Setpoint bepalen Advena

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Kiek »

Hallo Advena,

Natuurlijk voel je je niet lekker.
In je eerste bericht meldde je je uitgangswaarden van je hypothyreoïdie.
Je hebt nu wederom deze uitgangspositie bereikt: je FT4/TSH bewegen zich in dezelfde regio.

Dat levothyroxine wel bij je werkt laten je eerdere waarden zien.
Er lijkt praktisch iets gewijzigd.

Een mogelijkheid is dat je pilletjes slikt zonder levothyroxine.
Of dat je doosjes hebt omgewisseld.
Of misschien is er een andere medicatie toegevoegd met grote invloed op de schildklierhormonen.

Ik ben benieuwd wat de oorzaak is volgens je behandelaars.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Advena
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:18

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Advena »

Goedemorgen Kiek,

Vandaag weer nieuwe waardes gekregen.
Geprikt: 16-12-2019 8.00uur
TSH 12
FT4. 14,8
Dit na ophoging van Teva levo naar 112.

De arts geeft er geen verklaring voor en heeft nu verhoogt naar 137,5. Dus over 6 weken maar weer kijken hoe het erbij staat.

Voor het juiste beeld:
Inname elke dag 7.00 uur een uur voor ontbijt of drinken.
Ik slik geen andere medicatie, en heb altijd Levo van Teva gehad.
het prikken doe ik altijd nuchter rond 8.00 uur zonder innamen van Levo.
Ik kan verder helaas niet bedenken wat ik er zelf nog aan kan doen.

Alvast hele fijne feestdagen, en aan jouw dierbaren.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Teun »

Wordt je door de huisarts of endocrinoloog behandeld?
Als het eerste het geval is zou ik in jou geval adviseren om te vragen voor een consult endocrinoloog. Het is natuurlijk heel vreemd dat ondanks je behandeling erg weinig gebeurd met je waardes en jij je ook niet goed voelt. Normaal zou ik niet snel adviseren om bij een hypothyreoidie naar de endocrinoloog te gaan omdat een huisarts dit normaliter heel goed kan behandelen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Kiek »

Hallo Advena,

Je TSH/FT4-waarden veranderen je set point niet.
Zoals verwacht blijft je set point in dezelfde hoek.

Ik denk serieus dat je pillen geen levothyroxine bevatten.
Dan heb je zulke volhardende waarden.
Een andere reden heb ik niet.

Stel dat je schildklier onbetrouwbaar is, dus onregelmatige afgifte van FT4, dan zou je TSH/FT4 met de levothyroxine nimmer dezelfde waarden aangeven. Dat is te onwaarschijnlijk.

Ook jij goede feestdagen toegewenst!
Maar dan wel het nieuwe jaar met verbeterde waarden.
Doe anders een proef met een ander merk levothyroxine.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Advena
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:18

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Advena »

Beste Teun & Kiek,

Ik geloof dat we aardig op 1 lijn zitten. Het zat mij namelijk ook niet lekker en heb daarom vandaag contact gezocht met de huisarts.
Deze gaf nu toch ook wel aan het eigenaardig te vinden, en heeft daarop contact gezocht met een endocrinoloog. Deze had als eerst (terecht) twijfels over de therapietrouwheid, welk ik gelukkig al bij de HA had aangegeven we zeker te handteren.
Het advies van de endocrinoloog is; Overstappen op 1 pil van 137 (ipv. 112+25 van Teva) en deze voor de nacht in te nemen ipv. de ochtend, en over 2 mnd. weer bloedprikken.
Welk merk het gaat worden is mij niet bekend, wat ik wel weet is dat Teva geen pil heeft van 137.

Ps. is het beter de avond voor het bloedprikken geen levo te nemen als ik de volgende ochtend rond 8.00uur ga prikken, of zit er voldoende tijd tussen?

Bedankt voor jullie meedenken en ondersteuning.

Fijne dagen!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Kiek »

Altijd leuk om te experimenteren!
Wat is het argument om te verwachten dat de avondslikkerij betere resultaten oplevert?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Advena
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:18

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Advena »

Goedemiddag Kiek,

Vandaag de resultaten van het wisselen naar een ander merk en innemen bij naar bed gaan (persoonlijk prettiger):

Bloedafname: 12-2-2020 8.20 uur (avond voor Bloedprikken wel levo ingenomen)
- levo 135
-TSH 0.51
-FT4 23

Ik voel me hier overigens ook een stuk beter bij. 👍

Het merk of tijdstip maakt het verschil, waarbij mijn gevoel zegt dat het toch door het merk komt. Nu over een half jaar weer controleren.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepalen Advena

Bericht door Kiek »

Hallo Advena,

Je zit ver boven je set point met deze avondinname.
Om na ca. 10 uur na inname een FT4 te bereiken van 23 pmol/l (bij ochtendinname ca. 15 pmol/l) is wel al te gortig.
Je bent vast jong, en dan experimenteer je natuurlijk.

Benieuwd naar de volgende!

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Setpoint in hetzelfde gebied.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie