Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Wauw wat een ruk, dat je er tabak van hebt snap ik. Heel frusterend allemaal, het gevoel dat niemand je kan helpen herken ik wel. De internist die zegt dat niet al je klachten door de schildklier kunnen komen. Maar waar dan wel van weten ze niet en zo modderen we maar verder. En maar proberen positief te blijven en denken dat het ooit weer goed met ons komt.

Begrijp ik goed dat SOLK je alleen gaat helpen als je niet meer naar de internist gaat? Dat is toch ook vreemd. Ik geloof best dat er meer in een lichaam aan de hand kan zijn dat men zo 1,2,3 kan zien. De hele dag door vinden er zoveel processen in het lichaam plaats en er hoeft maar 1 kink in de kabel te zitten en je voelt je beroerd. En die ene kink kunnen ze niet met foto’s of uit het bloed halen. Maar dat wil niet zeggen dat die er niet zit. Klinkt misschien wat warrig maar misschien begrijp je wat ik bedoel.

Ik heb contact gehad met mijn huisarts en die gaf aan nog even op dezelfde dosering te blijven en over een week of 4 weer prikken. Dit had ik ook al wel verwacht.

Waar ik wel aan zit te denken is om misschien eens naar een acupuncturist te gaan. Het schijnt dat je daar ook terecht kan met schildklierproblemen. Wie weet kunnen ze bepaalde blokkades opheffen of de schildklier stimuleren of de hypofyse een zetje geven. Zijn nog maar gedachtes hoor, je moet toch wat. Tsja wat is wijsheid.


Groetjes Knoffie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hoi Flo,

Je lijkt stevig op de juiste rail te lopen.
Een 17.3 staat mooi iets onder je set point = 17.7 pmol/l/1.8 mU/l.

Vervolgens slik je 50 µg, en je FT4 van 17.3 loopt de eerste uren op tot ca. 18.3 pmol/l, om vervolgens heel geleidelijk te dalen via de 17.7 naar ca. 17 pmol/l in de volgende ochtend.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceMaart2020.jpg
FlorenceMaart2020.jpg (41.28 KiB) 1782 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hoi Flo,

Je schildklierhormonen zitten prima.
Dat moet je niet veranderen.

Hoe associeer je benauwdheid met schildklierhormonen?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ja, je waarden zijn mooi.
Daarom niets veranderen.
Anders van een lentedrup in een stortbui.

Hier in de lappenmand van lapland geweest.
Nu al veel beter.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Dit komt mij heel erg bekend voor maar een remedie heb ik helaas niet.
Als ik te weinig levo slik kan ik het benauwd hebben maar ook als ik teveel levo slik. Dat is het lastige. Alleen als ik een beetje goed ingesteld ben heb ik er geen last van. Hoop voor je dat er meerdere reacties komen waar je wat aan hebt.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Die bepaalde druk/spanning in het borstgebied heb ik als ik teveel Thyrax slik. Het voelt inderdaad als een spierenkwestie maar als ik minder Thyrax slik dan gaat dat weg. Als het heel erg vervelend voor je is dan zou je wellicht kunnen proberen iets minder (je kan ook van een kwartje thyrax iets afschrapen zodat je op ong.3.25mcg zit) te nemen. Als dat niet het gewenste resultaat oplevert ga je weer terug. Ik ben bang dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en de komende weken/maanden op ons gevoel moeten vertrouwen met meer/minder nemen. En dan maar hopen dat we de juiste beslissingen nemen, gelukkig is dit forum er.

Sinds 20 maart slik ik een snufje meer omdat het níet meer goed voelde. Als leidraad hou ik het op watten lopen maar aan.
Ben nu bijna 3 weken ontzettend verkouden en zit dus al ruim 3 weken binnen. Ben haast nooit verkouden en als ik het ben dan duurt het nooit zolang, dit keer erg hardnekkig dus ben ik extra voorzichtig.

Ik doe wel elke ochtend mee met Nederland in beweging, het ziet er misschien wat eenvoudig en simpel uit maar vind het best zwaar. Iets is beter dan niets.


Groetjes Knoffie
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hoi Flo,

Hoe onderscheid je klachten die te maken hebben met een hypothyreoïdie of wat is gewoon een dagelijks dipje?
Dit is zo persoonlijk dat het nauwelijks in algemene termen te vatten is.
Daarom heb ik de pest aan questionnairs over quality of life bij een thyroid disease.
Zoiets wordt verkocht onder het mom van serieus onderzoek.
Hele groepen oudere mensen worden uitgezonderd van behandeling, dankzij het geloof in deze 'kwallen'!

Jij hebt een hypothyreoïdie.
En ik ook.
Ik link een schorre stem niet aan een tekort aan levothyroxine.
Wel aan een verkoudheid, of aan langdurige praterijen.
Ieder mens voelt kou of warmte, gelukkig! en past aan met vest of trui en dikke sokken.
Bij ouder worden is de gevoeligheid bij mij wel wat groter voor kou.

En heus, ik ben een doorsnee mens met een doorsnee hypothyreoïdie.
Klachten daarvan gaan hier niet verder dan een (veel)meer dan gemiddelde slaapbehoefte.
Traag wandelen kan ik niet. Dat is slaapverwekkend. Lopen met flinke pas. Misschien is dat iets hypo-achtigs?

Waarom heb je een kleinere dan doorsnee dosis?
Misschien ben jij een kleine en zeer slanke vrouw?
Zoals de dokters voorheen op gewicht doseerde, zou jij in deze situatie ook niet hoog uitkomen.

Kortom, vragen blijven. Het worden er zelfs meer.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door *anna* »

Flo en Kiek,
Ik ben een fervent koorlid en door de hypojaren heen ben ik van sopraan alt geworden, gebeurt vaker op mijn leeftijd is de ervaring. Maar mijn zangstem is onbetrouwbaar geworden met soms een 'kraakje'. Ik ben goed ingesteld, scherp zelfs, dus dat is het niet. Ik denk dat Flo gelijk heeft: het kan heel goed verband houden met schildkliergedoe in het algemeen. Al heeft niet iedereen daar blijkbaar last van. ;)
Groet, Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door laura »

Tijdens een tijdelijke hypo-periode, ik was aan de block en replace na radioactief jodium, was iemand verrast over mijn lage stem.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Beste Florence,

Dank voor je pb.
Ik hoop je toch weer terug te zien in betere tijden.
Alle sterkte voor je kleinzoon, voor jou en de jouwen.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesloten