Setpoint Sylvia

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Je FT4 lijkt te hoog te zitten.
Als dit goed gemeten is, dan hyper je zeker een paar uur na inname van je dosis.
Dat is toch wel opmerkelijk omdat de hoogte van je dosis [ ca.46 µg] niet veel uitmaakt voor het resultaat.

De vorm van je curve geeft ook iets prijs.
Je TSH-huishouding lijkt slapjes te werken.
Ook als je geen levothyroxine zou nemen.
Waarschijnlijk heb ik dat al een keer geschreven.

Het lijkt wel dat mensen met een relatief hoge TSH bij een normale FT4 moeilijker in te stellen zijn.
Heb je misschien ooit een hogere TSH gemaakt dan 10 mU/l?

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: En je setpoint blijft staan in hetzelfde gebiedje: 14.87/2.35.
Bijlagen
SylviaRMei2020.jpg
SylviaRMei2020.jpg (39.71 KiB) 929 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Er vanuit gaande dat het goed gemeten is, wat nu?
En wat bedoel je precies met de TSH huishouding die slapjes lijkt te werken?

Gynaecoloog gaf ook aan dat het lastig instellen is in de overgang. Hoe zit het met oestrogeen en progesteron icm schildklier?

Ik vind de klachten als gespannen/ nerveus/ onrustig gevoel ( of hoe je het ook wilt noemen) in de ochtend en vroeg in de middag ook lastig te onderscheiden of het nu vd schildklier komt. (Hyperen) of door een cortisolpiek door de overgang.

Heb ik wel last van de afgelopen dagen. Maar ik dacht overgang. Maar zou dus ook iets teveel Levo kunnen zijn.

Als een T4 van 14,6 in de ochtend te hoog zou zijn wat zou de T4 waarde dan ongeveer moeten zijn, wil je na inname van de Levo na dus ongeveer op je setpoint zitten?
Hoeveel stijgt gemiddeld je T4 na inname?

Wat zal ik nu doen? Toch maar weer om en om 50 en 43,75 slikken?

Ben benieuwd :)

Groet,
Sylvia
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Hierbij nog een berichtje als aanvulling op mijn laatste.
Ik zit net de labuitslagen op papier te bekijken. Kom ik er nu achter dat mijn waarden in april verkeerd door de telefoon zijn doorgegeven.

Dus 15/4 was TSH 2.9 en FT4 13,7 ( ipv 13,07)
Die voorliggende periode had ik dus om en om 50 en 43,75 geslikt.

Dat ben ik nu ook weer aan het doen.
Ben nog wel moe en wat onrustig in de ochtend en vroege middag. In de middag en avond best wel oké voor mijn gevoel.
Maar vraag mij nu af of ik zo even door moet gaan qua hoeveelheid Levo.
Omdat ik denk dat ik na slikken dan wel ongeveer op mijn setpoint uitkom? Uitgaande van de waarden van april?

Wat denk jij Kiek? Ben wederom weer benieuwd.

Groet, Sylvia ☀️
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Het scheelt enkele tienden in de FT4:
Set point FT4 was 14.87 pmol/l met een TSH van 2.35 mU/l.
Set point FT4 is nu 14.93 pmol/l met een TSH van 2.35 mU/l.
En de passingsgraad is iets hoger, omdat het groene blokje nu dichter tegen de iets gewijzigde curve aanligt.

Je laatste gemeten FT4 was 14.6 pmol/l met een TSH van 3.1 mU/l.

Je schrijft dat je in de ochtend licht hypert, wel afzakkende na een paar uur.
Zolang je van het lichte gehyper geen last hebt, zou je misschien niets hoeven te wijzigen.

Je weet dat je FT4 na het slikken van de levothyroxine hoger stijgt dan het gemiddelde 14.9 pmol/l, waardoor je gedurende enkele uren in een hyper banjert.
Zo werkt het.
Dat is handig te weten.
Je zou zelfs eens kunnen prikken een uur of 3 na het slikken van je levothyroxine.
Om te weten hoe hoog je de FT4 opstuwt.

Het belang is dat je zelf kunt redeneren waarom je je dosis omlaag of omhoog wijzigt, of niet wijzigt.
Dat geeft je zekerheid.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Ik heb weer eens bloed laten prikken om 8:30 uur nuchter zonder Levo en de waarden zijn, 6 wkn met elke dag 46,88 mcg ( ik priegel om te breken):
TSH 3,3
FT4 14,8

Snap niet helemaal hoe het kan dat de TSH de laatste twee keer hoger is tov FT4 als ik vergelijk met eerdere resultaten van daarvoor.

Ik heb nog nagevraagd of er opnieuw geijkt is. Is niet het geval.

Ik ben laatste weken wat nerveuzer in de ochtend en vroege middag en snachts hitteaanvallen met hartkloppingen. Dit is volgens mij de overgang want daar zit ik middenin. De welbekende opvliegers denk ik.

Vraag mij nu dus af of die overgangs gerelateerde hormonen invloed hebben op schildklierhormonen.

Kiek, stel dat je eens mijn laatste drie waarden alleen in de app zou gooien, wat komt er dan uit?

Ben wel weer benieuwd wat jij ervan vindt.

Groet,
Sylvia :)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Hallo Sylvia,

Setpoint-FT4 schuift steeds met een tiende op.
Bij je TSH gaat het om hondersten.
Misschien zou je lab eens de FT4 moeten ijken?

Als je de werking/reactie van je TSH op de productie van je FT4 wilt meten, dan is het onmogelijk iets met je laatste 3 waarden te doen.
De app gooit het eruit.
Variatie is echt van belang om het schildklierpatroon te tonen.
Dan pas zie je de reflectie van de werking van je hypofyse.
Dezelfde reflectie als in schildklier-gezonde tijden.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Dank je Kiek voor je antwoordt. Met deze waarden kunnen we dus niet verder.

Als je deze waarden toevoegt aan mijn vorige waarden, blijft het setpoint dan hetzelfde? Of heeft dat nu geen nut?

Ik denk dat ik hierna maar eens in het ziekenhuis laat prikken. En dat dan een aantal keer.
Kijken wat er dan uit komt.
Ik blijf wel op deze hoeveelheid Levo zitten. Kijken wat het mij brengt over 3 maanden.

Gr Sylvia
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door Kiek »

Sylvia, nog even voor de duidelijkheid:
Je vroeg me de laatste 3 waarden apart in de app te zetten.
En daar komen 3 punten, in de vorm van een onregelmatige driehoek.
De app kan daar inderdaad niets mee.
Als ik je waarden toevoeg aan je oudere waarden dan verandert het set point met een paar tienden.
Je kunt ze best gebruiken, het set point verandert dus nauwelijks.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Dank voor je snelle antwoord Kiek! 😄
Over een tijdje post ik wel weer.
Fijne avond!
SylviaR
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2019, 09:28

Re: Setpoint Sylvia

Bericht door SylviaR »

Hoi Kiek,

Tijdje geleden alweer maar ik heb weer nieuw setje waarden

2/10 TSH 3,0
FT4 15,5

Inname afgelopen maanden 50 om 43,75 mcg

Klachten: elke dag diarree, geen vaste ontlasting meer. Ik val niet af. Gewicht blijft hetzelfde. Is deze klacht evt te wijden aan toch nog iets teveel Levo???

Minder nodig door overgang?

Geen idee hoe ik deze waarden en mijn darm klachten moet interpreteren.
Ik heb wel nog een gesprek met mijn huisarts hierover. Aanhoren wat zij zegt.

Wat vind jij vd waarden Kiek.
Onder dezelfde omstandigheden als altijd geprikt.

Lieve groet,
Sylvia
Plaats reactie