Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Dikkiedik2021
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2021, 11:35

Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Dikkiedik2021 »

Hallo beste forumleden,

Zal mij even voorstellen. Ik ben een vrouw van 34 jaar en heb sinds ik kan heugen last van obstipatie en alle gevolgen daarvan (moe, depressies, haarschilfers, haaruitval, erg moeilijk afvallen en nog meer klachten). Door de jaren heen heb ik verschillende artsen en therapeuten bezocht maar nooit een diagnose of oorzaak kunnen vinden. De huisarts heeft toen ik erg jong was vertelt dat ik het prikkelbaar darmsyndroom had en dat was het. Jaren later toen er ook bloed bij mijn ontlasting zat werd ik onderzocht door een MDL arts. Deze gaf aan dat ik gewoon een erg luie darm heb. Verder geen oorzaak of behandeling. Ik kon naar huis.

Omdat ik nu en in het verleden erg veel symptomen heb/ had die matchen met een trage schildklier heb ik een tijd terug (en in het verleden weleens) bij de huisarts bloed laten prikken. Hier kwam een iets verhoogde TSH uit. Ik mocht gelijk Levothyroxine (25mg) per dag gebruiken. Maar na een aantal maanden kreeg ik een soort hyperklachten, (ik heb toen opnieuw laten prikken en volgens de huisarts waren mijn TSH en T4 keurig op de middenlijn), en werd ik er helemaal niet goed van. Dus ben ik in overleg met de huisarts gestopt. Sindsdien zijn mijn klachten (verergerd) terug. Omdat er verder niet gekeken wordt naar de oorzaak van de trage schildklier (ze wil niet meer prikken omdat mijn TSH maar een klein beetje verhoogd was, en dus ook niet doorverwijzen) en ik dus vastloop, heb ik op eigen initiatief een geneeskundige arts benaderd. Over een aantal maanden kan ik pas terecht en zal zij een volledig bloedonderzoek en urinetest doen. Maar tot die tijd loop ik met vragen rond waarvan jullie misschien deze kunnen beantwoorden?

Wat ik mij afvraag en waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden:

1. Kan een trage schildklier veroorzaakt worden door obstipatie?
2. Of zorgt een trage schildklier ervoor dat ik last heb van obstipatie?

Ik heb al heel veel gelezen en weet ook dat de auto-immuun ziekte Hashimoto of een omzettingsprobleem bij de T3 bestaat. Uiteraard zal ik hier ook op getest worden.

Maar kan het zo zijn dat de obstipatie waar ik dus last van heb ervoor zorgt dat mijn schildklier soms (tijdelijk) wat trager werkt?


Graag hoor ik jullie reacties / gedachten/ ervaringen hierover. Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Dikkiedik2021
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Kiek »

1. Kan een trage schildklier veroorzaakt worden door obstipatie?
2. Of zorgt een trage schildklier ervoor dat ik last heb van obstipatie?
Welkom, Dikkiedik!

1. Neen.
2. Dat kan best wel. Er zijn wel meerdere oorzaken voor obstipatie. Als ik bijvoorbeeld te weinig drink dan krijg ik ook last van harde poep.

Obstipatie is nooit de oorzaak van een slecht werkende schildklier.

Een slecht producerende schildklier zorgt voor te weinig schildklierhormoon ->FT4.
De TSH (stimulerend hormoon) verhoogt om te proberen de schildklier tot meer actie te manen.

Een hypothyreoïdie (slecht producerende schildklier) kan vervelend uitpakken voor de spijsvertering, die dan te weinig aanbod krijgt van FT4.
Dit kan klachten van obstipatie geven.

Een therapeutische dosis met 25 µg levothyroxine is nutteloos.
Beter is om te beginnen met 50 µg.

Omzettingsproblemen passen niet per definitie bij de ziekte van Hashimoto.
Slechts zelden komt dat na uitgebreid bloedonderzoek naar voren.

Ik heb ook een vraag voor jou:
Wat doet een geneeskundige arts?
Bedoel je een gewone arts met een andere kijk op de schildklier?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dikkiedik2021
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2021, 11:35

Re: Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Dikkiedik2021 »

Hallo Kiek,

Hartelijk bedankt voor de reactie!

Deze arts is een vrijgevestigde geneeskundige arts maar is tevens ook een ‘normale’ huisarts.

Ik heb al voordat ik mij heb aangemeld redelijk vaak meegelezen op dit forum. “Kiek” is een bekende naam en zie veel van jouw reacties terug.

Als je het niet erg vindt zou ik een paar vragen aan jou willen stellen want zit toch wel erg te tobben omdat ik nogal een leek ben op het schildklier vlak.

Heb je zien aangeven in andere topics dat je supplementen zinloos vindt? Waarom?

Wat is er bij jou aan de hand? Hashimoto of omzettingsprobleem? En welke medicatie heb je gehad en waarom slik je de huidige medicatie? Werkt het voor jou of toch nog redelijk vaak klachten?

Zie veel verhalen van mensen die een combi medicatie nemen: Levothyroxine of ander soort met Cytomel. Zie thyreoïdum (natuurlijk schildklierhormoon) voorbij komen maar ook alleen Levothyroxine.

Ik kreeg hyperklachten met Levothyroxine op een erg lage dosis. Als mijn Levothyroxine opgehoogd zou worden zou ik dan af kunnen komen met mijn klachten? Waarom is er volgens jou geen aanvullende T3 medicatie nodig?

Ik zie zoveel tegenberichten dat ik de bomen door het bos niet meer zie en probeer het voor mezelf duidelijk te krijgen.

De arts waar ik naartoe zal gaan werkt met de reguliere medicatie maar ook met bijvoorbeeld thyreoïdum.

Ik weet echt niet waar ik zou moeten beginnen. Breek mijn hoofd erover.

Alvast bedankt!!!

Met vriendelijke groet,
Dikkiedik2021
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Kiek »

Heb je zien aangeven in andere topics dat je supplementen zinloos vindt? Waarom?
Als er geen meetbaar tekort is, dan is er volgens mij geen reden voor het gebruik van supplementen.
De laatste tijd word je in reclames op de televisie dagelijks bekogeld met het ongemotiveerd gebruik van supplementen. Alsof iedereen die nodig zou hebben. Ik vind dat een schandalige uitbuiting van 's menschen onzekerheid.

Wat is er bij jou aan de hand? Hashimoto of omzettingsprobleem?
Hashimoto heeft niets met omzettingsproblemen te maken.
Ik heb een gewone hypothyreoïdie met een restwerking van FT4 van ongeveer 4 pmol/l, waar bij diagnose een fors portie bijbehorende antistoffen gevonden werd.
Dit noemt men de ziekte van Hashimoto. Ik slik levothyroxine.

Ik kreeg hyperklachten met Levothyroxine op een erg lage dosis. Als mijn Levothyroxine opgehoogd zou worden zou ik dan af kunnen komen met mijn klachten?
Een opstartende hypothyreoïdie kan soms last hebben van wiebelende waarden.
Misschien had jij ook een opwiebeltje.
Wat waren je waarden?

Waarom is er volgens jou geen aanvullende T3 medicatie nodig?
Iedere toevoeging van T3 wordt automatisch tenietgedaan.
Je zou eigenlijk chronisch met een T3-infuus moeten leven.
Het is erg kortwerkend middeltje.
En je krijgt een zeer wiebelend en laag FT4-beeld, dus in het lagere gebied.

T3-pillen en/of thyreoïdum gooit de hele schildklierhuishouding overhoop.
Zonder enig blijvend effect.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Anastacia@777 »

Nooit geweten dat T3 zo kortwerkend was.
Hoe gaat het nu met je?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Antwoorden /advies/ ervaringen gevraagd

Bericht door Kiek »

T3 heeft een halfwaardetijd van 20 uur.
T4 heeft een halfwaardetijd van 168 uur.

Dus:
De T4 doet er dus 84 x langer over om op de helft te komen.
En dat heeft een evolutionaire reden.
Dit is niet voor niets.
Bij een iets te hoge FT4 moet de schildklierhuishouding vlot bijgesteld worden op een lagere waarde van FT3.
Door de TSH snel naar beneden te duwen wordt er eveneens veel minder T3 door de schildklier geproduceerd.
Door die prettig korte halfwaardetijd van T3 zit je dus alweer gauw op het goeie FT3-niveau.
Een kort hobbeltje op wat liothyronine.

Dahag,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie