TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
suus19831
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2019, 17:03

TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door suus19831 »

Hoi,

Slik nu een paar maanden levothyroxine ivm een trage schildklier.
Moest op basis van gewicht en leeftijd gelijk beginnen met 150mcg.
Ik zat toen na 6 en 12 weken op een tsh van <-0.01, onmeetbaar eigenlijk dus. Ft4 was toen 22. Huisarts vond dit mooie waarden, ik niet en heb moeten smeken zo ongeveer om af te bouwen naar 137.
Door corona een tijdje niet geprikt en zit nu op een tsh van 0.05 en een ft4 van 19, maar ik voel me nog niet goed. Zweet veel, hoge hartslag, ik denk dat ik nog steeds te hoog zit, maar volgens huisarts is het "mooi stabiel ". Wat nu doen? Zelf afbouwen? Om de dag een kwart minder? Verwijzing vragen naar endocrinoloog? Toch erop staan dat ze me minder mcg voorschrijven?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door Kiek »

Hallo Suus,

Je kunt het best 2 dagen geen levothyroxine slikken.
Dan haal je van je te hoge FT4 de top af.
En ga 6 weken vervolgens door met een dosis waarvan jij denkt dat die redelijk is.

Misschien zit je goed met 100 µg. 't Is een beetje gokken.
Met een 100 µg zit je net iets boven de gemiddelde dosis.
Dat is beter dan het akelige chronische gehyper.

Als je wilt weten wat een streefwaarde van de FT4/TSH voor je kan zijn, zet dan je rijtje waarden hier neer.
Ga altijd 's ochtends vroeg naar hetzelfde lab, zonder de dosis van die dag.
Dus pas na prikken je pillen slikken.

Neem morgen en overmorgen helemaal geen dosis in.
Dan voel je je morgen overdag al weer wat minder opgejaagd.
En overmorgen is het ergste voorbij.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door Teun »

Wat vervelend is dit nu weer een huisarts die echt geen kaas gegeten heeft over de schildklier.
Oke, je ft4 ziet er goed uit, maar je tsh is echt nog ver on de hyperwaarde.
Ik zou in eerste instantie toch weer proberen in samenspraak met de huisarts komen tot een vermindering. Misschien handig om de uitslag van je lab uit te draaien als je daar bij kunt. Daar staan altijd de referentiewaardes achter en die kun je dan van de tsh de huisarts heel direkt laten zien.
Dan zal er misschien gesputtert worden op de goed ft4, maar zowel de tsh als de ft4 zullen binnen de norm moeten zijn.

Kom je er samen niet uit dan zal ik overleggen om toch bij de endocrinoloog terecht te kunnen ook al zal die mogelijk zeggen dat je op de goede weg bent en de huisarts het wel verder kan begeleiden. Simpelweg zul je dan echt moeten zeggen dat de huisarts je met deze waardes laat lopen en jij geen vertrouwen in zijn behadneling hebt.
In ieder geval succes.
suus19831
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2019, 17:03

Re: TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door suus19831 »

beste Kiek en Teun,

Bedankt voor de reacties. Ik zal vandaag en morgen overslaan, bedankt voor de tip.

Maandag zal ik contact opnemen met de huisarts en toch om een verlaging vragen. Ik slik hele tabletten van 137 gram, dus zelf minderen is iets lastiger. Ga wel proberen om er een kwartje af te krijgen, dan zit ik rond de 120 en dan maandag maar weer overleggen.

Ik heb nog niet zoveel waardes tot nu.

Waarde paar jaar geleden (toen dus niks mee gedaan)

Tsh 2.7 ft4 10

Recentelijk
Tsh 7.8 ft4 7 geen medicatie
Tsh 0.01 ft4 22 150
Tsh <0.01 ft4 24 150
Tsh 0.05 ft4 17 137

Mvg Suzanne
suus19831
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2019, 17:03

Re: TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door suus19831 »

Toevoeging

Labwaardes tsh 0.4- 4
Ft4 11-23

Ik prik nuchter om 9 uur in de ochtend
suus19831
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2019, 17:03

Re: TSH te laag, maar huisarts zegt van niet.

Bericht door suus19831 »

suus19831 schreef: 17 jul 2020, 07:05 beste Kiek en Teun,

Bedankt voor de reacties. Ik zal vandaag en morgen overslaan, bedankt voor de tip.

Maandag zal ik contact opnemen met de huisarts en toch om een verlaging vragen. Ik slik hele tabletten van 137 gram, dus zelf minderen is iets lastiger. Ga wel proberen om er een kwartje af te krijgen, dan zit ik rond de 120 en dan maandag maar weer overleggen.

Ik heb nog niet zoveel waardes tot nu.

Waarde paar jaar geleden (toen dus niks mee gedaan)

Tsh 2.7 ft4 10.8 (normaalwaardes destijds 12-22), maar nooit over geïnformeerd

Recentelijk
Tsh 7.8 ft4 7 geen medicatie
Tsh 0.01 ft4 22 150
Tsh <0.01 ft4 24 150
Tsh 0.05 ft4 17 137

Mvg Suzanne
Plaats reactie