Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door MariskaC »

Ik ben zo nieuwsgierig naar de hoogte van ft4 en hoe xiek mensen er van zijn. Kan ik stellen dat hoe hoger je ft4 uitvalt, hoe zieker je bent? Of werkt dit niet zo?
Ik kom van een onmeetbare ft4 eind januari, daarna nog twee keer bloed geprikt en nu zit ik op ft4 36.
Daalt bij iedereen na medicijngebruik de ft4 even snel?
De internist had bij mij verwacht dat ik nu weer normale waardes had, maar blijkbaar dus niet. Ik ben van 40 mg naar 15 mg Strumazol gegaan per dag.
Ben benieuwd wanneer de waardes normaal zullen zijn...
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door laura »

hallo Mariska,

Blijkbaar heeft jouw arts titratie in gedachten.
Daarbij slik je alleen een schildklierremmer.
Als de fT4 voldoende daalt bij een bepaalde dosis strumazol, dan kan de dosis strumazol omlaag.

Jij hebt een te hoge fT4.
Niet een beetje, maar écht te hoog.
Dan is het niet de bedoeling dat de dosis strumazol verlaagd wordt.

Van te veel schildklierhormoon kun je je ziek voelen.
Hoe voel jij je?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door MariskaC »

Hoi Laura,

Ik voel me op dit moment redelijk goed, zolang ik niet te actief ga doen. Als ik ‘s ochtends wakker wordt, dan voel ik bij het opstaan wel direct dat mijn hart te snel gaat. Verder kan ik korte wandelingetjes maken. Op de fiets nog te snel kortademig en zweten. En ik ben nog sneller moe.
De arts belde me vorige week om de bloeduitslag te bespreken. Ik was die week daarvoor teruggegaan van 30 mg naar 15 mg. Hij had verwacht dat de schildklier weer normaal zou functioneren. Nu bleek het dus nog 36 te zijn. Hij vroeg aan mij wat ik wilde met de medicatie: teruggaan naar 30 mg of 15 blijven slikken. Hij vroeg wat mijn gevoel erbij was.... Tja, weet ik veel? Hij verwachtte dat het met 15 mg ook wel zou blijven zakken. Nu afgesproken dit een maand te proberen, dan weer bloedprikken.
De arts heeft niet met mij besproken wat behandel methoden zijn. Dat het titratie is denk ik nu ook.

Dit zijn de geprikte waardes:
29-01-2021: tsh 0,01 ft4 >99,9
23-2-2021: tsh 0,01 ft4 49,0
23-3-2021: ft4: 36

Ik ben wel onzeker in hoe nu verder, wat kan ik verwachten. Ik kan op dit moment ook niet werken, wat ik ook jammer vind.

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door laura »

hoi Mariska,

Hieruit begrijp ik dat eerst de hyperthyreoïdie verbetert en dat dan de dosis aangepast wordt: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... -voor.html

Het belangrijkst is dat je in de gaten wordt gehouden.
Trek aan de bel als je meer klachten krijgt.

Belangrijk is ook dat de tsh geprikt wordt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door Gravesje »

Dag Mariska,

Hoe gaat het nu?

Van mijn arts en eigen ervaringen weet ik dat de hoogte van de FT4 waarde inderdaad bepalend kan zijn voor hoe ziek je bent. Verder is bepalend hoelang je al afwijkende waarden hebt, omdat dit niet goed is voor je lichaam. De schildklierhormonen regelen ook zo veel in je lichaam, zoals je ook ziet bij de klachten die jij ervaart.

Daarnaast dat je je juist door het dalen/zakken van de waarde ook zieker kunt voelen doordat je hele systeem/lichaam zich continu aan moet passen en er veel in je lichaam gaande is, waardoor de klachten erg kunnen wisselen of verergeren (ondanks dat je bijv. juist op een “betere” waarde zit). Dit is erg vervelend en hoort er wel een beetje bij. Je lichaam heeft echt tijd nodig om te herstellen.

Betreft de snelheid van het zakken, is dat bij iedereen anders. Voor de beeldvorming; zelf ben ik gezakt van een FT4 van 100 naar een FT4 van 41 binnen 2 weken met 30 mg Strumazol. Daarna binnen 3 weken verder gezakt naar een FT4 van 15 met 15 mg Strumazol.

Liefs,
Gravesje
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door MariskaC »

Hallo Gravesje,

Ik heb net afgelopen maandag bloed laten prikken en nu blijkt mijn ft4 weer gestegen te zijn, het was de laatste keer 36. Nu is het weer 43. Ik slikte 15 mg Strumazol. De internist belde me en ik moet nu weer 30mg gaan slikken. Hij noemde me een hardnekkige patient en zei dat ik niet reageerde zoals de gemiddelde patient...
Ik heb vooral weinig energie, ben snel kortademig en mijn hartslag is snel te hoog. Leef een beetje als een bejaarde terwijl ik 48 jaar ben.
Het lastige van deze ziekte vind ik dat ik geen idee heb wat me te wachten staat. Waar gaat dit heen?
Morgen heb ik nog een gesprek met de internist.

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door laura »

hallo Mariska,

Jouw arts vindt jou een hardnekkige patiënt?
Dat omdat hij in zijn glazen bol kijkt en denkt dat de dosis strumazol zonder bewijs al omlaag kan?

Het is andersom: eerst gaat de fT4 omlaag en dan volgt de aanpassing van de dosis.

Slik die 30 mg totdat de fT4 (en fT3) binnen de referentiewaarden vallen.
Dan kan gedacht worden aan verlaging van de dosis strumazol.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Hoogte Ft4 en graad van ziek zijn

Bericht door Gravesje »

Dag Mariska,

Wat vervelend..die onzekerheid en elk lichaam reageert gewoon zo anders! Zoals Laura zegt, moet je T4 waarde eerst zakken voordat je kunt minderen met Strumazol; zeker nu je weet dat je waarde niet blijft zakken met 15 mg.

Wel fijn dat je elke maand kunt prikken en zo de waarden goed in de gaten kunt houden.

Op dit moment gaat alles in je lichaam te snel en gejaagd door de hoge waarden; dat kost erg veel energie.

Liefs,
Gravesje
Plaats reactie