Setpoint Sylvia

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Nee.
Dat ophoogspelletje gaat door totdat je niveau van de FT4 op juiste hoogte is.
"Juiste hoogte" is de gemiddelde hoogte van FT4 waarop de werking van jouw TSH is afgesteld voor je geboorte, en ingesteld vlak na je geboorte.

Je eigen schildklierwerking is dan platgelegd.
Of die voor 25% nog werkte of voor 65%, maakt niet uit.
Het totale werking van je schildklierorgaan is overgenomen door je dosering.
Je lijf krijgt geen hogere FT4 dan door de dosering wordt opgelegd.

Bij die voor jou normale TSH kan je schildklierorgaantje niets meer inbrengen.
En dat is de bedoeling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Daar ben ik weer 😊. Alles goed bij jou en gezond?

Ik heb vorige week weer laten prikken op 15 april zonder Levo en nuchter in de ochtend.

De uitslag net opgevraagd en deze is TSH: 2,9 en FT4: 13,07.
Ik slikte de afgelopen weken om en om 50 mcg en 43,75 mcg.

Zou jij deze waarden weer in de grafiek kunnen zetten? Wat vindt je er dan van?

Ik ben wel wat meer moe de laatste weken. Kan allerlei oorzaken hebben natuurlijk maar volgens mij kan er denk ik weer ietsje bij. En hoeveel erbij dan? Hoor graag van je Kiek.

Groet, Sylvia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Dag Sylvia,

Je nieuwe waarden [13.07/2.9] laten het set point in hetzelfde gebied staan.
Nieuw 14.8/2.35 - oud 14.9/2.35.
Het FT4-verschil tussen 13.07 en 15.5 pmol/l op 6.25 µg is fors.
Zou je 3.12 µg erbij kunnen proberen?
Mij gaat het goed. Met fijne strandwandelingen bouw ik gezondheid op.

Dag!
Kiek

PS: Is je levothyroxinemerk gewijzigd?
Bijlagen
SylviaRApril2020.jpg
SylviaRApril2020.jpg (39.76 KiB) 1118 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Bedankt voor je snelle reactie en fijn te horen dat het goed gaat.

In antwoord op jouw vraag of ik een ander merk slik. Dat is niet zo. Slik nog steeds Teva.

Hoe ga ik die 3,12 erbij slikken? Ik slik nu om de dag 50 en 43,25.
Elke dag weer naar 50?
Hoor het graag!

Gr Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Even nog een aanvullende vraag:
Bedoel je soms drie dagen 50 mcg slikken en dan 1 dag 43,75 en dan weer drie dagen 50 en 1 dag 43,75. En zo verder....?
Omdat een kwartje niet nog eens doormidden is te breken.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

'k Begrijp dat 3.12 µg ingewikkeld is.
Je kunt inderdaad ook nog eens zes weken 50 µg Teva proberen.
Misschien geeft je lab dan toch betere cijfers op de 50 µg.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Florence schreef: 23 apr 2020, 18:08 Hallo Sylvia,

Volg jouw draadje ook, :D

ik zit nu ook te klooien tussen 50 en 43,75. En het voelt alsmaar niet goed. Ben nu alweer 5 dagen op 50 gaan zitten, waarop mijn hoofd vreemd reageert en benauwdheid toeneemt vooral in de avond.
Zat ook mooi op mijn setpoint, maar hoe het nu is???
Jij kunt dus gewoon prikken bij de huisarts?
Ga morgen informeren of mijn huisarts weer een prikformulier wil geven.
Tot nu toe alleen spoed.

Mag ik vragen hoeveel jij weegt? Ben jij tenger gebouwd? Want jouw dosis is ook laag.

hartelijke groet, Florence
Hoi Florence,

Leuk dat we elkaar volgen. :) Onze situatie lijkt idd hetzelfde.
Ik ga dus vanaf vandaag weer elke dag 50 mcg slikken. Ben de afgelopen week nogal brak, hoofdpijn, misselijk.
Maar ja, ik zit ook in de overgang. Vorige maand was het eindelijk gestopt na 7 weken vloeien. Daarvoor al een paar jaar zeer onregelmatig maar ik ben nog nooit zolang ongesteld geweest. Misschien dat daarom mijn schildklier ook meer nodig heeft? Kost bakken energie natuurlijk.
Moest van de gynacoloog medicijnen slikken om de bloeding te stoppen. En naxoprofen (pijnstiller) en omaprazol (maagbeschermer) Dus al met al flink wat medicijnen naar binnen gestampt om die periode door te komen. Kon samen met schildkliermedicijnen ingenomen worden volgens apotheek. Dus hopelijk heeft dat geen invloed gehad.
Misschien en hopelijk was dat mijn laatste menstruatie.
Ik kan er echt geen pijl meer op trekken. Soms weet ik niet welke klacht nu waar vandaan komt. Schildklier of overgang?

In antwoord op jouw vragen:
ja, ik kan gewoon bloed prikken voor de schildklier.
En ja, ik ben in principe fijn gebouwd maar ik ben 1,80 lang en weeg nu 90 kilo. Ik ben zo gigantisch aangekomen de laatste jaren. Het lukt mij ook niet om het eraf te krijgen.
Ik weeg 15 kilo te zwaar. Eet vrij gezond en niet teveel.

Dus ik snap ook niet dat ik maar 50 mcg slik. Zodra ik dus meer ga slikken, ga ik over mijn setpoint heen en hyper ik ook.

Ik heb wel een echo vd schildklier gehad vorig jaar en ik heb een kleine schildklier.

Ben jij ook fijn gebouwd? En hoeveel weeg jij? En hoe oud?

Zonnige groetjes
Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Flo,

Las net je berichtje.
Het feit dat ik ook “maar” 50 mcg slik, houd mij ook bezig.
Snap ik dus ook niet. Per kilo lichaamsgewicht zou je 1,6 mcg nodig hebben volgens bijsluiter. Nou, dan zit ik pas op 1/3.
Ik reageer wel al heel mijn leven snel op hormonen. Zo was ik op mijn 25e gestopt met de pil. Ik werd daar echt depri van. Tijdens mijn pubertijd ook last van hormonen gehad. Na mijn zwangerschap zat ik ook niet echt lekker in mijn vel. Nu in de menu pauze en trage schildklier.
Mijn zus heeft vanaf haar 1e zwangerschap Hashimoto en zij slikt 75 mcg. En gaat daar goed op. Ze heeft veel meer energie dan ik nu. Zij slikt wel ander merk Thyrax.

Ik ben sinds 1,5 week thuis van werk. Kan niet meer. Doodmoe bij opstaan. In de middag en vroege avond trekt dat bij en dan begint het riedeltje weer opnieuw. En omdat ik geen energie heb, zit ik emotioneel ook niet lekker in mijn vel. (Onrust en huilerig) Vraag mij af of meer mensen af en toe uitgeschakeld zijn van het werk. Wordt er onzeker van.

Ook bij inspanning snel last van verzuring van de spieren.
Voor aantal weken terug Smiddags op het werk steeds een schorre stem en moe. En stram opstaan. Ook zo erg. Ik lijk wel een oud wijf van 80.
Voor volgende week dinsdag een afspraak bij de huisarts gemaakt. Eerder kon helaas niet. Misschien even tussentijds bloed prikken. Ik weet het ff niet meer.

Was vorige week ook nog bij de gynaecoloog. Alles inwendig goed. Duidelijk in de overgang. Ik kan nog wel een bloeding verwachten. Eitjes bijna op. 😆 Zij vertelde mij wel dat het lastig instellen is als je met een trage schildklier loopt en ook nog in de overgang zit.
Ze heeft wel een afspraak voor mij bij de overgangs poli geregeld over 2 mnd ( wachtlijst) bij Jos Teunis.
Hopelijk kom ik daar ook iets verder.

Hoe is het nu met jou? Las dat je weer iets aan het ophogen bent?

Groetjes SylviaR
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Miss E schreef: 24 mei 2020, 19:17
Doodmoe bij opstaan. In de middag en vroege avond trekt dat bij en dan begint het riedeltje weer opnieuw. En omdat ik geen energie heb, zit ik emotioneel ook niet lekker in mijn vel. (Onrust en huilerig)
Ben je niet aan het hyperen?
Wat je hierboven beschrijft ervaar ik ook als ik hyper.
Hoi Miss E,

Dat gevoel heb ik niet.
Ik denk zelf combi van alles.
Net weer een tussendoor uitslag binnen omdat de huisarts diverse zaken heeft geprikt. Alles goed natuurlijk...zucht.( In een apart berichtje zal ik Kiek even vragen qua waarden. )
Dus ik denk zelf hormonaal. De vermoeidheid en spierpijn vind ik het ergste.
Krachttraining zou kunnen helpen denk ik zelf. Dus dat maar binnenkort gaan proberen.

Gr Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Ik heb een tussendoor waarde binnen na 5 weken. Omdat ik zo vermoeid ben en spierpijn heb.
Geprikt op 27 mei ochtend nuchter en zonder Levo.

TSH 3,1
FT4 14,6

Eerste drie weken 50 mcg geslikt maar dacht toen dat ik weer licht ging hyperen. Dus vanaf 16 mei twee dagen 50 mcg en 1 dag 43,75 en zo verder. Dit zo even aanhouden?

Over 4 weken weer eens prikken op de laatste dosering.

Ik vind de FT4 hoger tov de TSH als ik vergelijk met vorige waarden.
Snap ik even niet. Maar ik heb de 6 weken ook natuurlijk nog niet uitgezeten.

Ben benieuwd wat jij ervan vind.

Groet, Sylvia
Plaats reactie