Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek,

Dat zou inderdaad kunnen van het placebo effect. Slim van je :)
Haha ik zal het doosje vooral niet leeg eten. Bedankt en een zonnige dag toegewenst!

Liefs,
Lina
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Linrose »

Lina schreef: 15 jul 2020, 12:11 Hi Kiek,

Dank je wel voor de goede uitleg. Ik snap niet dat de dokter mij dan dan 25 mcg voorschrijft als dat te weinig is. Snap jij dit? Misschien wilde hij het voorzichtig aanpakken. Eigenlijk heb ik het dan voor niks geslikt?
Ik hoop ook dat ik niet weer in een hypo terecht kom. Soms krijg ik een soort paniek aanval in de avond en nacht. Ik weet dan niet waar dit vandaan komt. Zullen dat die hypo of hyper golfjes zijn?

P.s wat fijn dat je zo helpt. Echt super!

Liefs,
Lina
Hoi Lina,
Wat jij beschrijft over paniek s nachts herken ik ook. En zoals je zelf al zegt is het een grillige bedoening met dat Quervain verhaal en gaat het volgens mij ook van hyper naar hypo....Lastig he!?
gr lin
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Een 's avonds opkomende paniek en weer verdwijnend past beter bij een toxische hot nodus.
Daarbij is de TSH dan in hyperstand/heel laag.
Een 'uitstort' van FT4 in je bloed kan een hyper veroorzaken.
Maar die ben je pas na dagen kwijt.
Daarom past een snelle paniek en weer verdwijnend niet zo best bij een De Quervain.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Lin. Het is zeker lastig. Soms weet ik het even niet meer. Heb dan die paniek aanval en dan weet ik gewoon niet waar ik het moet zoeken. Heb jij er nog last van?

Hi Kiek. Wat voor behandeling is er voor een tocische nodus mocht ik dit hebben? En hoe kan ik weten of ik het heb? Door middel van een echo? Ik snap even niet goed waarom ik een de quarvain heb en ook een toxische nodus mocht dit het geval zijn. Wanneer gaat zo een toxische nodus weg?
En wat bedoel je met dat ik een uitstort van ft4 hrb die ik na een paar dagen kwijt ben?

Liefs
Lina
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Lina,
Ik heb er nu geen last meer van, maar merkte wel als ik goed was ingesteld het ook weg bleef. Maar nogmaals dit is een lange en grillig verhaal geweest.
Wat natuurlijk voor jou niet hoeft te gelden, maar ik vrees dat je wel een tijdje er voor uit moet trekken. Ik kon trouwens met ademhaling en oefeningen die ik bij yoga heb geleerd de angstaanvallen aardig op te vangen.
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Lin

Bedankt voor de tip. Hoop dat yoga zal helpen. Maar waarom had jij paniek aanvallen? Had dit te maken met quirvain of had je een nodus?

Ik heb trouwens wel een kleine cyste van 0,5 cm op mijn schildklier. Misschien komen de paniek aanvallen daarvandaan.

Liefs
Lina
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek,

Vandaag de internist gesproken en hij heeft gezegd dat mijn schildklier het zelf aan het oppakken is. Precies zoals jij het zei :) en ook dat 25mcg euthyrox bijna niks is. Ook dit gaf jij aan. Maar hij zei wel dat ik toch 1 maand moest doorgaan met 25 mcg euthyrox en daarna moest gaan bloedprikken over 1 maand.
Maar wat ik niet begrijp is dat als ik 1 maand nog 25mcg slik dat niet teveel is en ik dan weer in een hyper terecht kom? De internist kon hier niet echt antwoord op geven merkte ik. Hij zei alleen dat ik kans heb dat mijn schildklier weer te traag zal werken als ik nu stop met 25mcg euthyrox. Maar die 25mcg stelt toch niks voor? Of snap ik het nu even verkeerd.

Het is best vervelend dat de internist vaak geen antwoord op mijn vragen kan geven of het gewoon niet weet. Ik voel mij dan net een proefkonijn. Ik weet nu niet wat wijsheid is. Doorgaan met het medicijn of stoppen. Ik wil niet in een hypo terecht komen doordat ik 1 maand lang 25mcg ga slikken. Weet jij misschien wat handig is?

Liefs,
Lina
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Dan gebruikt je internist de 25 µg als belangrijk zoethoudertje.
Zoiets als: Het doet geen kwaad, dus waarom niet.
En de patiënt tevreden.

Vroeger hadden ze placebo's in de apotheek met een moeilijke naam.
Die hielpen ook altijd erg goed. Voor allerlei kwalen.

Maar niemand weet wat er gebeurt en hoelang een De Quervain actief is.
Of bij activiteit, welke richting dat op gaat.

En weet je, behandelaars zijn geen allesweters.
En daarom kunnen ze niet altijd de juiste antwoorden geven.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek

Ik wil het best nog een maand slikken voor de zekerheid. Maar ik wil niet dat mijn lichaam gaat wennen aan het medicijn. Zou dat kunnen?

Vandaar dat ik wilde stoppen met het medicijn en kijken of mijn schildklier het echt zelf aankan. Ik vind het lastig want als 25mcg niks voorstelt waarom dan blijven slikken denk ik dan.

Liefs
Lina
Kiek
Berichten: 6737
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Hall Lina,

Slik het een maand door als jij je daarbij prettiger voelt.
Dat moet je zeker doen.
Want je lichaam went niet aan de levothyroxine. Het is overigens geen medicijn, maar een soort T4-supplement.
Zodra je stopt, en je schildklierwerking is weer hersteld van de De Quervain, dan heeft je schildklier het pilletje van 25 µg binnen een mum van tijd weer zelf aangevuld tot je normale behoefte.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie