T3 / Vraag Thyreoidum

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

T3 / Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Hallo ik ben Emma en zit met een aantal vragen.
Ben sinds 1991 schildklierpatiënt en slikte 30 jaar Euthyrox 100mcg of 125 mcg. Altijd goed gegaan!
Sinds november 2019 ben ik echter aan de vernieuwde Euthyrox begonnen en het ging bergafwaarts met mij. Overgestapt op Thyrax in het begin leek het beter te gaan, totdat ik elke morgen 11.00 duizelig werd en dat duurde tot 16.00 elke dag. Kon niet meer los lopen maar schuifelen langs muren. Bloedwaardes schildklier perfect.
Op advies van stagiare huisarts stoppen met de Thyrax en 6 weken lang niets meer slikken....... Dat vond ik heel eng. Nooit een dag overgeslagen alleen tijdens migraine aanvallen. Het ging zonder medicatie perfect voelde me herboren geen duizeligheid meer! Na 2 weken kwam toch het gevoel van moe en stijfheid. Bloed geprikt ha schrok van het advies stagiare. Mijn TSH was 12,7 en T 4 was 7.
Thyrax durfde ik niet meer te nemen evenals Euthyrox nieuwe versie. Dus via de natuurapotheek Thyreoidum. 7 mnd lang een jojo van hoog naar laag. Nu slik ik 130 mg.
Mijn tsh is nu 0,03 T 4 12,7. Was in december tsh 0,01 en T4 8,3.
Op mijn vraag ha minder te slikken omdat ik mij zo opgejaagd voel en stijfheid in al mijn ledematen meer migraine aanvallen met gal spugen. Meestal probeer ik mij neer te leggen bij niet goed voelen. Het blijkt dat bij Thyreoidum lage tsh en T4 hoort? Dat begrijp ik gewoon niet!Je moet eigenlijk zelf voelen wat je past qua dosering. Nu na drie keer ha gebeld te hebben mag ik naar 100mg Thyreoidum. Terug naar Euthyrox of Thyrax durf ik niet meer. Tirosint gaf mij slik problemen. Wat nu te doen? Ik merk dat op dit forum niemand blij is met Thyreoidum als dat het zelfde is als Cytomel? Ik heb wel hartkloppingen maar geen verhoogde hartslag wel verhoogde bloeddruk. Heeft iemand zoiets dergelijks ook aan de hand? Vr gr Emma
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door laura »

hallo Norit,

Wat zijn perfecte bloedwaarden?
Misschien eens voorleggen aan Kiek.

Ik ben een beetje verbaasd dat je thyrax en euthyrox niet durft, maar dierlijk schildklierpoeder wel.

Met dierlijk hormoon zijn jouw tsh en fT4 bepaald niet goed.
Door te veel T3-hormoon plas je veel T4-hormoon uit, waardoor jouw lage fT4.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Laura,
In het verleden had ik idd niet de Thyreoidum uitgekozen.
Maar door de vele mnd ellende door de vernieuwde Euthyrox en de duizeligheid door Thyrax vond ik dit een welgekozen alternatief. Ik wil niet weer meemaken hoe naar ik mij voelde sinds november 2019.....:(.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Hallo Emma,

Je schildklierhormonen hebben weer heel wat meegemaakt in je lijf!
Ergens op het forum gaf je waarden door, waarvan ik een curve maakte met als set point FT4 ca. 17 pmol/l met een TSH van ca. 1.3 mU/l.

Nu heb je een nieuw schildklieravontuur beleefd door twee L-T4-stopweken vol te maken van de voorgenomen zes weken. Logisch dat je je na 2 weken moe voelde. Maar als experiment is het is best te doen.
En met een goed lab geeft het resultaat een mooi vergelijk.
Alleen, de waarden 7 pmol/l- 12.7 mU/l passen niet bij je oudere waarden.
Dus helaas geen conclusie. De TSH van 12.7 past in je reeks wel bij een FT4 van ongeveer 13 pmol/l.

Je startte vervolgens met thyreoïdum.
Je kreeg 130 mgr. thyreoïdum.
Dat is een fikse dosering.
Vergelijk het met ruim 200 µg levothyroxine.
Door zo'n thyreoïdum-dreun stopt de hypothalamus/hypofyse alle activiteit ter bescherming van je lichaam, waardoor je TSH omlaag zoeft, en prompt alle productie van je schildklier staakt.
Dat is het resultaat van 130 mgr. thyreoïdum.
Logisch dat je je beroerd voelde. Niet door het staken van je schildklier, maar door de scheve verhoudingen van de hormonen.

Nee, thyreoïdum is niet hetzelfde als Cytomel.
Thyreoïdum is een mengsel schildklierhormonen dat voorkomt bij varkens.
Mensen hebben een andere mix schildklierhormonen.
Thyreoïdum is dus gemalen varkensschildkliervlees, apart gehouden voor de alternatieve thyreoïdumfabrieken. Na drogen wordt het schildkliervlees gemalen, waarna de poeder in tabletten gedrukt, of in capsules gegoten.

In de negentiende eeuw een fantastisch middel om mensen met een niet werkende schildklier te helpen. Er was niets anders.
Anno 2021 obsoleet.
Cytomel is synthetisch T3.
En ook deze vorm is onnatuurlijk in gebruik.
Want niet gestroomlijnd op verzoek van de cellen, maar opgedrongen.

Wat zou ik doen als dit avontuur mij was overkomen?
- stop met thyreoïdum gedurende een week. Eerst die overmaat weg.
- start na een week met 100 µg Euthyrox of Thyrax.
- laat na 6 weken FT4/TSH prikken.

Dan kom je weer on-track.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Dank voor je uitleg.
Dan heb ik weer een beetje houvast.
Ik wist niet dat de Thyreoidum zoveel verschilde met de Euthyrox qua dosering.
Ik begon nl met Thyreoidum van 100mg, toen prikken niet goed dus omhoog 160 mg op gegeven moment 200mg . Dat was veel te veel maar dat gejojo voelde niet goed lichamelijk en psychisch niet.
Dat geeft mij weer wat rust dat het vlg jou verklaarbaar is de misère. Nog als laatste waarom wordt Thyreoidum zo opgehemeld als ware het restklachten wegneemt?
En de nieuwe Euthyrox hoe kon ik daar zo naar van worden? Voordat ik terug ga naar de Euthyrox zou ik dat zo graag willen weten. Erg bedankt voor je uitleg. Die set point die jij voor mij zegt voel ik mij denk ik stukken beter bij. Vr gr Emma.
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Norit schreef: 24 feb 2021, 17:22 Dag Kiek,
Dank voor je uitleg.
Dan heb ik weer een beetje houvast.
Ik wist niet dat de Thyreoidum zoveel verschilde met de Euthyrox qua dosering.
Ik begon nl met Thyreoidum van 100mg, toen prikken niet goed dus omhoog 160 mg op gegeven moment 200mg . Dat was veel te veel maar dat gejojo voelde niet goed lichamelijk en psychisch niet.
Dat geeft mij weer wat rust dat het vlg jou verklaarbaar is de misère. Nog als laatste waarom wordt Thyreoidum zo opgehemeld als ware het restklachten wegneemt?
En de nieuwe Euthyrox hoe kon ik daar zo naar van worden? Voordat ik terug ga naar de Euthyrox zou ik dat zo graag willen weten. Erg bedankt voor je uitleg. Die set point die jij voor mij zegt voel ik mij denk ik stukken beter bij. Vr gr Emma.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Na je start met thyreoïdum had je volgende lab vast een lagere FT4.
Was dat de reden om met een hogere dosis de thyreoïdum te vervolgen?

Je vraagt:
"Nog als laatste waarom wordt Thyreoidum zo opgehemeld als ware het restklachten wegneemt?"

Ik denk dat een flink deel van de mensen op levothyroxine te laag is ingesteld.
Dit gaat dus over de behandeling van mensen met een hypothyreoïdie, sub of gewoon.

In het algemeen is de huidige leefcultuur vooral gericht op 'persoonlijk welbevinden'.
Zodra je je slechter voelt wordt een supplement op internet gezocht.
Allerlei middelen worden op sites aangeboden als redders in nood.
Vooral hormonen en aanverwante preparaten lijken favoriet.

Vervolgens doet de orthomoleculaire hormoonmaffia rücksichtslos zaken.
Anti-aging fanaten.
De 'sportieve' supplementenwereld is hieraan debet.
Zie zelfs enkele schaatsers met dubieuze labjes, waaraan handige apothekers verbonden zijn met 'lifestyle' producten. En hormonen.

Deze wereld is commercieel zeer aantrekkelijk.
En niet meer tegen te houden zonder wettelijke regulering.

De toenemende vraag naar T3 is verbonden aan deze ontwikkeling.
Zelfs de opstellers van de nieuwste schildklierrichtlijn T3/T4 zwichten voor deze publieke druk.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Allereerst ben ik nu even gestopt met de Thyreoidum.
En voel mij meteen wat rustiger, je kunt het vergelijken alsof ik op een atoombom leefde.Nu ben ik ook nogeens hooggevoelig dus extra snel overprikkeld.

Zoals ik al zei sinds 1991 kreeg ik een gratis pakket 3 in 1, te weten ernstige migraine, extreem hoog cholestorol en ze dachten accuut reuma. (bleek loos alarm want zeiden ze later het was de schildklier)! Iedereen blij en opgelucht!Levenslang een pilletje s morgens +pilletje s avonds niks aan het handje de vlag kon uit!
30 jaar dus Euthyrox en statines geslikt. Tot dus ik nietsvermoedend de nieuwe Euthyrox kreeg. Ik wist alleen dat het doosje anders was. Daarna TSH van 6,7 T4 weet ik niet was niet belangrijk zei de ha. Klachten bleven veel onbegrip van ha en vele discussies tot tranen toe. Uiteindelijk Thyrax dus tot de duizeligheid kwam. Geloof me dat je hele leven aan gort ligt je kunt niets meer. Met de (nieuwe) ha overlegd en zodoende na 2 weken stoppen de Thyreoidum. Dat ging goed geen duizeligheid meer na 2 weken prikken had ik dus idd tsh 12,7 en T4 van 7.Kan ook komen van 16 dagen geen medicijn +nieuw middel. Toen de tsh laag bleef moest ik steeds meer slikken naar 160 mg 180 mg en 200 mg slikken en weer terug. En daar zit hem dus de vraag want vlg ha is de dosering rekende hij uit van Thyreoidum bv 200 mg gelijk aan Euthyrox 100mcg.Vandaar ik 200 gerust slikte.
Tel maar op hooggevoelig veel prikkels en opgejaagd ik was nog sneller dan het licht ik werd geen prettiger persoon. Ga ik nu weer terug naar Euthyrox krijg ik straks weer het hele gebeuren opnieuw. Ik wil nl zo graag leven!!! Lang verhaal sorry Kiek, ik wil het graag goed uitleggen en nog meer het zelf begrijpen! Ik ben niet bij orthomeleculaire therapeuten maar heb een begripvolle ha antroposofisch en ook gewoon met normale medicatie dus beiden. Ik geniet nu even van hoe ik mij voel........ Hartelijke groet en bedankt voor het meelezen (denken).
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Kiek »

Wat een ellende heb je meegemaakt op 200 mg thyreoïdum, Norit!
Je hebt een overdosis thyreoïdum naar binnen gekregen.
Om ongelukken te voorkomen is het van belang dat je je antropos. arts doorgeeft dat 60 mgr. thyreoïdum het equivalent is van ca. 35 µg T4 + 9 µg T3.

Dan heb je met 200 mgr. thyreoïdum maar liefst 116 µg T4 met 30 µg T3 te pakken.
Omgerekend is dat 116 + (30 x 4) = 236 µg levothyroxine.

De T3 nekt je.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Norit
Berichten: 25
Lid geworden op: 22 jan 2020, 11:13

Re: Vraag Thyreoidum

Bericht door Norit »

Dag Kiek,
Ik weet niet of je ook op zaterdag op het forum mag schrijven?
Maar ik breek mijn hoofd over jouw rekensom in je laatste reactie. Zit al zolang te rekenen waarom vermenigvuldig je 30mcg T3 met 4?om immers 200 Thyreoidum zit 116 T4 die door het lichaam wordt omgezet in 116 T3, te verhogen met 30 T3 die al in die 200 Thyreoidum zit. Dus kom ik uit op 146 levothyroxine (totaal T3). Of zijn er andere aannames die ik niet weet?
Temeer daar ik het met de ha wil bespreken. Fijn weekend hartelijke groet Emma.
Plaats reactie