Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Nieuwe waardes binnen. Alleen normaal prik ik in de namiddag 8 uur tussen slikken en prikken. Maar omdat nu de avondopenstelling vervalt moest ik nu in de ochtend prikken. Nuchter gedaan zonder medicatie.
Mijn TSH was vorige keer 1.46 nu 1.76
Mijn ft4 was vorige keer 20 nu 17.
Heb na 6 weken geprikt ik slik nu 2x 81.25 de rest van de week 75.
Ik neig naar 3x 81.25. Of om de dag.
Moet rustig aan doen ivm met boezemfibrilleren.
Wat is wijsheid. Voel me redelijk maar laatste 2 weken meer vermoeidheid en mentaal wat minder. Voel me niet heel slecht maar had de weken ervoor meer energie en mentaal meer in balans.
Iemand een advies? Heb het ook via e consult gevraagd aan arts maar nog geen antwoord.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Bij deze waardes met een setpoint van 1 en 20 zou ik gaan voor in ieder geval om de dag 81,25, maar denk zelfs voor 4 keer in de week 81,25 en 3 keer 75. Dan verhoog je in totaal 12,5 mcg. Lijkt me dat dat moet kunnen.
Deze waardes en geen vitb12 injecties krijgen maken dat jij je minder fot voelt.
Ook nog maar een keer weer overleggen voor vit. B12 injecties zou ik zeggen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ik heb idd voorgesteld om 3x 81.25 te gaan nemen of om de dag.
B12 krijg ik als het goed is deze week bericht over wanneer ze dat weer gaan doen.
Heb nog geen antwoord van huisarts maar verwacht die morgen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Teun »

Waarom niet 4 keer per week naar 83,5mcg? Volgens mij moet dat ook kunnen et boezemfibrileren. Je gaat dan slechts 12,5 mcg per week omhoog, dat is nog geen 2 mcg per dag.
Als je nu naar 3 keer per week gaat ga je maar 6,25 mcg omhoog. Afgelopen periode is met een kleine verhoging je waardes verminderd, dus ik denk als je de dosering van 3 keer 83,5 pakt, je misschien net weer op je vorige waardes komt. Krijg je nu een tikkeltje meer dan is dat misschien net wat je nodig hebt.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Ja heb je wellicht gelijk in.
Ik heb die optie ook in het e consult voorgesteld.kijken wat hij ervan zegt.
Meestal staat hij wel open voor mijn idee over ophogen.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Reactie van huisarts is dat ik het nog mag aankijken maar bij wat meer klachten een kleine verhoging kan doen.
Dus nu 3 x 81.25 ipv 2x.
Dan over 8 weken prikken
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Suffy »

Dat is goed nieuws, Tamara.

En wat zegt je huisarts over de B12 spuiten? Die moet hij je toch echt gaan geven, we zijn tenslotte Groot-Brittannië niet, gelukkig. Maar het moet niet gekker worden hier.

En je ziet dat je waarden 's morgens zonder medicatie slechter zijn dan 's middags met medicatie 's morgens ingenomen. Dus houd vol zou ik zeggen, ook wat dat prikken 's morgens betreft.
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Suffy

Ik ga denk ik toch proberen om voortaan nuchter in de ochtend te prikken. Het komt wel slecht uit met de inname van de andere medicatie maar omdat het nu niet zo vaak meer prikken achter elkaar is doe ik dat voortaan toch maar. In het begin moest ik heel vaak prikken door die slechte waardes. Maar nu om de 8 weken en daarna nog langer ertussen.
Dus dat moet dan maar. Ik vind vooral het verschil van de ft4 erg groot. En de TSH was ook iets hoger.
B12 doen ze nog steeds niet.
RIVM geeft aan dat huisartsen wel weet zorg kunnen geven wat niet kan wachten.
Blijkbaar hoort b12 daar niet bij.
Heb maar weer smelttablet besteld want moet toch iets tot die tijd.
Thuiszorg doet het ook niet. Zijn overbelast hier.
Tja.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door mamavan2 »

Over prikken: je kunt alles innemen. zoals je gewend bent, zelfs je ontbijt. Je levo neem je alleen na het prikken die dag. 2 uur na je ontbijt die dag zou ook kunnen, dan is je maag weer wat geledigd
Tamarakim
Berichten: 284
Lid geworden op: 25 jul 2019, 22:57

Re: Ophoogklachten levothyroxine / extreme waardes

Bericht door Tamarakim »

Eindelijk
Ik mag na weer een e consult te hebben gehad op de 12e mijn b12 komen halen vroeg in de ochtend.
Nu in de 2 e week van mijn ophoging met 6.25. Ondanks dat kleine beetje voel ik toch weer lichte ophoogklachten.
Meer kortademig en mentaal wat wankel.maar als ik mijn b12 gehad heb scheelt dat hoop ik ook weer .
Plaats reactie