Setpoint mislukt

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Kiek »

Dit zijn nog steeds prutwaarden, Anastasia, onder invloed van onregelmatige schildklierhormooninname van LT4 én LT3.
Wil je waarden hebben die echt betekenis en vergelijking opleveren, dan moet je serieus een week lang dezelfde dosis T4 (een levothyroxine), zonder een snuf T3 innemen. T3-inname kraakt je hypothalamus, die als doel heeft het niveau van de FT3 te bewaken, en ervoor te zorgen dat dit FT3-niveau met de juiste hoeveelheden FT4 op het normale niveau gehandhaafd blijft.
Dat doel bereik je niet met dwangmatig T3-pillen of pillen met T3 erin te jassen.
Door die T3-pillen ontregel je dus de hypothalamus.

Zonder T3-pillen komt pas je normale werking van hypothalamus-hypofyse-FT4 in beeld.
En dat is het doel.
Dan pas komt de normale samenwerking van je schildklierhuishouding tot stand.
En dat wil je natuurlijk weten.

23 maart 2021, onder invloed van een wisselende dosis thyreoïdum:
Tsh 0.4. ref 0.22/ 4.46
Vrij T3 2.96 ref 2.3/ 3.8
Vrij T4 0.85 ref. 0.9/ 1.6

31 maart 2021, onder invloed van wat?
In vergelijking met je vorige waarden, zou je deze waarden kunnen krijgen door je thyreoïdum iets omlaag te brengen. Of je thyreoïdum flinker omlaag te zakken met een snuf levothyroxine erbij.
Maar wat zijn de referentiewaarden?
Je schrijft dat ze nuchter geprikt zijn. Zonder thyreoïdum al dan niet gemengd met levothyroxine?
TSH 1.13
Vrij T4 11.3
Vrij T3. 2.4

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Anastacia@777 »

Hallo Kiek,

Ik was al gestopt met de Thyroidium, op de 26e Maart adviseerde je mij 100 mcg Euthyrox te gaan nemen in plaats van 125 mcg omdat ik ouder was geworden.
Dus vanaf de 26e Maart slik ik 100 mcg Euthyrox per dag.

Dan hier de bloedwaarden nogmaals met de referentie waarden erbij deze keer.

Vrij T4 11.3 Ref 10/ 23
Vrij T3. 2.4 Ref 3.1/ 6.8
Tsh 1.13. Ref 0.27/4.20

Ik voel me hier echter belabberd bij.
Vreemd genoeg lijkt het alsof ik direct na het innemen van de Euthyrox hyper symptomen heb, warm en een soort van opvliegers en steeds huilbuien.
S' morgens wanneer ik wakker wordt echter dove handen en voeten, net op de bank ook.
Maar ik heb je advies dus volledig opgevolgd en ik stel het ook heel erg op prijs dat je me wilt helpen.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Kiek »

Dan het volgende:

Het gaat om de vergelijking van je eerste waarden met de tweede serie waarden van deze week.
Weliswaar verschillende laboratoria, maar aan de TSH en aan de FT4 valt toch iets opmerkelijks te zien.

onder een variatie aan doses thyreoïdum, met een dag of wat aan levothyroxine:
TSH 0.4. ref 0.22/ 4.46
Vrij T4 0.85 ref 0.9/ 1.6
Vrij T3 2.96 ref 2.3/ 3.8

onder 100 µg levothyroxine...
TSH 1.13 ref 0.27/4.2
Vrij T4 11.3 ref 10/23
Vrij T3. 2.4 ref 3.1/6.8

Met je doses levothyroxine zou je een stijging verwachten van de TSH in je 2de serie.
Maar daar is nauwelijks sprake van: slechts 0.6 mU/l hoger.
Gezien de enorme dosiswijziging is 0.6 mU/l peanuts.
Daarnaast is de FT4 ook al relatief nauwelijks gestegen. Van iets te laag naar laag-normaal.
De waarden van je FT3 kloppen voor geen meter, want je TSH's zijn best tevreden.

Veranderingen in doses laten vaste veranderingen zien in waarden.
En schildklierwaarden volgen een vast patroon, afhankelijk van datgene wat geslikt wordt, en afhankelijk van de restwerking van de schildklier.
Die patronen staan individueel vast.

Konklusie: de ratatouille aan doses schildklierhormoonpoeder en/of levothyroxine zorgt voor onnavolgbare schildklierwaarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Anastacia@777 »

Hallo Kiek,

Ik slik sinds 26 maart alleen nog maar Levothyroxine van het merk Euthyrox.
Ik heb exact gedaan wat je adviseerde, week stoppen met Thyroidium, daarna van 125 mcg Euthyrox naar 100 mcg Euthyrox.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Kiek »

Kijk, het is serieus beter om een week niets te slikken.
Zoiets schreef ik 24 maart j.l.
Geen levothyroxine, geen thyreoïdum, helemaal niets.
Dan heb je een mooie uitgangspositie.

Waarom zo'n tijd van 7 dagen? Dit komt overeen met de gemiddelde halfwaardetijd van T4.
Ieder stofje van de schildklierhuishouding heeft zo een eigen halfwaardetijd.
Deze kennis wordt ook gebruikt bij de inschatting van labwaarden.
Het is heel simpel om te doen, ook voor mensen met een hypothyreoïdie.

Het bevalt je vast zo'n week.
In toenemende mate lekker rustig aan doen.
De eerste dagen merk je nauwelijks verschil.
En dan op de 8ste dag naar het lab:nuchter en voordat je je eerste pil weer slikt.

Het mooie is dat je dan direct ziet wat er aan de hand is.
Het is een eenvoudige manier om te zien hoe je schildklierhormonen zich echt gedragen.

Het lastige voor jou is, dat je in een scene van de alto's terecht bent gekomen met hun sprookjes.

Een week stoppen met levothyroxine na een mishandeling met thyreoïdum is een mooie basis om verder te zoeken naar jouw eigen schildklierpatroon.
Mmm, dit klinkt ook al een beetje alto-achtig...

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Anastacia@777 »

Hallo Kiek,

E vorige keer is dat mislukt omdat ik op de zesde dag zo beroerd werd, kou, huilbuien enz, maar goed dat was los van de Thyroidium.
Nu slik ik Levothyroxine met een andere halfwaardetijd natuurlijk.
De vraag is alleen of de endocrinoloog me wilt laten prikken nu ik net eergisteren geprikt heb.
Ik wordt er onderhand een beetje wanhopig van.
Waarom snappen endocrinologen dit niet gewoon?
Nu weer zo'n jong hert uit het ziekenhuis die nergens geen bal van snapt.
Bestaan er eigenlijk endocrinologen die wel goed zijn?
Deze ziekte verkracht al 20 jaar mijn leven.
Ik kan wel janken.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Kiek »

Nounou, twintig jaar, dan wordt het dus wel eens tijd dat je het aanpakt.
De T4 in thyreoïdum heeft dezelfde halfwaardetijd als in levothyroxine.
Het gaat over de stof T4. Dat zit in levothyroxine en ook in thyreoïdum.
En de stof T3 heeft een halfwaardetijd van 21 uur in thyreoïdum en ook in liothyronine/Cytomel.
Die T3 hoef je helemaal niet te slikken. Kom nou, zeg! Je gaat toch geen water naar de zee dragen...
Dat krijg je gratis van je hypothalamus die zorgt voor voldoende FT4 om het FT3-niveau op peil te houden.
Dat gaat dus vanzelf.

Je bent toch niet afhankelijk van een endocrinoloog voor lab?
Je kan gewoon gebruik maken van dat Duitse alto-lab voor je FT4 en TSH, denk ik?
Als ze maar goed meten..... dat is wel een zorg.

Als je leert wat een FT4 betekent met een TSH erbij, dan heb je vrijwel alle schildklierhormonen onder controle.
Zorg dus dat je je eigen schildklierhormonen leert kennen!

en hou je taai!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Anastacia@777 »

Hoi Kiek,

Ik slik inmiddels dus alleen Euthyrox.
Bij welke waarden voelen mensen zich beter?
Dat zal toch niet zijn bij de lage waarden die ik nu heb?
Ik heb vroeger het goed gedaan op T4 alleen maar toen werd ik wel steeds dikker.
Op een gegeven moment woog ik 130 kilo en ook toen zei de endocrinologen dat alle waarden prima waren.
En ik kan idd gebruik maken van dat Duitse lab en ook in Nederland kun je prikken, alleen wordt dat dus niet betaald door mijn verzekering.
Nu ook, ben ik hartstikke nerveus en zit al de halve nacht op.
Ik vraag me echt af of hier ooit een eind aan komt en dat ik me normaal ga voelen.
Het is me wel duidelijk dat zo'n natuurarts ook maar wat gokt.
Verwacht jij dat ik me gewoon normaal ga voelen als ik beter in gesteld ben?
Ik ben nu onderhand de wanhoop nabij.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Kiek »

Inderdaad, verwacht nu geen heil van het set point, Anastasia.
Dat kan alleen met gereguleerde waarden die met elkaar te vergelijken zijn.
En die ontbreken bij jou.

[Overigens kun je best dat Duitse lab gebruiken voor TSH/FT4, als dat handiger is voor je.]

De orthomolecullen kicken op mensen met overgewicht.
Het is deze nieuwe generatie slachtoffers waarop ze zich kunnen storten.
Met mooie woorden worden mensen met overgewicht gelokt naar hun misleidende methoden waarbij gebruik van pillen schildklierhormoon.
Want "verlaagde verbranding, waardoor overgewicht....".

Dat is natuurlijk onzin.
Je kunt alleen gewicht verliezen door anders te leven.
Want één feit: overgewicht is géén oorzaak van een tekort aan schildklierhormoon.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Anastacia@777
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2021, 23:55

Re: Setpoint mislukt

Bericht door Anastacia@777 »

Hallo Kiek,

Dat is me ook wel duidelijk geworden inmiddels.
Ik weeg nu 103 kilo en het is echt niet zo dat wanneer je Thyroidium slikt je dus gelijk afvalt.
En dan de ellende die je erbij krijgt als je wel Thyroidium hebt geslikt en je steeds hyper wordt is afschuwelijk.
Ik probeer nu rustig aan te doen in de weken dat ik mijn lichaam de kans geef om te wennen aan deze situatie met 100 Mcg Euthyrox.
Ik probeer me vast te houden aan de herinnering aan de tijden dat het wel goed ging op Euthyrox.
Maar ik ben ontzettend bang dat ik me nooit meer goed ga voelen, ik ben nu 51, het kan toch niet zo zijn dat mijn leven nu voorbij is met deze klachten?
Ik voel me zo ontzettend tekort schieten naar mijn kinderen en mijn lieve man.
Plaats reactie