Setpoint bepaling?

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
Wijr
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2021, 20:13

Setpoint bepaling?

Bericht door Wijr »

Hallo,
Graag zou ik willen weten hoe ik mijn setpoint kan bepalen.
Groetjes Wijr
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling?

Bericht door Kiek »

Hallo Wijr,

Het set point wordt bepaald met waarden van 'setjes' FT4/TSH van een persoon, met redelijke tussenpoze van afname van die 'setjes'.
Je bereikt dit het beste als je vanaf de diagnose hypothyreoïdie je waarden laat bepalen in hetzelfde lab, onder dezelfde omstandigheden, in de vroege ochtend, nuchter en zonder levothyroxinedosis van die ochtend [slikken na prikken].
Avondslikkers zorgen voor een andere dynamiek, waardoor het moeilijker is om een set point te bepalen.

Cytomel verstoort de normale samenwerking tussen TSH en FT4 in de hypofyse.
Daarom kan bij gebruik van Cytomel geen set point worden bepaald vanwege de grote invloed van Cytomel op de normale hoogte van FT4 en TSH.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Wijr
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2021, 20:13

Re: Setpoint bepaling?

Bericht door Wijr »

Dankjewel Kiek
Dan gaat het helaas niet lukken, ik kan niet zonder Cytomel.
Groetjes wijr
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint bepaling?

Bericht door Kiek »

Dat is dan wel erg lastig om afhankelijk te moeten zijn van Cytomel, Wijr.
Hoe hebben ze dat ontdekt?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie