Bloedwaardes Lilianne

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi,
Het is nu 6 weken geleden dat ik met 6.25 per dag ben opgehoogd, omdat ik een tsh van 3.8 had en een ft4 van 12.8. Mijn setpoint is tsh rond de 1en de ft4 rond 15. Ik merk dat het wel wat beter gaat. Maar nu zit ik met de vraag; is het beter om nog een aantal weken te wachten met te laten prikken, zodat de waardes dan de tijd krijgen om te stabiliseren. Of zijn de waardes na 6 weken gewoon een feit en veranderen ze dan toch niet meer.

Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

Ik wacht altijd minimaal 6 weken voor ik ga prikken. Na 6 weken zit ik blijkbaar nog niet op de goede waardes, daarna veranderd het nog, bij 8 weken vertrouw ik er meer op.
Maar dat verschilt natuurlijk per persoon, men gaat er vanuit dat het na 6 weken stabiel is.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Vraag aan kiek

Bericht door lilianne »

Hallo,
Ik heb een vraagje aan kiek. Heb deze week bloed laten prikken omdat ik 7 weken geleden opgehoogd ben met 6.25 per dag. Toen waren m n waardes tsh 3.8 en ft4 12.8. Nu zijn de waardes tsh 1.4 en ft4 19.5. Dit zijn de waardes s morgens nuchter geprikt. Ik vind zelf die ft4 van 19.5 best wel een rare uitslag ten opzichte van de tsh van 1.4. Klopt dit nog met mijn setpoint?

Groetjes Lilianne
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Kiek »

Inderdaad klopt een FT4 van 19.5 pmol/l niet, Lilianne.
Dat lijkt een 'outlier', zoals ze dat in het lab noemen. Of een 'uitbijter'.
Een meetfout.
Deze 19.5 met en TSH van 1.4 mU/l lijkt geen relatie te hebben met je andere waarden.

In deze reeks past een TSH van1.4 mU/l beter bij een FT4 van ca. 14.5 pmol/l. Nogal een verschil met 19.5!

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hallo Kiek,
Ja, ik dacht zelf ook dat de laatste ft4 waarde niet klopt. Maar ik weet niet goed, hoe nu verder. Ik gebruik nu nog steeds dezelfde dosis van 81.mcg.
Ik heb bij 6 weken 81mcg laten prikken en toen kwam die waarde van tsh 1.4 en ft4 van 19 eruit. Nu ben ik weer 2 weken verder, maar voel me niet goed. Last van vermoeidheid, raar gevoel in m n hoofd ( het komt allemaal niet zo goed binnen). Nu dacht ik , zal ik op nieuw laten prikken (omdat de laatste keer de ft4 een rare uitslag was, of is het beter om nog een paar weken te wachten met prikken. Gebruik nu 9 weken dezelfde dosis.

Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

Als je twijfelt over de juistheid van je laatste waarde zou ik opnieuw prikken. Je hebt niets veranderd aan je dosering. Mocht de waarde nu weer zo zijn dan weet je dat de meting wel goed was en kun je van daaruit kijken wat je moet doen. Ik zelf zou niet nog weken wachten.
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Hoi Teun,

Bedankt voor je reactie, ik ga volgende week nog een keer laten prikken. Als ik tenminste een labformulier van de huisarts krijg. Dat vind ik ook zo vervelend dat je in de meeste gevallen zo afhankelijk bent van de arts of die het nodig vind om te laten prikken. Maar ik ga het weer proberen.

Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

lilianne schreef: 03 mar 2020, 13:47 Hoi Teun,

Bedankt voor je reactie, ik ga volgende week nog een keer laten prikken. Als ik tenminste een labformulier van de huisarts krijg. Dat vind ik ook zo vervelend dat je in de meeste gevallen zo afhankelijk bent van de arts of die het nodig vind om te laten prikken. Maar ik ga het weer proberen.

Gr. Lilianne
Ja blijft lastig. Maar geef gewoon aan dat je toch wel klachten hebt en geef dan ook aan waarom je twijfels hebt over de juistheid van de uitslag. Dat je juist om deze twijfel zeker wilt weten dat de waardes wel goed zijn bepaald. Lijkt mij toch dat de arts ook de vraagtekens moet krijgen. Succes
lilianne
Berichten: 63
Lid geworden op: 18 mar 2019, 15:40

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door lilianne »

Morgen om 8.45 een afspraak met de huisarts. Vragen of ik weer mag laten prikken, omdat het niet goed gaat
Zou ik dan om 9.00 nog kunnen laten prikken (wel nuchter) of zou dat te laat zijn. Graag advies.

Gr. Lilianne
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Bloedwaardes Lilianne

Bericht door Teun »

Natuurlijk kun je nahet doktersbezoek als je nog geen medicatie hebt genomen nog laten prikken. Bij mij is het soms op het prikmoment zo druk dat als ik er om 7.45 uur ben toch pas rond 8.30-8.45 uur aan de beurt ben.
Plaats reactie