Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door laura »

Georgieswereld schreef: 11 jul 2020, 01:13 Een update in mijn draadje, voor een ieder die geïnteresseerd is in de verloop van mijn De Quervain ontsteking..
hallo Georgie,

Ik verplaats je onderwerp naar het subforum Hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Hoi! Ik stel me even voor

Bericht door Georgieswereld »

Linrose schreef: 11 jul 2020, 15:18 Hoi
Ik herken zoveel in jou verhaal, ook ik bleef maar tobben met ingesteld raken. En ook geprobeerd te stoppen en dan toch weer hypo klachten krijgen....En ja ik vermoed dat het toch 2 jaar kan duren tot je in rustiger vaarwater komt. Had jij je setpoint al laten uit laten rekenen? Je lijkt nu wat te hyperen. En dat onbegrip van je endo, oh wat herken ik dat. Die kijken naar de waarden en dan moet je je maar goed voelen. Je zou bijna gaan denken dat je je aanstelde! Maar ik weet wel beter helaas. Mijn idee erachter is dat de endo's te weinig ervaring hebben met herstel van Quervain. Daarom deel ik mijn ervaringen hier zodat mensen zoals jij en ik daar misschien wat steun in vinden. En nogmaals ik begin me nu na 2.5 jaar eindelijk redelijk normaal te voelen....dus hou moed, wellicht komen er voor jou ook betere tijden!
Gr Lin
Ha Linrose! Bedankt voor je bericht en sorry voor mijn late reactie. Ik had niet gedacht dat er nog iemand op zou reageren haha.

Mijn setpoint kon alleen berekend worden op 2 waarden en zou daardoor niet helemaal betrouwbaar zijn. FT4 zou in ieder geval wel hoger moeten zijn dan 14. Maar ondertussen is mijn TSH wel lager uitgevallen dus ik snap niet wat mijn lijf ermee doet.
Ik ben volgens mij wat meer gewend geraakt aan de dosis, en heb geen last meer van mijn hart. Alleen voel ik me overall gewoon niet meer mezelf. In slaap vallen is overigens ook al 7 maanden een gigantisch probleem. Dat doe ik steevast pas vanaf 3u, zelfs 5/6 uur de afgelopen weken. Wat een ellende.
Ben jij helemaal vrij van de medicatie nu? Ik zit te denken dat het kunstmatig toedienen van hormoon er misschien voor zorgt dat ik me niet mezelf voel. Het is toch niet het natuurlijk proces..
Mijn endo vond het gek dat ik überhaupt wilde proberen te stoppen op een gegeven moment. Naar haar zeggen zou ik dan weer in zo’n rollercoaster komen..
Ik ga over enkele weken weer prikken om te zien wat de ‘stabiele’ toestand is.

Groeten!
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Linrose »

Hoi Georgie
Ik ben inderdaad gestopt eind februari, en voel me nu eindelijk goed. Ik ben nu 2,5 verder na de ontsteking. En wat jij verteld had ik ook, slecht slapen, en leek ook wat gejaagd. Misschien kun je het in overleg met arts toch proberen aangezien je er uiteindelijk toch van kunt herstellen. Als je dan na een week nogmaals laat bloedprikken, weet je of de klier het oppakt.
Ik moet zeggen dat mijn klier eerst nog iets traag bleef maar ik voelde me er veel beter bij. Nu lijk ik me alleen nog maar beter te baan voelen. Ik zou evt eind juli nog bloed kunnen prikken maar zie momenteel het nut niet ervan aangezien ik me goed voel nu!
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Georgieswereld »

Linrose schreef: 19 jul 2020, 14:48 Hoi Georgie
Ik ben inderdaad gestopt eind februari, en voel me nu eindelijk goed. Ik ben nu 2,5 verder na de ontsteking. En wat jij verteld had ik ook, slecht slapen, en leek ook wat gejaagd. Misschien kun je het in overleg met arts toch proberen aangezien je er uiteindelijk toch van kunt herstellen. Als je dan na een week nogmaals laat bloedprikken, weet je of de klier het oppakt.
Ik moet zeggen dat mijn klier eerst nog iets traag bleef maar ik voelde me er veel beter bij. Nu lijk ik me alleen nog maar beter te baan voelen. Ik zou evt eind juli nog bloed kunnen prikken maar zie momenteel het nut niet ervan aangezien ik me goed voel nu!
Oh dat is wel een lange tijd alweer sinds februari! Ik denk dat ik zelf nog niet klaar ben om te stoppen met de medicatie, maar ik ga dit zeker wel een keer proberen!
Hoeveel is je TSH omhoog gegaan nadat je gestopt was? Goed om te horen dat je je nu wel eindelijk goed voelt! Dat stemt toch positief. Heb jij trouwens in de ziektewet gezeten of al die tijd gewerkt? Nu mijn bloedwaarden ok zijn moet ik me gaan richten op werk, maar ik vraag me af of ik het aankan om weer 40u te gaan werken gelijk. Zat ook met een burnout vorig jaar en ik ben nog enigszins bezig om van wat angsten af te komen.
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Linrose »

Ik heb ruim een jaar in ziektewet gelopen. Maar ik had de pech dat ik toen ik redelijk was ingesteld, er ook nog een frozen shoulder overheen kreeg. En toen dat over was heb ik het wel rustig moeten opbouwen, kon normale tempo geestelijk en lichamelijk nog niet aan. Misschien kun je met bedrijfsarts dit aangeven dat je er nog niet aan toe bent?
Gr Lin
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Linrose »

Oh en mijn laatste waarden tsh 5.45 ft4 14
Is nog niet ideaal maar in combi met hoe ik me voel acceptabel.
Ik laat over een paar weken mijn bloed nogmaals prikken....
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Georgieswereld »

Linrose schreef: 21 jul 2020, 17:34 Oh en mijn laatste waarden tsh 5.45 ft4 14
Is nog niet ideaal maar in combi met hoe ik me voel acceptabel.
Ik laat over een paar weken mijn bloed nogmaals prikken....
Oh dat is toch bizar eigenlijk dat je je dan niet hypo voelt! Ik was met diezelfde waarden echt niet goed. Zou dat nog bijtrekken met de tijd?

Het bericht dat ik van de bedrijfsarts heb gekregen is dat ik over zo’n 10 a 12 weken aan het reintegratietraject kan beginnen. Geen flauw idee wat ik me daarbij moet voorstellen, want welke werkgever zit te wachten op iemand die niet volop aan de bak kan. Ik hoop dat ik tegen die tijd weer op alle fronten fit ben. Vooral ook mentaal..
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Linrose
Berichten: 185
Lid geworden op: 09 jan 2018, 18:53

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Linrose »

Deze waarden zijn zonder medicatie, met medicatie had ik me ook niet lekker gevoeld. De huisarts zei dat je lichaam ook moet wennen het weer zelf te moeten doen. Maar vooral belangrijk dat ik me goed voel! En daarbij is er ook geswitcht van lab in onze praktijk. Die gebruiken ook andere normaalwaarden. Ik zit er nu een fractie boven.
Lina
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 jun 2020, 12:37

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Lina »

Hallo Georgie

Mag ik vragen hoe jij je nu voelt? Ik heb ook een schildklier ontsteking.

Liefs
Lina
Georgieswereld
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jan 2020, 23:11

Re: Georgie en virale schildklierontsteking / Quervain

Bericht door Georgieswereld »

Lina schreef: 10 aug 2020, 20:46 Hallo Georgie

Mag ik vragen hoe jij je nu voelt? Ik heb ook een schildklier ontsteking.

Liefs
Lina
Hi Lina,

Ik voel me inmiddels gewoon goed. Slik nog steeds de 62mcg Tirosint en volgens mij is dat wel de goede dosis voor me. Mijn TSH was 1.1 zo’n anderhalve maand terug. Heb met mijn arts afgesproken om zeker nog wel een jaar door te slikken. Zij zei zelfs “waarom zou je stoppen?”. Kennelijk denkt ze dat ik het dus voor de rest van m’n leven zou innemen..
Afvallen lukt trouwens totaal niet, en dat terwijl ik flink beweeg en heel gezond en met mate eet. Vraag me wel echt af waar dat dan aan ligt.

In welke fase van de ontsteking zit jij nu?
30/10/19 - TSH: 0.05, FT4: 22
3/1/20 - TSH: 63, FT4: 6
17/1/20 - TSH: 34, FT4: 10
3/2/20 - TSH: 11, FT4: 13
28/2/20 - TSH: 5, FT4: 12
10/5/20 - TSH: 4, FT4: 15, FT3: 3.8
26/6/20 - TSH: 1.1, FT4: 14, FT3: 3.1
Plaats reactie