Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Bedankt Kiek! Gaaf dat je zoveel weet!!

Fijne dag
Lina
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek,

Ik ben vier dagen gestopt met slikken van euthyrox 25mcg en voel mij niet zo lekker. Pijn aan mijn botten bv en moe. Is het verstandig om toch door te gaan met slikken? Ik ben ermee gestopt als proef omdat de internist zei dat mijn eigen schikdklier aan het herstellen is. Ik moet pas over 2 weken bloed prikken. Ik heb geen idee wat mijn waarde nu zijn.

Liefs,

Lina
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hallo

Ik heb gister bloed geprikt en heb een waarde van 12 ft4. Weet iemand of dit te laag is?
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Linrose

Wanneer besloot jij te stoppen met euthyrax? Ik snap even niet wanneer ik kan proefstoppen om te kijken of mijn eigen schildklier het kan overnemen.

Liefs
Lina
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Lina,

Hoe gaat het met je?
Slik je nog steeds 25 µg?
Of ben je tussentijds gestopt?
Je hebt een waarde van FT4 9.6 pmol/l met een TSH van 8 mU/l.
Dat is wel een beetje weinig FT4.
Later had je een FT4 van 12 pmol/l.
Slikte je toen weer levothyroxine?
Welke TSH hoort bij je FT4 van 12?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Linrose »

Lina schreef: 10 aug 2020, 16:28 Hi Linrose

Wanneer besloot jij te stoppen met euthyrax? Ik snap even niet wanneer ik kan proefstoppen om te kijken of mijn eigen schildklier het kan overnemen.

Liefs
Lina
Hoi Lina, ik ben gestopt toen het leek dat ik hyperklachten kreeg, dus teveel hormoon. En er is geen vast gegeven wanneer je kunt stoppen. Ik ben 2 x gestopt en kreeg toch weer een te trage klier. Nu de derde poging na ruim 2 jaar lijkt eindelijk goed te gaan. Ik voel me goed en waarden zijn ook acceptabel.
Elk mens zit anders in elkaar, luister naar je eigen gevoel.
gr linrose
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek

Het gaat wel naar omstamdigheden. En met jou? Hoop dat je het goed maakt.

Ik heb een paar dagen geleden geprikt en had
ft4 12 en tsh 2,88. Ik had dit keer nuchter geprikt en drie weken geleden niet. Ik heb euthyrax 25mcg soms wel geslikt en soms niet. De laatste week voor het bloedprikken heb ik het niet geslikt.
Nu slik ik het weer wel. Ik weet het allemaal niet meer zo goed merk ik. Mijn tsh is wel aan het zakken. Dat zal wel goed nieuws zijn toch?

Hi Lin

Toen je besloot om te stoppen met euthyrax hoeveel weken later ben je toen gaan bloedprikken? Ik ben blij dat je je nu goed voelt :)

Liefs
Lina
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Kiek »

Hallo Lina,

Fijn dat het beter gaat!
Je schildklier lijkt zich te herstellen. Geluksvogel!

De 25 µg kan je net zo goed in het doosje houden.
Die hoeveelheid is zinloos als therapie.
Deze hoeveelheden en/of delen daarvan worden gebruikt als fijnafstelling.
Bij een vrijwel normale schildklierhuishouding of een subklinische hypothyreoïdie heeft deze hoeveelheid niet het beoogde effect op de totale voorraad. De TSH zakt (minder stimulans) na inname, en stijgt (meer stimulans) vervolgens weer, bij een gelijkblijvende totale hoeveelheid T4.

Het is alsof je thermostaat in de huiskamer op 16 graden staat.
En de verwarming (schildklier) zorgt dat die temperatuur zo blijft.
Als je er dan een straalkacheltje (25 µg) naast zet, dan voelt de thermostaat een extra warmtebron, en schakelt dus z'n eigen verwarming uit.
Uiteindelijk doet het straalkacheltje niets aan de temperatuur in de kamer, want de hoofdkachel wordt zolang uitgeschakeld.

Op naar een volledig herstel van je schildklierwerking!

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Lina »

Hi Kiek,

Wat een mooi en goed voorbeeld. Ik snap het! Ik had al zo een gevoel dat de 25mcg niet veel deed voor mijn lichaam. Vandaar dat ik af en toe stopte met euthyrax. Ik zal vanaf nu helemaal stoppen denk ik dan en dan over een tijdje weer bloedprikken. Eens kijken wat er dan uit zal komen. Stel dat ik over twee a drie weken weer zal prikken kan het dan dat mijn eigen waarden weer normaal zijn? Ik zit eind augustus twee maanden in een hypo. En hiervoor drie maanden in een hyper.

Nu moet ik wel zeggen dat het in totaal veel langer heeft geduurd het hyper zijn. Want ik voelde mij in 2019 al niet goed maar werd elke keer weg gestuurd door de dokter met als verklaring er is niks met je. Je bent gezond.
Mijn dokter heeft toen in april 2020 zijn excuses aangeboden voor zijn nalatigheid omdat toen bleek dat ik de ziekte van de quirvain had. Hij zei ik had je in 2019 al moeten laten prikken op je schildklier. Het is best een heel nare reis geweest bekijk ik zo achteraf. En het heeft lang geduurd.
Maar dat soort behulpzame en lieve mensen zoals jij en Lin maken het echt de moeite waard om vol te houden. Bedankt!!

Liefs,
Lina
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Lina en schildklierontsteking ziekte van quervain

Bericht door Linrose »

Lina schreef: 12 aug 2020, 01:05 Hi Kiek

Het gaat wel naar omstamdigheden. En met jou? Hoop dat je het goed maakt.

Ik heb een paar dagen geleden geprikt en had
ft4 12 en tsh 2,88. Ik had dit keer nuchter geprikt en drie weken geleden niet. Ik heb euthyrax 25mcg soms wel geslikt en soms niet. De laatste week voor het bloedprikken heb ik het niet geslikt.
Nu slik ik het weer wel. Ik weet het allemaal niet meer zo goed merk ik. Mijn tsh is wel aan het zakken. Dat zal wel goed nieuws zijn toch?

Hi Lin

Toen je besloot om te stoppen met euthyrax hoeveel weken later ben je toen gaan bloedprikken? Ik ben blij dat je je nu goed voelt :)

Liefs
Lina
In ieder geval 6 weken, eerder kun je niet goed zien wat je lichaam doet. Mijn voorkeur gaat uit naar langer, ik had het gevoel dat je lichaam toch weer een poos nodig heeft in eigen doen te raken.
Lastig he'!
Plaats reactie