Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Teun,

Super handig in 1 bericht. Dank je wel.

Liefs
Lina
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Lina schrijft:
Ik slik euthyrox 25mg. Ik durf niet meer te slikken ben bang voor nog meer klachten.


Hallo Lina,

Even iets over verhoudingen.
Je schrijft 25mg. Je bedoelt 25 microgram (µg). Als je 1000 pilletjes van 25 microgram sikt, dan pas heb je 25 milligram naar binnen gewerkt.

Nog een andere voor de duidelijkheid.
Als je één pilletje van 25 microgram naar binnen werkt, dan wordt deze vrije hoeveelheid direct geconfisqueerd en gebonden opgeslagen bij de enorme gemiddelde voorraad van ca. 120 nmol/l. Dat doet niks.
Om even weer de verhouding te zien: één nanomol/l (1 nmol/l) is 1000 pmol/l.
Je lijf zal uit deze beschikbare voorraad willen putten, op die plaatsen waar het weefsel behoefte heeft: van je grote teen tot je kruin.
Daarom houdt deze schildklierhuishouding de schildklierhormonen altijd zo goed mogelijk in evenwicht.
Dit wordt geregeld door een spel van subtiele binding en ontkoppeling aan eiwitten.
Op uiterst persoonlijk niveau.

Prettige dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Linrose »

Lina schreef: 11 jul 2020, 00:31 Hi lin,

Bedankt. Hoe lang heeft het oorsuizen bij jou geduurd? Ik word er knettergek van. Ik had gehoopt minder last te hebben met de medicijnen. Mijn internist vond 25mg goed. Misschien wilde hij dit opbouwen?
Ik ben benieuwd naar de uitleg van Kiek.

Groetjes,
Lina
Misschien handig wat meer te leren over hoe je schildklier werkt. bovenaan deze pagina staat wegwijs op schildkliertje in een Rose balk. Even op klikken en je krijgt info over de werking enz.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door laura »

Lina,

Ik heb je onderwerp over de ziekte van quervain verplaatst naar het subforum Hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Inderdaad handig linrose. Ik weet er niet veel vanaf. Bedankt!

Hi Kiek
Is het zo dat mijn tsh nu niet naar beneden gaat omdat ik te weinig slik? Ik moet morgen bloedprikken en had gehoopt dat mijn tsh wel zou dalen na 11 dagen euthyrox slikken.
11 dagen geleden had ik een tsh waarde van 8 en een ft4 van 9,6. En stel dat de waarde wel beter zijn kan het dan dat mijn eigen schildklier het al doet?
Ergens denk ik wel om te stoppen met slikken om te kijken of mijn eigen schildklier het zelf kan doen omdat ik een ontsteking heb en geen graves.

Liefs lina
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Lina,

Je laatste lab toont een tekort aan FT4.
Mogelijk dat je daarvoor een recept kreeg voor 25 µg levothyroxine (=T4).
Het gaat dus om je FT4.
De 25 µg helpt dan niet.

Je waarden komen tot stand door de werking van de achterliggende klieren, de schildklier, hypofyse en hypothalamus. De hypothalamus is de baas over de hoeveelheid T4. En de hypofyse is de baas over de hoeveelheid TSH. Dat werkt als een prachtig machientje dat over de miljoenen jaren is ontwikkeld.
Als het machientje schouders had, dan zou het ze ophalen over die 25 µg.....

Het resultaat is alleen dat de TSH en de FT4 rommelig reageren/schommelen.
Dat komt omdat na het 25 µg pilletje je TSH eventjes het signaal geeft dat er ietsje FT4 is binnengekomen. Prompt daalt de TSH eventjes. En later veert ie terug. Want dan is die 25 µg weer verdwenen.

Als je wilt stoppen met de levothyroxine omdat je wilt weten wat je schildklier nog presteert, is dat een prima proef.
Slik dan 6 weken lang geen levothyroxine, en daarna lab: zelfde lab, 's ochtends vroeg.

Met een De Quervain weet je niet hoe het loopt.
Dat is natuurlijk best een lastig probleem.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Bedankt voor de informatie Kiek. Ik heb er veel aan :)
Ik heb gister mijn bloed laten prikken en heb nu een tsh waarde van 3,6 en ft4 waarde is 14. Twee weken geleden was dit ft4 9,6 en tsh 8. Dit betekent in ieder geval dat de euthyrox 25 microgram het een beetje heeft bijgesteld in 2 weken tijd.
Mijn normale waarde waar ik mij altijd goed bij heb gevoeld is 16 a17 ft4 en tsh rond de 1,1.
Is het verstandig om nog een paar dagen euthyrox te slikken zodat ik bij mijn normale waarde kom? Of nu even stoppen met de medicijnen om te kijken of mijn eigen schildklier het oppakt?
Ik weet nou niet wanneer ik eigenlijk mag stoppen.

Liefs
Lina
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

" Dit betekent in ieder geval dat de euthyrox 25 microgram het een beetje heeft bijgesteld in 2 weken tijd."

Dit is niet juist.
Zelfs niet een beetje juist.
Een hoeveelheid van 25 µg Euthyrox is niet in staat om maar liefst 5 pmol/l verschil te maken.
Dit staat in geen verhouding tot elkaar.
Om nog een vergelijking te maken: de tabletjes van 25 µg gebruikt iemand met een gewone hypothyreoïdie als fijnafstelling. Waarbij het gaat over een 1/2 picomolletje meer of minder. En dat luistert best nauw.

Je waarden zijn hoopvol en betekenen dat je schildklierweefsel zich herstelt, waardoor het de richting van voldoende FT4 opgaat.
Dit was dus ook gebeurd zonder een tabletje van 25 µg.
Hopelijk profiteert de De Quervain niet van dit herstel door zich wederom op de voorgrond te zetten met golfjes hyperwaarden.

En nu op naar een stabiele schildklierhuishouding!
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek,

Dank je wel voor de goede uitleg. Ik snap niet dat de dokter mij dan dan 25 mcg voorschrijft als dat te weinig is. Snap jij dit? Misschien wilde hij het voorzichtig aanpakken. Eigenlijk heb ik het dan voor niks geslikt?
Ik hoop ook dat ik niet weer in een hypo terecht kom. Soms krijg ik een soort paniek aanval in de avond en nacht. Ik weet dan niet waar dit vandaan komt. Zullen dat die hypo of hyper golfjes zijn?

P.s wat fijn dat je zo helpt. Echt super!

Liefs,
Lina
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Lina,

Misschien schrijft je dokter het voor als een soort placebo.
Hij/zij weet het ook niet precies.
En 25 µg doet nooit kwaad.

Het lukt je niet om met zulke waarden eventjes in de avond in een hyperthyreoïdie te komen.
Misschien als je een doosje levothyroxine leeg eet.
Je paniek is dus vast van andere origine.

Slaap vanavond maar lekker!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie