Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Plaats reactie
Naad123
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2020, 15:08

Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door Naad123 »

Hoi leden,

Ik ben erg benieuwd of iemand met jarenlange hypothyreoïdae, dit tijdens een zwangerschap is herstelt of is veranderd in een hyperthyreoïde?

Aan het begin van mijn zwangerschap was mijn TSH 3.2 en FT4 13 met het slikken van tirosint 75 mcg (vloeibare versie van thyrax). Mijn TSH zou ongeveer tussen de 1 en 2 moeten zijn volgens internist, om klachtenvrij te zijn.

Ik heb een hg zwangerschap waarbij ik ontzettend last heb van misselijkheid en overgeven. Zelfs medicatie hielp niet heel erg. Omdat ik bij toeval ontdekte dat het overgeven afnam bij het niet slikken van mijn schildkliermedicatie ben ik 2 weken gestopt dit te slikken. Ik moest weer bloed prikken en mijn TSH was 2,1 en FT4 11.5. Normaal zou dit niet kunnen en zou mijn TSH allang al gestegen zijn. Ik slikte op advies van de huisarts toch weer mijn medicatie maar zag het overgeven en de misselijkheid weer toenemen.
Ik heb daarna 4 weken mijn medicatie niet ingenomen. Mijn misselijkheid en overgeven nam drastisch af maar het wonderlijke was dat mijn TSH rond de 2 bleef.

Op dit moment slik ik niets meer op advies van de huisarts en moet ik als ik niet eerder klachten krijg pas over 3 maanden weer prikken. Dan ben ik 8 maanden.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring, ik zoek op internet maar kan hier niet veel over vinden.

Als achtergrond info, heb nu 5,5 jaar last van een traag werkende schildklier en daarvoor tijdens mijn 2e zwangerschap last gehad van een snel werkende schildklier die dus na een half jaar is omgeslagen in langzaam werkend.

Dank voor de reacties alvast!
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door Kiek »

Welkom!

Mijn eerste reactie is dat je beter geen 3 maanden moet wachten voordat je je FT4/TSH laat prikken vanwege je huidige zwangerschap.

Het is van groot belang dat je waarden op een goed niveau worden gehouden.
Een zwangerschap heeft enorm veel invloed op je TSH/FT4.
En zeker bij jou, met je schildklierervaring!
De eerste 3 maanden gaatde FT4 bij een gezonde schildklier enkele pmol/l omhoog. Je TSH blijft dan ongeveer gelijk.

Na 3 maanden zakt de FT4 weer naar het oude niveau, en de TSH blijft min of meer hetzelfde.

Bij levothyroxineslikkers, dus bij onbetrouwbare schildklieren gaat het niet zozeer om de TSH, maar wel om het juiste niveau van de FT4.
De eerste prioriteit is voldoende schildklierhormoon voor de baby.
En zeker omdat je nu tijdens je zwangerschap gestopt bent met de levothyroxine.

Wacht niet 3 maanden.
Hou de FT4 in de gaten.
Ga na 6 weken weer naar het lab.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door rosan »

Hi! Vervelend de HG zwangerschap, lijkt me vreselijk moeilijk. Ik was erg misselijk, maar bij lange na niet HG, en vond dat al moeilijk.

Wat je schrijft over je schildklierwaardes. Een zwangerschap doet ook veel met je immuunsysteem en je ziet wel vaker dat auto immuun stoornissen veranderen in ernst. Dus dat kan heel goed. Hopen dat het zo blijft! Ik zou het Idd goed monitoren. :-). En vooral ook erna, na de bevalling. Sterkte nog en ik hoop dat je je snel beter voelt en je kan genieten
Baris
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2021, 06:05

Re: Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door Baris »

Mijn vrouw heeft dit ook gehad. Tijdens de zwangerschap was er plots niets aan de hand. Wat naar mening hielp bij dit proces was dat ze haar complete eetpatroon ineens omgooide. Gezond eten, maar ook elke dag de dag beginnen met een groene shake, soms gemixt met een detox mix, of puur spirulina of chlorella. Weet goed wat je in je lichaam stopt, het komt allemaal namelijk weer terug.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door *anna* »

Nog een waarschuwing erbovenop: PAS OP met spirulina en chlorella. Ze bevatten jodium! Spirulina meer dan chlorella, maar bij schildkliergedoe is dat taboe.

Inderdaad Baris, weet goed wat je in je lichaam stopt! :lol:
Groet, Anna
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Tijdens zwangerschap werkt schildklier ineens goed

Bericht door laura »

Baris, reclame is ongewenst.
De link heb ik verwijderd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie