Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door jotineke »

Hallo Laura,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn vraag voor alle zekerheid neergelegd bij mijn huisarts. Ik heb dus sinds een tijdje last van droge geïrriteerde ogen , dit hoort toch bij de bijwerkingen van de 'nieuwe' Thyrax?
Wel heb ik het idee dat ik sinds ik van 175 naar 150 ben gegaan, iets rustiger ben geworden, zweet minder en mijn dunne haar is toch wat voller geworden.
Dit zou toch betekenen dat ik behoorlijk hyper ben (geweest).

groeten Jotineke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door laura »

hallo Jotineke,

Droge, geïrriteerde ogen is wel een vrij algemene klacht.
Denk alleen al aan de droge lucht door de cv.

Je zou flink hyper geweest kunnen zijn.
Niet alles is te wijten aan die nieuwe verpakking van thyrax.
Er wordt wel onderzoek naar gedaan.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
jotineke
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 feb 2015, 18:54

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door jotineke »

Hallo Laura,

Ja klopt dat het een algemene klacht is (droge ogen). Maar nooit eerder last van gehad, het is eigenlijk begonnen nadat ik van 175 naar 150 ben gegaan. Daarom heb ik nu de huisarts ook even gevraagd.
Wel fijn trouwens dat er zo iets als een schildklierforum bestaat :roll:

groeten Jotineke
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door laura »

Dit is een nieuwe patiëntenbrief van Aspen via SON - http://schildklier.nl/blogs/nieuwtjes/e ... rief-aspen:
11 Februari 2015

Wees alert op bijwerkingen bij gebruik van Thyrax duotab in doordrukstrips

Geachte patiënt,

In december 2013 is de verpakking van THYRAX DUOTAB-tabletten veranderd van glazen potjes naar doordrukstrips. De samenstelling en het productieproces van de tabletten zijn niet gewijzigd. Sinds deze wijziging van de verpakking is een toenemend aantal bijwerkingen gemeld bij het Nederlands Bijwerkingen Centrum Lareb. De meeste meldingen wijzen op een stijging van de schildklierhormoonspiegels (zoals hartkloppingen, hoofdpijn en verhoogde transpiratie)
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen heeft Aspen Pharma verzocht onderzoek te doen naar de oorzaak van de toename van het aantal bijwerkingen. Dit onderzoek richt zich onder andere op mogelijke gevolgen van veranderingen in de verpakking. De resultaten zijn naar verwachting over enkele maanden beschikbaar.

Als u een bijwerking ervaart of een vraag hebt over behandeling met THYRAX DUOTAB, wordt u verzocht uw arts te raadplegen.

Aspen Pharma, heeft in overleg met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg in november 2014 een brief gestuurd naar artsen en apothekers met de oproep alert te zijn op de eerder genoemde bijwerkingen.

Indien u nog vragen heeft over dit geneesmiddel kunt u contact opnemen met het aanspreekpunt van Aspen Pharma.
Telefoon: 020 -7095007
E-mail: aspenmedinfo@professionalinformation.co.uk
Het telefoonnummer is weer een ander nummer dan het telefoonnummer in de bijsluiter.
Het 020-nummer is van de medische informatielijn.

Inmiddels loopt het onderzoek al meer dan drie maanden en volgens Aspen komen er nog meer maanden bij.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 335
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door *anna* »

Moest even lachen: is het toeval dat juist nu, ná de TROS-Radaroproep een patiëntenbrief naar buiten wordt gebracht?

Vraag me wel af hoe deze brief onder patiënten verspreid wordt.
Exclusief door SON, op wiens verzoek deze brief blijkbaar werd opgesteld?
Of nemen apotheken die taak over? Terwijl ze zelf in november in opdracht van het CBG al een informatiebrief van Aspen kregen en dus bij het terhandstellingsgesprek de Thyraxgebruikers al lang hadden kunnen informeren?
Of plaatst Aspen voor de Thyraxgebruikers een bericht in alle dagbladen?
Of stopt Aspen een waarschuwing in de Thyraxdoosjes?
Anders ben ik bang dat deze informatie niet verder komt dan de mensen die tóch al geïnformeerd waren.

Kweet niet wat ik van deze veel te late actie moet vinden. De verpakking is tenslotte al in 2013 gewijzigd…
Ik stop deze virtuele brief maar in het mapje ‘Positieve ondersteuning bij zelfmanagement’.
Waar ik écht op zit te wachten zijn de onderzoeksresultaten die pas - staat in de patiëntenbrief - over enige maanden(!) beschikbaar zijn. Hoewel dat geen onafhankelijk onderzoek kan zijn: een schrijver die zijn eigen boek recenseert…

Groet, Anna
Suffy
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 nov 2014, 15:59

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door Suffy »

In die brief wordt helemaal niets nieuws verteld.

Misschien verstandig dat Radar deze brief ook krijgt. Dan kan hij in ieder geval tijdens de uitzending getoond worden.

Vreemd dat de oproep niet meer in de lijst van oproepen staat. Als je de link in het andere topic aanklikt lijkt de oproep nog wel open te zijn.

Weet iemand wanneer Radar dit wil gaan uitzenden? Ik hoop snel want dan is die brief ook nog actueel.

--
VIP sinds mijn geboorte, diagnose Hashimoto maart 2008
Ex-Thyrax, geswitcht naar Eutyrox, zeer tevreden.
In stapjes van 12,5 van 175 naar 125 mcg (licht hyperen/staken pil).
Ook vit B12- en D-tekort, 2x/week een B12-injectie sinds 15-03-2017.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door laura »

Dat Radar-onderzoek? Ik vraag me wel af of dat nog loopt.
Er is geen informatie over te vinden, behalve die link in dat andere topic.

Dat onderzoek door Aspen lijkt wel erg op na uitstel komt afstel.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door laura »

De oproep heb ik gezocht en gevonden.
Hij is van 2 februari.

Neemt niet weg dat de oproep inderdaad veel te laat is en ook nauwelijks leeft.

oproep thyrax.jpg
oproep thyrax.jpg (107.23 KiB) 1447 keer bekeken
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Mellie
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 okt 2013, 13:18

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door Mellie »

Ik verwacht weinig ander nieuws dan:
Ja, door de nieuwe verpakking zijn er patiënten die klachten ervaren.
Ga hiermee naar de huisarts en laat je bloed opnieuw testen en stel eventueel de dosis aan.

En dan weer verder met de orde van de dag.
Over tijdje is iedereen dit weer vergeten, tenslotte zijn we al een jaar verder toen dit begon.

Edit:
Lees het volgende op http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... jn-thyrax/
Bijwerkingen schildkliermedicijn Thyrax
16-02-2015

Hartkloppingen, hyperventilatie, overmatig zweten en hoofdpijn: van de ene op de andere dag heb je last van klachten, terwijl je niks anders doet dan anders. Alleen de verpakking van je vertrouwde schildkliermedicijn is aangepast. Toeval, of is er toch méér veranderd dan alleen het omhulsel?
Maandagavond in Radar aandacht voor de bijwerkingen van Thyrax. Wat kunnen patiënten doen en waar moeten ze op letten?
Sinds 2010 bekend met Hashimoto, nog bezig met de juiste instelling medicatie.
3 bijschildklieren operatief verwijderd wegens persisterende recidiverende hyperparathyreoidie
12-2013 endometriose ontdekt na baarmoederverwijdering.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Bijwerkingen na verpakkingswijziging Thyrax®

Bericht door laura »

*anna* schreef:Vraag me wel af hoe deze brief onder patiënten verspreid wordt.
Exclusief door SON, op wiens verzoek deze brief blijkbaar werd opgesteld?
Aspen Pharma heeft de brief opgesteld in overleg met het CBG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
En de brief staat op de website van het CBG.

bron:
- http://www.pw.nl/nieuws/nieuwsberichten ... -tabletten
- http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/humane-gen ... efault.htm
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie