met mijn buikklachten te helpen. Zij heeft mij op een milder eetpatroon gezet vanwege die lichte maagontsteking en pds, wat hielp (buik minder opgezet) maar ook niet de sleutel was. Ik kon toen al wel afbouwen naar 100 mcg door verbetering darmen. Ook ben ik in avond de medicatie gaan slikken, waardoor ik naar 88 mcg kon (betere opname in de nacht las ik ergens). Daar heb ik ruim een half jaar redelijk op gefunctioneerd maar mijn buikpijn (maagstreek en rondom navel) ging nooit over en ik kon ook nooit normaal naar toilet (altijd brei). Toch ook vaak moe en weinig echt fitte dagen.

Ik ben toen naar een andere diëtist (orthomoleculair) gestuurd. Daar heb ik ontlastingsonderzoek laten doen. Ik had te weinig goede darmbacteriën en hoge ontstekingswaarden. Toen een intolerantietest gedaan en daar kwamen gluten uit. Ik weet dat ik geen Coeliakie heb, maar volgens haar ben ik er gevoelig voor. Ik ben toen met gluten gestopt en begon na 3 weken te hyperen. Ik ben toen in overleg huisarts naar 75 mcg gegaan. Maar ik ben nu al ruim een half jaar niet meer goed in te stellen. Op 88 mcg ga ik hyperen, op 75 gaat hij te traag. Slik nu 2 mnd ene dag 88 en andere 75 maar ook dit helpt me niet. Dat stoppen met gluten heeft ervoor gezorgd dat ik veel meer rust in darmen heb, geen buikpijn meer en meer helder in mijn hoofd. Ook kan ik vaker normaal naar het toilet. Wel heb ik altijd een gespannen gevoel rondom mijn maag en die schildklier blijft instabiel. Ik heb maanden een enorme opleving gehad; kon beter naar toilet, menstruatie verliep weer normaal en had meer energie. Misschien kwam dat ook omdat ik dacht de sleutel gevonden te hebben en ik was niet meer aan het piekeren en op internet aan het struinen naar een oplossing.

Ik begin het idee te krijgen dat dit niet het juiste medicijn voor me is. Ik ben benauwd, hoofdpijn, spierpijn, moe, angstig en mijn lijf heeft vaak geen energie om bijvoorbeeld voeding te verwerken, waardoor alles (maakt niet uit wat ik eet) verkeerd valt en als brei eruit komt. Doe weinig sociale dingen en als ik wat drukkere dagen heb gehad moet ik het echt bezuren. Menstruatie is erg licht, alsof daar ook geen energie voor is. Soms ervaar ik hyperklachten ( onrustig, zweten, kort lontje), waarna ik een enorme clash krijg en dagen doodmoe en extreem benauwd ben. Maandag bloed geprikt en waarden (tsh) lijken eerder op te traag voor mij. Terwijl ik hyper lijk.

Sinds ik Tirosint slik heb ik mij eigenlijk nooit langer dan een paar dagen/een week echt goed gevoeld. Ik dacht altijd dat dit erbij hoorde en wijt het vaak aan wat ik eet, of dat ik een drukke week heb gehad. Maar als ik sommige verhalen op dit forum lees, moet je blijkbaar toch langer fit zijn dan af en toe een paar dagen. Ook een kennis van mij met een te trage schildklier heeft veel meer energie en leidt een rijk sociaal leven, terwijl ik als een übergevoelig wezentje op de bank lig. Mijn hoofd draait overuren en ik voel dat mijn lijf onder een continue spanning staat, al dan niet soms wat milder dan weer erger.

Volgende week afspraak met huisarts en ik ga medicatie bespreken. Twijfel nu of ik Thyrax of Euthyrox ga proberen. Vind het spannend en ben bang voor weer maanden gedoe, maar dit is het 'm ook niet. Ik probeer nu nog 75 + 6,50 (13 mcg doorgesneden) te slikken, dus elke dag zelfde dosering. Excuus voor lange verhaal, maar hoop dat iemand zich herkend en wat tips heeft! Vast bedankt!!

Waarden:
nov 2015 TSH 3,5 en Ft4 13 Anti tpo 1156 (start medicatie)
okt 2016 TSH 1,5 Ft4 21 en Ft3 4,2 (75 mcg Euthyrox)
feb 2017 TSH 4 en Ft4 15,7 (50 mcg Tirosint)
mei 2017 TSH 2,7 Ft4 16,3 en Ft3 1,3 (6 wkn 75 mcg Tirosint)
juni 2017 TSH 2,3 Ft4 18,1 en Ft3 1,2 (6 wkn 88 mcg): waarden op zich redelijk, maar voelde me slecht
sept 2017 TSH 0,74, Ft4 24,3 en Ft3 5,28 (113 mcg, 100 mcg 6 weken gedaan en voelde me nog steeds niet ok en opgehoogd naar 113 zonder te prikken. Hierop voelde ik me wel wat hyper, maar ik functioneerde beter. Door verbeteren darmen afgebouwd van 100 naar 88. Niet geprikt, maar voelde me beter. Soms ben je even klaar met prikken...)

Nu:
bij 4 weken 75 mcg Tsh 2,3 Ft4 17,8 en Ft3 4,53 (erg benauwd): moet ik 75 mcg langer volhouden ondanks hypo klachten?
bij 2 mnd 88 mcg tsh 0,48 ft4 16,9 (daalt !?)en ft3 4,86 (depri, moe)
bij 2 mnd om en om 75/88 tsh 2,8 ft4 17,3 en ft3 4,16 (benauwd, koppijn, moe)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstappen naar ander medicijn?

Bericht door laura »

Welkom Marijke,

Ik verplaats je onderwerp naar het subforum Hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie