Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door GeertjeS »

Je ft4 zou dus nog best beetje hoger mogen. Ik zou 6,25 mg ophogen. Dit kan echt nog verbetering geven.
Ik zie het zelf zo: je zenuwstelsel heeft ook genoeg hormoon nodig. Als dat nog niet helemaal zo is ben je sneller overprikkeld, emo, stresserig en down is mijn ervaring.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja heb je gelijk in ik ben ook geneigd om het maar gewoon te proberen. Met een kwartje ophogen zal toch niet zoveel klachten geven?.
Daar ben ik nl bang voor .ik reageer vrij snel op medicatie.
Maar mijn huisarts zei je komt er alleen maar achter door het te proberen maar wel met een klein stapje. Ik moet hem maandag laten weten of ik ga verhogen want hij wil wel op de hoogte blijven.
Maar verder zei hij gaan ze nu op mijn gevoel af.
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door GeertjeS »

Met je huidige tsh kan je het wel proberen denk ik...
je slikt de huidige dosis toch al best lang, dan is er wel nieuw evenwicht en zou je het kunnen proberen.
Ik merk een ophoging van 6,25 ook altijd al...
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Heb via e consult vraag gesteld of ik eventueel om de dag met 6.25 kan ophogen. Mijn TSH was 1.46 en ft4 20
Moet niet doorschieten ivm boezemfibrilleren.
Morgen zal ik wel antwoord krijgen.
Hij zei vorige week nu op mijn gevoel af te gaan.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Mijn huisarts vind het een prima idee om
Bv 2 x per week 6.25 op te hogen.
Nu zei iemand die op de Facebook groep zit dat dit wel veel is.
Maar dat is toch juist heel weinig? Of zie ik het verkeerd.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Ik denk dat 2 keer per week 6,25 mcg een prima start is om op te hogen. Waarom iemand op facebook dat veel vindt kan ik niet inschatten maar dat moet dan verkeerd begrepen zijn. Maar volgens mij kun jij dat met deze waarde goed gebruiken. Als ik verhoog of verlaag dan is dat ook steeds met 12,5 mcg per week. Dat is voor mij steeds precies goed.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik ben vorige week begonnen met 2x per week 6.25 ophogen. Maar voel me echt niet zo lekker. Moe licht in mijn hoofd en hoofdpijn. Ik had dat ook bij vorige ophoging. Maar kan dat ook met deze kleine hoeveelheid van de ophoging zijn?
Meer mensen die daar bij kleine ophoging last van hebben?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Suffy »

Tamarakim,

In principe kun je van deze minuscule ophoging geen nare verschijnselen krijgen.
Iedereen is weleens niet lekker in de wintermaanden.

Hoe is je eetpatroon, drink je genoeg water?
Heb je pas je B12 gehad of juist nog niet en val je daardoor terug in een licht hoofd en een onbestemd gevoel?

Kortom: dit kan niet door de zeer kleine verhoging komen.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik eet gezond en gevarieerd en drink alleen water en kruidenthee niets anders.
B12 moet vrijdag weer krijgen
Maar moet zeggen dat ik ook last heb van hooikoorts verschijnselen misschien dat dat ook meespeelt. Ik heb dat elke zomer. Maar nu wel heel vroeg en veel erger dan anders. Loopneus al maanden en nu oog branderige ogen en soms niesbuien.
Misschien antihistamine gaan nemen maar weet niet of het samen mag met levothyroxine.
Weet iemand dit of heeft hier ook last van?
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Suffy »

Jeetje, dat is inderdaad wel vervelend. In januari hooikoortsklachten hebben is tegenwoordig heel normaal, omdat dan al de voorjaarsbloemen beginnen te bloeien.

Ik heb ook neusklachten. Of dit specifiek hooikoortsklachten zijn is niet duidelijk. Bloedonderzoek geeft niets aan.
Ik moet wel zeggen dat de neusklachten veel minder geworden zijn sinds ik zeer frequent B12-injecties krijg (2,5 jaar elke 72-96 uur en sinds juli vorig jaar elke 120 uur).

Ik spoelde elke dag minstens 2 keer per dag met zout water, nu doe ik dat maar af en toe. Om de dag neem ik een ampul Flixonase, voorgeschreven door de KNO-arts waar ik destijds liep. Dit is een onderhoudsdosis met 400 mcg fludrocortison, een zeer lage hoeveelheid bijnierschorshormoon dus.
Dit heeft nauwelijks invloed op levothyroxine. Vroeger gebruikte ik veel meer toen ik Nasonex had. Wel een vooruitgang dus want van die middelen, ook van antihistaminica, word je moe, ondanks het feit dat de moderne middelen niet sederend zijn.

Naast die Nasonex gebruikte ik regelmatig antihistaminica, meestal Aerius of de vrij verkrijgbare Allerfre. Die werkt bij mij het beste.
Sinds de frequente B12-injecties ben ik steeds minder vaak antihistaminica gaan gebruiken. Hoop dat het dit jaar echt niet meer nodig is.

Voor zover ik weet hebben antihistaminica geen invloed op levothyroxine.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Plaats reactie