Vraag om setpoint bepaling

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Cinneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2018, 12:44

Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Cinneke »

Hoi,
Na een Graves in de voorgeschiedenis, behandeld door te titreren 2017-2018.
In 2018 >6 maanden koorts en prednisolon, meerdere echo’s —> schildklierontsteking......?
Juni 2019 derde opinion endocrinoloog ( na verhuizing België/ Nederland EN aanhoudende klachten)
In November 2019 volledige schildklierverwijdering: thyreoiditis op Gravesbasis. ( endo: beschadigd door behandeling)
Post ok, hormoonstorm, moeten zaken met de Levothyroxine 125-100-88
21.1.20 tsh 18. Ft4 15 = 8 weken 88
9.3.20 tsh 16.9. Ft4. 17 = 6 weken 100
Tot 6.4.20. 112 ingenomen= 4 weken= niet geprikt—> door naar 125
13.5.20 tsh. 7.6. Ft4 20.2= bijna 6 weken 125
Ref: tsh 0,27-4.2 en ft4 11-22.

Nu voelt het als hyper in de hypo, te snel opgehoogd voor mijn lijf, endocrinoloog is super en denkt hetzelfde, nu even 2 maanden wachten, en verwacht dat ik de stap naar 137 moet maken tzt.

Toen ik de schildklier nog had was tsh punt 2.4 fijn.
Op het moment zichtbaar hypo: gelig, oedemen en pijn,koud
De Hyper: vanaf 2e week 125: druk in hoofd, soms oorsuizen links, ONRUST, hoofdpijn en cardiale klachten, misselijkheid en veel speeksel.
Zou iemand eens voor mij willen kijken waar ik met deze waardes in een curve ongeveer zou moeten uitkomen?
Hartelijk dank,
Groet Cindy
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Welkom op het forum, Cindy!

Tjonge, wat een schildkliermalheur heb je moeten doormaken!
Heeft je arts iets gezegd over de verhoudingen van je FT4's en je TSH's?
Ze zien er best spannend uit.

Het set point gaat over de werking/reactie van je TSH op de hoogte van je FT4.

Je drie waarden tesamen:
FT4 .... TSH
15.00 18.00
17.00 16.90
20.20 7.60
geven het beeld van een set point in de buurt van de 24 pmol/l met een TSH van tegen de 4 mU/l..
Maar de passingsgraad is zó laag. Dat is de wijze waarop je waarden op de curve gegroepeerd staan: zitten ze allemaal op de curve (als een parelkettinkje)? of niet?
Ook is de vorm van de curve nogal slappig.

Ik probeerde net met een setje fantasiewaarden (21/2.30) de curve wat scherper te krijgen, en de passingsgraad hoger. Nog steeds bepaald niet ideaal, maar wel te buigen naar een sterker set point: FT4 22 pmol/l met een TSH van 1.9 mU/l.
Ik zal deze curve ook hieronder plaatsen.
En ik ben dus benieuwd naar je volgende waarden.
Misschien vormen die waarden je curve naar een sterker doel.

Heeft je arts iets gezegd over de aparte verhoudingen van je FT4's en je TSH's?

Schildklierhormonen zijn eenvoudig te beinvloeden.
Allerlei stofjes hebben invloed op de schildklierhormonen.
Misschien slik je bepaalde medicijnen met invloed op je waarden.

Om de relatie van je TSH op de hoogte van je FT4 te achterhalen, zijn goed gemeten waarden van belang.
Het is het best om ze 's ochtends vroeg te laten prikken, zonder levothyroxinedosis van die dag. Na het prikken pas slikken.

Zodra je je levothyroxine 's ochtends slikt schiet in de eerste paar uur je FT4 omhoog.
En je TSH volgt kalm dalend, in eigen trager tempo, het snel stijgende FT4-traject.

Ik ben benieuwd naar je volgende waarden!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
CinnekeCindyMei2020.jpg
CinnekeCindyMei2020.jpg (39.19 KiB) 626 keer bekeken
CinnekeCindyreeelMei2020.jpg
CinnekeCindyreeelMei2020.jpg (40.84 KiB) 626 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cinneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2018, 12:44

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Cinneke »

Hoi Kiek,
Heel fijn dat je zo uitgebreid de tijd en moeite neemt om te reageren, dank je wel!

Ik heb de endo bij tel consult ook gezegd/gevraagd, dat ik de TSH van 7.2 lager had verwacht bij een FT4 van 20.2.( referentie max 22)
En denken we dat deze misschien nog in beweging is, ik heb na de ok, de levo heel hard laten vallen, maar het ging niet anders/cardiaal.
4 weken 112 en 5+weken 125 ( had liever langer gewacht, consult stond gepland).

De vorige verhogingen, merkte ik pas na 10 dagen bij 100 levo, ik noem het de duwdag, en dat herhaalde zich zowat om de week tot de 4e week voorbij was.
De 112 was de duwdag vanaf de 8e dag...bij 125 levo na een 6/7 dagen.
Alleen heb ik nu het gevoel dat het niet meer weg gaat, ik heb na inname van de levo klachten, ik begin te zweten en heb pob.
Omdat ik nog klam wordt na inname denken we dat we te snel opgehoogd hebben en TSH nog schuift?

Ik voel me een beetje schuldig, ik heb nooit nuchter hoeven te prikken....
De waardes zijn z’on 1,5 Uur na inname....Verklaard dat de rare verhouding? :?
Dan vraag ik me af...hoeveel zou je Ft4 steigen, de verhoudingen die je als laatste schetst lijken dan in verhouding plausibeler!

Ik ga natuurlijk vanaf nu nuchter smorgens prikken.
Mede vanwege de ophoogklachten blijf ik nu een ronde op 125 levo, of het moet al niet lukken...(ben aan de metoprolol) Dan kan ik bellen, hij vermelde anders nog dierlijk schildklierhormoon. ( T3? Ik heb niet door gevraagd, was een optie als het niet meer gaat)Ik ben namelijk sinds de tweede week 125 levo de hele dag al misselijk, en geel, wel al minder dan voorheen maar het gaat nog niet weg, of ik verwerk het nog niet zo goed, de lever?

Bedankt voor de moeite, ik laat je de volgende waardes weten, nuchter!
Groetjes Cindy.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Neuh, de TSH zal niet 'in beweging' zijn, Cindy.
Het heeft een halfwaardetijd van ca. 1 uur, en loopt zo ietsje achter het niveau van de FT4 aan.

Ik begrijp je term 'duwdag' niet.
Heb je daar een oorzaak aan gelinkt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Cinneke
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 okt 2018, 12:44

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Cinneke »

Hoi Kiek,
Dank je wel!

Ok, dus de TSH waardes die kloppen, de FT4 waardes zijn dus vertekend, er komt door inname een hogere waarde uit dan dat het “past” bij de TSH?

Met “duwdag” bedoel ik, dat ik de verhoging voel :D
Groetjes
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

dus de TSH waardes die kloppen, de FT4 waardes zijn dus vertekend, er komt door inname een hogere waarde uit dan dat het “past” bij de TSH?

Ik weet niet of die waarden kloppen, Cindy.
En ik weet niet of de FT4 vertekend is.
Als je levothyroxine slikt, en aan het opbouwen bent, dan komt er vaak een hogere waarde van de FT4 uit.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag om setpoint bepaling

Bericht door Kiek »

Zou het niet beter zijn om naar een endocrinoloog te gaan?
Voor een second opninion?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie