Even voorstellen Mieke

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Miek07
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2020, 16:42

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Miek07 »

Ik heb sinds een dag of 4 last van een enorme brok in de keel, pijn bij het slikken/strak gevoel en benauwdheid in de nacht.

Zou het een bijwerking kunnen zijn van de medicijnen of een ontsteking? De pijn lijkt wat lager te zitten dan mijn keel.
Momenteel ben ik aan het wisselen van huisarts, maar ik wacht nog op een bevestiging van de nieuwe... Bij de oude wil ik liever niet meer komen maar ik zit zo in dubio. Misschien de 50 mg tijdelijk verlagen??
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Teun »

Ook al zal die "brok" in de keel heel vervelend zijn, ik zou zeker niet zomaar verlagen. Jij schrijft overigens mg, dat is 10000 mcg, wij slikken mcgrammen.
Laat voor de zekerheid eerst je bloed nakijken, misschien komt de brok ergens anders vandaan. Ik ken het niet van mijn hypothyreoidie, dus daar kan ik ook weinig over zeggen.
Miek07
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2020, 16:42

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Miek07 »

Het gaat goed hier, voel me af en toe wel moe. Door de wisselingen in de regelmaat momenteel vergeet ik zoals vandaag medicatie in te nemen :oops:

Vandaag nieuwe waarden:
TSH 3,75
T4 19,3
en TPO 600

Wie kan me helpen met wat te verduidelijken? De lieve vervangende huisarts heeft me verteld over hashimoto, dit forum en google is er ook natuurlijk.

Wat ik zeker miste is of ik nu al goed ben met ingesteld met de 50mcg. Zou ik hier nog mee kunnen "spelen", wat is wijsheid? Over 3 maanden weer controle, dat is wel prettig.

Bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Kiek »

Hallo Miek,

Om te bepalen hoeveel levothyroxine je lichaam nodig heeft, is het volgen van je waarden een belangrijke graadmeter.
Heb je je labwaarden in huis?
Misschien kan ik er iets van brouwen.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek07
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2020, 16:42

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Miek07 »

Beste Kiek en anderen :D ,
Het heeft even geduurd, maar ik heb nu meteen de nieuwste waarde in beeld! Zou je hiermee iets moois kunnen brouwen?

19-05-2020 TSH 7,31 FT4 14,2 met 50 mcg levo (misschien ander lab, zkh ipv shl-post)
13-03-2020 TSH 3,74 FT4 19,1 met 50 mcg levo
23-01-2020 TSH 11,2 FT4 15,9 tpo 600
23-09-2019 TSH 10,6 FT4 14,4
20-06-2016 TSH 10,2 FT4 17,3

Het voorstel van de HA is om vanaf nu 75 mcg levo te nemen en na 6 weken evaluatie.
Soms voelde ik me meer moe de afgelopen weken. Nu ik enkele dagen op 75 mcg zit voel ik me wel lekker wakker, minder sloom en alert, zonder al die watten in mijn hoofd.

Alvast mijn hartelijke dank.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Kiek »

Hallo Miek,

Met deze waarden lijkt het dat een FT4 van ruim 20 pmol/l à 21 met een TSH van ca. 2 mU/l beter bij je past.
Je hebt veel te lang met een hypothyreoidie moeten rondlopen.
Het is een verlies dat je 4 jaar hebt moeten wachten op een behandeling met levothyroxine.

Dokters leren dat een FT4 binnen de labgrenzen normaal is. Dat is niet juist. Ieder mens gebruikt slechts een heel klein stukje van die normale labwaarden.
Als je daarbij een te hoge TSH (= stimulator van de schildklier) hebt, dan noemen ze dat een subklinische hypothyreoïdie.
Een synoniem voor: een neiging tot tekort aan FT4, en helemaal niet zo erg, hoor, mevrouwtje!
Terwijl die bijbehorende TSH bij jou zowat buiten zicht klom van ellende.

Dokters komen niet op het idee dat ieder mens een net iets andere TSH-huishouding heeft.
De TSH werkt bij iedereen zo'n beetje hetzelfde, maar de achterliggende kracht kan flink verschillen.
Dat laten de verhoudingen al zien van je FT4/TSH.

Het lijkt er dus op dat je gewone FT4 aan de hogere kant van normaal hoort te zitten. Dat is je lijf gewend.
Je hebt inderdaad meer levothyroxine nodig.

Ik hoop dat je 's ochtends vroeg naar het lab gaat, en dat er dan zonder je dagdosis levothyroxine wordt geprikt. Slik je pillen dus pas na het prikken.
Als je dat altijd doet, dan krijg je waarden die je goed met elkaar kunt vergelijken.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Miek07Mei2020.jpg
Miek07Mei2020.jpg (40.67 KiB) 3484 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek07
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2020, 16:42

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Miek07 »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kiek!
Het voelt inderdaad beter na de ophoging.

Zou ik nu blijvend de levothoroxine moeten blijven slikken? Of is er nog hoop op herstel?
Ik heb stressvolle jaren achter de rug (2x baan kwijt / verhuizen / bijscholen en nieuwe werk). Misschien ook wel (deels) door die gekke schildklier, ik kon me vaak niet concentreren. Ik heb nu geen kantoorwerk meer, maar beweeg veel in de zorgsector :D

Voordat begin dit jaar om met medicatie startte had ik bv erg veel last van pijn in de nierstreek. Ik dacht aan uitgeputte bijnieren, maar dat heb ik niet besproken met de huisarts. Wel interessant...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Kiek »

https://bijniervereniging-nvacp.nl/wp-c ... rn_out.pdf

De NVACP is een belangrijke vereniging voor mensen met bijnierziekten, zoals de ziekte van Addison.
Misschien herken je iets van jezelf op hun site.

Met vriendelijke groet,

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miek07
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 jan 2020, 16:42

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Miek07 »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand me weer op de goede weg kan helpen. Het lijkt net alsof ik weer terug bij af ben met mijn nieuwe waarden... of ben ik zo in de war?

Met 75mcg
Tsh 8,18
Ft4 16,1

Lijkt heel erg op waarden van een tijd geleden maar dan zonder medicatie🤔. Of misschien een ontstekingsreactie?
Advies is nu ophogen naar 100mcg.
Bedankt!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Even voorstellen Mieke

Bericht door Kiek »

Hallo Miek,

Je waarden zien er nog steeds niet jofel uit.
Ze blijven in hetzelfde gebiedje als voor je slikkerij met levothyroxine.
Zo'n dosis maakt dus nog steeds niets uit.
Dat ligt niet aan een of andere ontstekingsreactie.

Je dosis is te weinig om je zieke schildklier over te nemen. Jij hebt veel meer nodig.
Zodra je je pil slikt, gaat de TSH (stimulator van je schildklier) omlaag, waardoor de productie van je toch al slappe schildklier vermindert. Minder TSH stimulans -> minder productie.
Zo simpel is het.
In de loop van de dag gaat de TSH weer omhoog, maar met zo'n lage hoeveelheid levothyroxine blijft het bij jou behelpen.

Pas als je schildklierproductie buiten spel is gezet, slik je voldoende levothyroxine. En wiebelt het niet meer zo erg.
Gelukkig gaat je dosis omhoog.
Wie weet helpt 100 µg een beetje beter.

Al met al duurt het instellen wel erg lang voor je.
Mag je over een maand weer naar het lab?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie