Onderzoek bij mijn dochter van 10

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door Meranou »

Mijn dochter heeft al een tijd klachten die passen bij trage schildklier, of in elk geval een schildklier probleem.
Nu zag ik van de week ook dat haar schildklier behoorlijk is opgezet.
Woensdag gaan we naar de huisarts.
Mijn vraag aan jullie: is het nodig om jodium gehalte te laten uitzoeken? Tekort geeft struma en ze eet heel weinig. Bijna geen brood, hooguit 1 per dag en zo komt ze nooit aan de aanbevolen hoeveelheid jodium van 150 ug.
Is er wel eens bij iemand uitgezocht of jodium gehalte goed is?
Karijn
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2013, 17:13

Re: Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door Karijn »

Hoi,

In het begin (voor de behandeling) had ik ook een opgezette schildklier en ik at voldoende voeding waar jodium aan toe was gevoegd.
Bij mij is nooit naar het jodiumgehalte gekeken en er is ook nooit over gesproken. Gewoon Tsh, Ft4 en Ft3 geprikt.
Dus ik weet eigenlijk niet of het noodzakelijk is.

Succes.

Groetjes Karijn
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door mamavan2 »

Bij een kennis van mij bleken de schildklierwaardes inderdaad afwijkend als gevolg van jodiumtekort. Zij is ook niet gestart met levothyroxine
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door Meranou »

De uitslag van mijn dochters schildklier waarden was
Tsh= >50
Ft4= 8.2
Gelijk gestart met thyrax 50 mcg.
Na een paar dagen had ze al minder hoofdpijn en buikpijn. Nu wil de kinderarts nog onderzoek doen naar de oorzaak. Antistoffen laten prikken en waarschijnlijk een echo. Jodium is niet ter sprake gekomen....
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door rosan »

Ik zou het gewoon aan de arts vragen, als je er over twijfelt. Die kan met jullie meedenken!
Fijn dat ze meteen minder klachten had met de thyrax. Goed opgemerkt dat het wel eens iets met de schildklier kon zijn. Niet altijd zo evident..
Meranou
Berichten: 83
Lid geworden op: 03 feb 2019, 16:53

Re: Onderzoek bij mijn dochter van 10

Bericht door Meranou »

Ondertussen, na 6 weken thyrax, zijn de waarden flink verbetert. Tsh 4.9 en ft4 14.4 (ref tsh 0.3-5.6 en ft4 7-16)
Vandaag bij de kinderarts geweest. Ze was zeer tevreden. Zo doorgaan en over 3 maanden weer prikken. Toen ik vroeg of het niet zo is dat gestreefd wordt naar een tsh in laag/normaal gebied, zei ze dat ze contact had gehad met endocrinoloog. Die had gezegd dat dit niet bij kinderen geldt!? Als het binnen de lijntjes zit is het goed.
Er komt nog wel een echo en ze moet naar de oogarts omdat ze sinds de thyrax last heeft van haar ogen. Gevoel van korreltjes in de ogen.
Anti TPO was 869, conclusie van de arts:Hashimoto.


Heeft iemand wel eens eerder gehoord dat bij kinderen niet gestreefd wordt naar een tsh in laag/normaal gebied?
Plaats reactie