Els voorstellen en advies gevraagd

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Els voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Ik ben een vrouw van 59 en heb, nadat ik me in november bij de huisarts heb gemeld met vervelende klachten, te horen gekregen dat mijn schildklier niet goed werkt.

Mijn TSH 11,7
FT4 10,4

Na overleg met de huisarts begonnen met Levothyroxine 25mcg

Na twee weken opnieuw bloed geprikt

TSH 6,34
FT4 11,9

Moet nu 6 weken lang 50 mag Levothyroxine slikken en dan opnieuw bloedprikken.

Op internet gaan zoeken naar informatie maar er blijft me nog heel veel onduidelijk.
Volgens mijn uitslagen heb ik subklinische hypotheroiode

Veel van mijn klachten komen niet overeen met de klachten die op internet vermeld worden.
Prikkelbaar darmsyndroom (al circa 8 jaar) vaak diarree (van de 1 op andere dag begonnen)
Slechter slapen
Sinds kort enorme warmte flushes in mijn bovenlijf (voelt als een opvlieger tijdens de overgang, maar schiet niet naar mijn hoofd). Is een erg beangstigende ervaring waar ik erg onrustig over wordt
Enorm moe in mijn benen.
Mijn hart voelen kloppen als ik lig (heb ik nooit gehad)
Ogen die jeuken, trillend ooglid, tranen en lichtflitsen in het donker.
Weinig lichaamsbeharing (al jaren)
Weinig ruiken
Verstoord hongergevoel (na een goede warme maaltijd ineens honger)

Ik lees overal dat een trage schildklier langzaam ontstaat maar ik kan nergens terugvinden hoe langzaam.
Kunnen mijn darmproblemen hier ook al door veroorzaakt worden.

Heb tijdens mijn overgangsklachten (jaren geleden) soya tabletten geslikt. Nu lees ik wel dat soya slecht is voor de werking van je schildklier. Zou het kunnen zijn dat dit de oorzaak is.

Momenteel voel ik me wel iets beter maar nog zeker niet goed. Wat opvalt is dat de klachten me ineens overvallen. Zo kan ik denken, goh, ik voel me goed vandaag en even later voel ik me erg beroerd.

Graag krijg ik advies en hoor ik wat jullie denken van mijn bloeduitslagen.

Alvast bedankt.
Els
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Teun »

Hallo Els, welkom in de wereld van de schildklierproblemen. Aan je waardes re zien heb je inderdaad subklinische hypothyreoidie en gezien de hoogte van je tsh en je klachten een uitstekende actie om te starten met levo. Je zult zien dat heel veel van je klachten echt veranderen in de loop van de tijd. Duurt soms best lang en sommige klachten blijven min of meer bestaan. Niet alles is altijd terug te leiden naar de schildklier. Even afwachten dus.
Je reageert in ieder geval goed op de levo.

Heel veel klachten die jij benoemd horen er echt bij. Niet altijd zijn de klachten standaard. Ik was echt flink hypo maar had duidelijk klachten van hyper en hypo door elkaar heen, en veel klachten pasten beslist niet in het rijtje van internet. Laat dat maar voor wat het was en ga door met je behandeling.
Het is ook niet duidelijk wat langzaam ontstaan is, wil je daar zicht op krijgen dan zou je regelmatig standaard bij iedereen bloedafname moeten doen, maar dat is natuurlijk niet te doen. Nu kom je achter de waardes als er klachten zijn of bij sommigen heel toevallig.
Hou er rekening mee dat de fase van ff goed voelen en dan ineens niet meer best een tijd aan kan houden, nu gaat het erom om voor jou de juiste dosis te vinden, er is geen standaard.
Voor goede informatie zou ik eens kijken op
https://schildkliertje.blogspot.com/
Sterkte en beterschap.
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Bedankt Teun,

Als je een diagnose krijgt (geldt voor iedereen die wat mankeert) dan heb je behoefte aan informatie.
Het meest enge vindt ik de opvliegers in mijn bovenlijf. Voelt als een snelkookpan die onder druk komt te staan (zo vergelijk ik het maar).Eerst dacht ik aan mijn hart, maar de huisarts zegt dat mijn hartslag mooi regelmatig is en ik heb geen hoge bloeddruk.
Ik ga zeker me inlezen op het blogspot waar je me op hebt gewezen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Teun »

Zo herkenbaar dat gevoel in je borst. Ik ben ook bij de cardioloog geweest voor verder onderzoek omdat ik ook dat gevoel had, daarnaast veel hartbonken en veelvuldig overslaan van het hart. Hij kon mij gerustellen dat mijn hart oke was en dat de klachten naarmate ik beter ingesteld was zouden overgaan. Hij heeft gelijk gehad, nu af en toe nog last maar dan blijkt het dat ik weer niet de juiste dosis levo heb.
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Blij dat het herkenbaar is. Ik heb me gistermiddag en avond weer heel beroerd gevoeld. Hartkloppingen. Pijn hoog in mijn rug. Ook wat pijn op de borst maak me daar zorgen over en dat is niet echt bevordelijk denk ik. Wel gelukkig goed geslapen. Gaat vanmorgen iets beter maar is nog niet over.
Ik vraag me toch of ik al zulke heftige klachten kan hebben omdat mijn FT4 niveau nog goed is. Ik moet dan toch voldoende schildklierhormoon hebben om mijn lichaam goed te laten werken?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Teun »

Je zegt wel dat je ft4 goed is, maar als het net binnen de normaalwaardes valt wil het niet zeggen dat het voor jou goed is. Misschien moet je wel een ft4 van 20 hebbe, weet jij veel op dit moment. Daar kom je in de loop van de tijd wel achter. En misschien kan Kiek als je straks meerdere waardes hebt van de ft4 en tsh samen wel een setpoint voor je berekenen, dit is dan de waarde die bij jou zou horen, aangeboren. Voor jezelf een richtlijn. Daar valt nu nog niets over te zeggen.
Maar deze ft4 welke je nu hebtpast waarschijnlijk niet bij jou.
Wel fijn dat je je nu even wat beter voelt.
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Hier even een kleine update.

14/11/2019 TSH 11,7 / FT4 10,4
0,25 mcg levothyroxine
02/12/2019 TSH 6,34 / FT4 11,9 niet nuchter
0,50 mcg levothyroxine
16/01/2020 TSH 5,81 / FT4 12,4 nuchter
0,75 mcg levothyroxine
04/03/2020 TSH 2,6 / FT4 15 nuchter

Vandaag mijn laatste uitslag gekregen. Assistente van de dokter zegt dat mijn schildklier uitslagen goed zijn en ik over 3 maanden nog een keer bloed moet laten prikken. Ik voel me redelijk momenteel maar ik vroeg me af of dit de normale gang van zaken is en wat jullie denken over mijn laatste bloedwaarden.

Bedankt
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Teun »

Hoi Els.
Op zich zij je waardes acceptabel, maar ze zouden volgens mij best nog verder kunnen verbeteren. Dat wil zeggen dat je tsh voor een levo gebruikrer nog verder omlaag kan. Maar dat hangt helemaal af van hoe jij je voelt. Als jij je goed voelt zou ik zeggen laat het zo. Is het nog niet helemaal oke dan zou je kunnen overleggen om er nog 6,25 mcg bij te doen. Een andere optie is om ipv over 3 maanden over 6 weken weer te prikken om te kijken hoe het zich heeft gestabiliseerd.

Over het algemeen klopt het wel dat als de waardes goed zijn en jij jezelf ook goed voelt men overgaat om 3 maanden later te prikken, daarna elk half jaar en daarna jaarlijks.
Maar zo ik begrijp uit je verhaal voel jij je nog niet helemaal top. Dus maak een afspraak voor overleg met de arts om iets meer te mogen slikken. Er zijn nog teveel artsen die de waardes goed vinden als het in het normale gebied valt, dit zal men dan ook in je dossier zetten en dit geeft de assistente aan je door. Maar daar hoef jij dus geen genoegen mee te nemen als jij je niet goed Voelt. Maandag even bellen dus.
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Bedankt Teun, ik ga maandag even bellen voor een afspraak.
Els1960
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 dec 2019, 08:51

Re: voorstellen en advies gevraagd

Bericht door Els1960 »

Hoi Teun,

Hier ben ik weer. De laatste keer, in maart, had ik een afspraak gemaakt met de huisarts en toen brak de corona uit. Mijn afspraak werd afgezegd en omdat ik mij redelijk voelde en de paniek bij de gezondheidszorg groot was heb ik het even gelaten.
Echter in juni voelde ik me toch weer niet zo lekker en heb ik mijn bloed laten prikken. Het gaat redelijk momenteel maar zelf heb ik het gevoel dat ik er nog niet helemaal ben. Heb ook nog erg last van mijn darmen en soms erg vermoeide benen. Ik zet hieronder mijn uitslagen op een rijtje. Wil jij daar eens naar kijken en is het al mogelijk om mijn setpoint te berekenen door Kiek?

Bij voorbaat dank.
Els

14/11/19
TSH 11,7 - FT4 10,4

25mcg levothyroxine
02/12/19
TSH 6,34 - FT4 11,9

50mcg levothyroxine
16/01/20
TSH 5,81
FT4 12,4

75mcg levothyroxine
04/03/20
TSH 2,6
FT4 15

75mcg levothyroxine
11/03/20
TSH 4,9
FT4 13,7

100mcg levothyroxine
19/6/20
TSH 1,68
FT4 16.4
Plaats reactie