Voorstellen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
ikke
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 dec 2014, 00:57

Re: Voorstellen

Bericht door ikke »

Dank je voor je reactie.

Ik vroeg me dat dus ook net af of het nuchter moest.
Vorige keer ben ik half 12 geweest om te prikken.
Maar nu word het bloed op 26 dingen getest dus zullen het wel veel buisjes zijn, dus had ik bedacht om voor die tijd eerst een broodje te eten.
Maar dat is dus niet zo verstandig?
Had gelezen dat de tsh dan nog lager is,maar die was de vorige keer al niet te meten dus na het eten van een broodje helemaal niet meer.
ikke
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 dec 2014, 00:57

Re: Voorstellen

Bericht door ikke »

Vandaag voor de uitslag geweest.
Tsh <0.01 t4 23 t3 5.7

Was iets gezakt met de vorige keer.
Dokter wil het even aankijken voordat er wat aan gedaan word.
Moet over 5 weken weer bloed prikken en dan 24 maart weer terug.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

ikke schreef:Vandaag voor de uitslag geweest.
Tsh <0.01 t4 23 t3 5.7
Is het de T3 of de fT3?
Kun je dat nagaan, Ikke?
Dat maakt namelijk een flink verschil.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ikke
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 dec 2014, 00:57

Re: Voorstellen

Bericht door ikke »

Ik neem aan t3 want het cijfer was rood. Dus buiten de normaal waarde.
Kiek
Berichten: 6745
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Je schrijft dat je T3 hoger uitvalt dan de referentiewaarden.
Daarnaast is je TSH niet meetbaar en je FT4 hoog/normaal.

Dit soort uitslagen zie je als een stukje schildklierweefsel z'n eigen gang gaat, en als de productie in zo'n stukje weefsel niet geremd wordt.
Daarom voel je je zo beroerd.
Iedereen heeft last van zulke waarden, met name dus die T3. Want door die T3 heb je hartritmestoornissen.
T3 is het actieve hormoon. Dat voel je.

Ik zou meer actie van de internist verwachten en willen.
Bijvoorbeeld op zoek naar de oorzaak van je verhoogde T3.
Waarom wil de internist afwachten?
Of misschien wil je toch zelf liever afwachten?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 dec 2014, 00:57

Re: Voorstellen

Bericht door ikke »

De arts zei dat de t3 verhoogd is komt omdat ik al jaren aan de pil ben.
En omdat ie wil wachten is omdat de vorige keer de t4 28 was en nu 23 dus is iets aan het zakken.
En als ik nu aan de medicijnen ging dan kon je niet zien of het daarvan komt dat ie zakt of dat het uit mezelf zakt.
Maar als ik me in de tussentijd toch niet beter ging voelen of dat ik nog naarder werd kon ik gerust eerder komen.

Heb vandaag de hele dag barstende hoofdpijn en ben zo misselijk als wat maar weet niet of dat erbij kan horen of dat er een griep aan komt.

En oja mijn lichaam maakt ook antistoffen aan tegen mezelf.
Kiek
Berichten: 6745
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Ikke,

Uitgangspunt is dat het inderdaad over je T3 gaat, en niet over het vrije deel van je T3 (de FT3). Referentiewaarden voor T3 variëren van 0.8 tot 3.1 nmol/l.

Je te hoge T3 van 5.4 wordt niet veroorzaakt door je jarenlange pilgebruik.
Oestrogenen kunnen in bepaalde gevallen wel een verstorende uitwerking hebben, maar dan zou dat juist m i n d e r T3 veroorzaken.

T3 is het superhormoon, met grote activiteit.
Daarnaast is T4 een lammetje. Dat heeft wel een hele belangrijke functie: T4 kan omgezet worden/veranderen in superhormoon T3.
Dat omzetten gebeurt overal in je lijf, daar waar energie nodig is, daar waar het gevraagd wordt, daar waar het noodzakelijk is. Die noodzaak verandert de hele dag en nacht door.

Jouw T3 is bij voorbaat al veel te hoog. Jouw T3 wordt niet aangepast door de vraag.
Al jouw cellen worden nu overvoerd met je te hoge T3.
De T4 is in de omzetting niet meer noodzakelijk.

Jouw labwaarden passen dus het best bij stukjes schildklierweefsel (nodus) die onafhankelijk hun gang gaan.
En al je klachten passen bij een hyperthyreoïdie. Dat betekent teveel schildklierhormoon.
Zelfs je hoofdpijn kan daarbij passen.
Dat geldt in ieder geval wel voor mij, als ik ietsje teveel hormoon slik dan krijg ik hoofdpijn.

Een hyperthyreoïdie heeft veel invloed op je handel en wandel.
In jouw situatie zou ik een verwijzing vragen naar een echt schildkliercentrum.
Je moet hier niet mee door blijven lopen.

Hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
ikke
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 dec 2014, 00:57

Re: Voorstellen

Bericht door ikke »

Dank je wel voor je antwoord. Zeer duidelijk uitgelegd.
Kiek
Berichten: 6745
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Ikke,

Door je opmerking over 'de pil' ben ik verder gaan lezen, en ontdek een fout in m'n vorige bericht.
Daarin schrijf ik:
Oestrogenen kunnen in bepaalde gevallen wel een verstorende uitwerking hebben, maar dan zou dat juist m i n d e r T3 veroorzaken.
Dit moet zijn: maar dan zou dat minder FT3 veroorzaken.
De F is van Free, vrij, ongebonden.
Dit geldt voor mensen die afhankelijk zijn van levothyroxine.

De T3 is het superhormoon.
Je moet het hebben van het vrije deel van de T3, de FT3.
En van het vrije deel van de T4, de FT4.
Oestrogenen verstoren deze bindingsverhoudingen, waardoor nog minder vrije T4 en T3 beschikbaar komen.

Er zijn onderzoeken die laten zien dat pilgebruik bij gezonde schildklieren, binnen de normaalwaarden, hogere schildklierhormoonwaarden kunnen geven.
Ik heb nog niet gelezen dat waarden door 'de pil' zo hoog kunnen worden zoals jij ze nu produceert.

Ik hoop dat je waarden weer vanzelf zullen dalen.
Voel je je nog zo vervelend?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie