Graag jullie tips en adviezen!

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Suffy »

Hoi Parel,

De assistente is geen arts, houd daar rekening mee. Die beslist tenslotte niet, dat is de endo die je morgen gaat bellen.

Zoals ik al schreef zijn er geen scherpe referentiewaarden voor een B12-tekort. Lees je goed in op de door mij gegeven sites, is niet eenvoudig!

Print relevante info uit en neem die mee naar je endo. Als ik het zo lees is hij wel bereid te 'leren' omdat het een jonge arts is. Hopelijk kun je onderhandelen in plaats vanvechten.

Transferrine-saturatie heeft met je ijzervoorraad te maken. Zijn ook ijzer en ferritine gemeten? Zo ja dan staan die ook op de uitdraai.

Dat je fosfaat verlaagd is is logisch want je hebt een vitamine D-tekort. Komt weer goed als je cholecalciferol neemt. Wat is je calcium?

Je folium is laag, komt vrij vaak voor. Neem nu geen extra folium want dan worden je B12-klachten mogelijk erger. Dus even niets doen met B-vitaminen.

Ik hoor vaker dat mensen hoofdpijn krijgen van een ampul cholecalciferol, maar ook misselijkheid. Gelukkig heb je alleen maar hoofdpijn en fijn dat je er al wat van gemerkt hebt. Dat is alvast een positief begin.

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
parel1680
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2015, 10:01

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door parel1680 »

Ijzer was 22 (ref 10-25)
ferritine 109 (ref 10-200)
calcium 2,40 (ref 2,10-2,60)

Dat folium laag is kan ik aandragen als argument voor de lage vitamine B had ik bedacht. Die hebben een verband met elkaar heb ik gelezen.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Suffy »

Waarden lijken mij verder OK.
Staan de sk-waarden van vorige week daar ook op?

Folium, B6 en B12 hebben elkaar nodig.

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Eekhoorn »

Suffy schreef:Coeliakie kan een oorzaak zijn voor een opnamestoornis van zowel vitamine D als B12, omdat dit een aandoening is van de dunne darm.
Een lage vitamine B12 kan goed door coeliakie worden veroorzaakt, maar een lage vitamine D heeft meestal een andere oorzaak:
- vitamine D wordt gemakkelijker opgenomen
- gerekend over het hele jaar haal je al snel driekwart van je vitamine D-behoefte uit de zon. In voedsel zit maar weinig vitamine D, uitgezonderd vette vis. Je teert in de winter dus in op je vitamine D-voorraad. De vitamine D die je via je huid aanmaakt, is niet afhankelijk van je spijsvertering, dus ook niet van problemen met je dunne darm. Daarom speelt coeliakie niet zo'n grote rol.

Kom je zelden in de zon of heb je een erg donkere huid, én gebruik je dan tevens geen D-supplement, dan heb je een erg grote kans op een vitamine D-tekort.

Een risicofactor voor lage vitamine D die vaak wordt vergeten is overgewicht.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Suffy »

Eekhoorn, bedankt voor deze aanvulling.

Hoe kan het dan bestaan dat veel mensen zonder overgewicht, zoals ik - ben zeer slank - een vitamine D-tekort hebben? Ik suppleer inmiddels en het gaat nu goed.

Desalniettemin is overgewicht een grote factor, maar ook aandoeningen als Crohn moet je niet uitvlakken.

Een groot gevaar vormt een lage 25-OH-vitamine D (valkuil) terwijl er sprake is van een hoge waarde 1,25 D.

Zie deze bron, als waarschuwing voor je endo Parel. Ik ga er echter van uit dat hij dit weet.
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/VitamineD.htm

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Eekhoorn »

Suffy schreef:Hoe kan het dan bestaan dat veel mensen zonder overgewicht, zoals ik - ben zeer slank - een vitamine D-tekort hebben?
Er zijn natuurlijk diverse mogelijke oorzaken. Op http://www.vitamineD-forum.nl (waar ik moderator ben) hadden we een tijdje geleden iemand die jong was, regelmatig buiten kwam, geen overgewicht had en zo blank als een lelie was, en dan tóch een vitamine D-waarde van 10 nmol/l. Soms weet je het gewoon niet.
Een groot gevaar vormt een lage 25-OH-vitamine D (valkuil) terwijl er sprake is van een hoge waarde 1,25 D.
Dat kan een aanwijzing zijn dat er iets mis is in het lichaam, zoals ontstekingsprocessen. Er is hierover overigens nog maar weinig bekend. Wel bekend is dat sommige afweercellen zelf 1,25 D kunnen aanmaken. Belangrijk in twijfelgevallen is altijd om de calciumwaarde te meten. Bij een gezond 'vitamine D-systeem' reguleert het lichaam de aanmaak van 1,25 D aan de hand van de calciumspiegel van het bloed.
Zie deze bron, als waarschuwing voor je endo Parel. Ik ga er echter van uit dat hij dit weet.
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/VitamineD.htm
Het eerste deel klopt, het laatste tekstblok (voor de tekstkaders) is een soort samenvatting van de theorie achter het beruchte 'Marshall Protocol'. Dat is zeer omstreden en wordt in ieder geval in de reguliere geneeskunde niet erkend. Dat het niet klopt kun je eenvoudig inzien: als de 1,25 D daadwerkelijk te hoog zou zijn, zou de calciumspiegel ook te hoog zijn. Zolang de calciumspiegel in orde is, is die hoge 1,25 D blijkbaar nodig om voldoende calcium mobiel te houden. Dat het lichaam bewust de 25-OH D 'terugregelt' wanneer de 1,25 D hoog is, is een speculatie waar binnen de bestaande literatuur geen enkel bewijs voor is beschreven. Wel is het zo dat een hoog 1,25 D zorgt voor een hoge aanmaak van het enzym dat 1,25 D afbreekt, en datzelfde enzym breekt ook de 25-OH af.
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Suffy »

Hoi Eekhoorn,

Dank voor je zeer nuttige aanvulling.

Ja, het Marshall Protocol is inderdaad zeer omstreden. Misschien Henk de Jong hierop wijzen?

Het is alweer even geleden dat ik me in de vitamine D-materie hebt geprobeerd te verdiepen, onder andere met behulp van iemand die zeer veel hierover weet. Hij zat in het verleden op het (oude) Hypoforum.

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
parel1680
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2015, 10:01

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door parel1680 »

Afgelopen vrijdag belde de assistente van de endo. Hij vond het niet noodzakelijk om in april opnieuw mijn B12 te laten prikken :(

Ik was te moe om in verweer te gaan, daarbij heb ik geen zin om dat tegen een assistente te doen die in opdracht van werkt. Ik zie een assistente als een soort "doorgeefluik"

Als ik weer bij hem moet komen half april, dan zal ik het met hem bespreken.

Pfffffff......... :roll:
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door Suffy »

Hoi Parel,

Of het te snel is om je totaal B12 in april te prikken vraag ik me af. Aan de andere kant is het een momentopname.

Het over een half jaar bepalen lijkt me wel vestandig, gezien het feit dat je nu al op 200 pmol/l zit. En waarom met behandelen wachten tot de waarde verlaagd is?

Neem, als je half april bij de endo bent, ook de bepaling van de MMA en Homocysteïne mee om te bespreken.
Misschien kan Eekhoorn hier meer ondersteuning in geven en anders gewoon op de site van Stichting B12 Tekort kijken.

--

Ik heb het toen 8 maanden later laten bepalen. De waarde was aanwijzbaar gedaald van 143 naar 109 pmol/l.

Zo lang zou ik echter niet wachten+
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graag jullie tips en adviezen!

Bericht door laura »

Gelieve over vitamines te discussiëren in dit subforum: http://schildklierforum.eu/viewforum.php?f=24
Dan blijft het forum overzichtelijker.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie