Setpoint Marieke

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi Teun,
Ja, ik vond dat ook raar. Ben ook gaan zoeken online naar info en daar vind ik inderdaad ook terug dat alleen de TSH bij behandeling als relevant wordt gezien. Dus bij mensen die medicatie slikken voor een schildklier aandoening.
Nu ben ik 5 dagen opgehoogd met 12.5 en ben zo onrustig, kort lontje, druk op hoofd en borst etc. Kortom alle klachten die ik vroeger had en de afgelopen maanden niet heb gehad.
Was afgelopen 3 maanden best stabiel alleen wat vlug vermoeid., vandaar ook de ophoging!
Mijn setpoint zou rond de 1.4 moeten liggen maar ik ben bang dat dit voor mij veel te laag is (dat ik daar teveel voor moet ophogen)
Zat 3 maanden geleden met een TSH van 3.1 en daar voelde ik me best goed bij in vergelijking met nu.
Ophoogklachten en even doorzetten? Of toch teveel medicatie? Bleeehhh
Wat een gedoe toch weer.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Ik zie nu dat ze ook referentiewaardes hebben gewijzigd:
Oud:
(referentiewaarden tsh 0.25 en 3.1 en T4 12.5 en 23.2)
En nieuw
TSH 0.55 en 4.8
Ft4 11.4 en 21.9

Ik dacht dat ik buiten de referentiewaardes viel en daardoor moest ophogen.
Nu twijfel ik want ik viel er toch nog ruim binnen en voelde me redelijk oké.
Nu weer hyperklachten
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Teun »

Ik vind persoonlijk zeker als ik ook het setpoint zie je tsh wel hoog. Je bent nu met 12,5 opgehoogd en dat is misschien net teveel in een keer. Misschien als je teruggaat naar de helft ophogen dus 6,25 mcg dat het dan minder hard binen komt.
Ophoogklachten zullen dan allicht minder zijn.
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Dank jullie voor je reacties.
Mijn vraagtekens blijven rondom de verandering van referentiewaardes. Ik neem aan namelijk dat daardoor de uitslag ook anders geïnterpreteerd moet worden!
Het lijkt mij dat de uitslag in vergelijking met de vorige niet zo heel veel voorstelt.
Ik voelde me de vorige meting namelijk beter. Toen 3.1 dacht ik. Omdat Tsh nu 3.9 was dacht ik om die reden te moeten ophogen. Nu vraag ik me dus af of die stelling goed is gezien de veranderde referentiewaardes.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Ja, je waarden wijzigen zeker door wijziging van referentiewaarden.
Misschien hebben ze een nieuw machine aangeschaft.
Of misschien wordt er gebruik gemaakt van een goedkopere methode.
Zelfs onderling kunnen dezelfde testkits verschillen vertonen.

Voor het set point:
Je waarden zullen zeker veranderen.
Geen FT4- sprongen van 3 pmol/l, maar de FT4 wijzigt zeker.
Bij de TSH zal het over tienden gaan, dus eerder het cijfer achter de komma.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Dag allemaal,
Lang geleden dat ik iets gepost heb hier. Veel gebeurd en voor iedereen onrustige tijden.
Ter controle heb ik opnieuw mijn waardes laten bepalen.

16-10-19 Tsh 5.5 en Ft4 13.5
27-11-2019 was tsh 3.0 en Ft4 17.1
Febr Tsh 3.9
Mei Tsh 3.8
Okt 2020 Tsh 5.5 en Ft4 15.1

Referentiewaardes: Tsh 0.55-4.8
Ft4 11.4-21.9

Laatste keer via huisarts laten prikken. Zij zegt dat het een prima waarde is.
Zij kijkt naar Ft4 terwijl de internist reageert op de Tsh.
Is het mogelijk om naar setpoint opnieuw te kijken.
Raak wel gefrustreerd door alle verschillende zienswijzes.
Slikte om de dag 131.25 en 125 thyrax. Ga nu alvast naar iedere dag 131.25.
Verder is mijn medicatie 2 maanden ‘Over’ de datum. Volgens arts en apotheker geen probleem maar begin weer overal aan te twijfelen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

De farmaceutische industrie zal de houdbaarheidsdatum heus niet laat plaatsen. Dus net op het randje van redelijk voor een levothyroxine-tablet.
'k Heb een jaar geleden nog enkele weken wat overgebleven T4-pillen van een familielid opgegeten met ruim een half jaar voorbij de houdbaarheidsdatum. Geen centje pijn.

Je maakt nu gebruik van een ander lab dan voorheen?

3.0-17.1 en 5.5-15.1 komen uit één lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi kiek,
Ja uit hetzelfde lab alleen zijn ergens Tussendoor wel de referentiewaardes gewijzigd.
Groetjes Marieke
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Kiek »

Het belangrijkste is dat je zelf zicht krijgt op je waarden, Marieke.
En een beetje beredeneert hoe ze zich kunnen bewegen.
Grip krijgen.
Dat is het doel.

Je kunt ook experimenteren door de ene keer mét pillen in je maag te prikken, en de volgende keer zonder levothyroxine.
Of later op de dag prikken, in plaats van 's ochtends vroeg.
Je leert dan ook iets over je 24-uurs dynamiek van je schildklierhormoon in je lijf.

Voor het set point is het belangrijk om steeds op dezelfde tijd/condities te prikken, zonder levothyroxine.
In hetzelfde lab/meetapparatuur.

Je waarden Okt 2020 Tsh 5.5 en Ft4 15.1 gebruik ik om een nieuwe set point curve mee te bouwen.
Beetje waarden sparen......

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marieke14
Berichten: 64
Lid geworden op: 08 okt 2018, 13:56

Re: Setpoint Marieke

Bericht door Marieke14 »

Hoi,
Opnieuw bloedgeprikt en nu nieuwe waardes,
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..
Na laatste keer opgehoogd te hebben zijn nu de waardes
Tsh 2.6
T4 15.1

Verschil is nu dat ik alle voorgaande keren nuchter geprikt heb en nu niet. Dit was rond 11.00 met in de ochtend medicatie + eten.

Regerentiewaardes zijn ongewijzigd.
Het valt me op dat t4 exact hetzelfde is maar weet niet wat hieruit af te kunnen leiden.
Toen Tsh 5.5 was was ik heel moe. Die vermoeidheid is nu weg. Zelf denk ik dat ik nu weer teveel Slik en ga dus klein stapje naar beneden weer.

Ben benieuwd naar jullie reacties op mijn waardes.
Groetjes Marieke
Plaats reactie