Graag setpoint bepalen carin

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
carin V
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2021, 11:17

Graag setpoint bepalen carin

Bericht door carin V »

Hallo Kiek,

Zou je mij kunnen helpen om mijn setpoint te bepalen.
Mijn schildklier werkt al 25 jaar niet meer. De laatste tien jaar ben ik moeilijk in te stellen en de laatste tijd voel ik me hyper of hypo.
Ik ben bijna 53 en de overgang speelt nu ook mee. Vorige week donderdag ben ik bij de huisarts geweest en die vind mijn waarde helemaal prima nu. Ik voel me alles behalve goed .

05 04 2018 tsh 0.33 vrij tv4 21.5 ga van 112 naar om de dag 112 en 100 eurthyrox
08 08 2018 tsh 0.72 vrij t4 19
09 11 2018 tsh 0.8 vrij t4 19.2
25 04 2019 tsh 3.5 vrij t4 17.9 100 euthyrox
10 12 2019 tsh 1.4 vrij t4 22.4 hyper klachten heb een vervangend internist en wil over zes weken kijken hoe mijn waardes dan zijn
13 02 2020 tsh 0.4 vrij t4 21.1 nog steeds het gevoel dat ik hyper maar de internist( vervanger) vindt mijn waardes prima en stuurt me terug naar de huisarts
27 08 2020 tsh 1 vrij t4 22.5 ik hyper ga van 100 euthyrox naar 88
08 08 2020 tsh 1.8 vrij t4 20.3
07 12 2020 tsh 1.9 vrij t4 18.5 voel me goed
19 03 2021 tsh 3.3 vrij t4 21.6

referentie waarde tsh 0.4 -4
vrij t4 10-21
ik prik altijd bij hetzelfde lab rond dezelfde tijd en altijd nuchter
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door Kiek »

Hallo Carin,

Je wil graag een set point van je waarden.
Dat lukt me niet met je opgegeven waarden.
Je waarden tonen weinig samenhang.
Ze zwabberen nogal.

Je hypofyse heeft geleerd dat ie op een bepaalde FT4 moet reageren met een bijbehorende TSH.
Dat wordt gedicteerd door je hypothalamus (de opperbaas van je persoonlijke referentiewaarden).
Als ik je FT4's rondom de 21 pmol/l bekijk, dan zie ik bijpassende TSH's variërend van 0.33 tot 3.3 mU/l.
Dit is zowat de hele breedte van de TSH.
Dat is ongewoon.
Verder is de variatie binnen de FT4-waarden ook nogal gering: vanaf 18 pmol/l tot 22.5 pmol/l.

Zou je schildklier inmiddels hersteld zijn?
Zou je zonder levothyroxine kunnen voortstappen?
Soms neemt de schildklier het werk weer over, en wordt dan geblokkeerd door de levothyroxine. Dan zie je eveneens zwierende waarden.

Je schrijft:
ik prik altijd bij hetzelfde lab rond dezelfde tijd en altijd nuchter
Mijn vragen:
Hoe laat prik je standaard?
Prik je voor het slikken van levothyroxine?
Slik je 's avonds je levothyroxine? Of 's ochtends vroeg?
Slik je andere medicijnen met invloed op je schildklierhormonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
carin V
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2021, 11:17

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door carin V »

Hoi Kiek ,
Dank je wel voor je reactie. Ik heb al 25 jaar hypothyreoïdie mijn schildklier is verschrompelt en doet niks meer.
De laatste tien jaar ben ik moeilijk in te stellen. Ik reageerde tien jaar terug niet meer op thyrax en ben toen overgezet op euthyrox. De laatste jaren ben ik al van 137 naar 0.88 gezakt . Ik denk dat de overgang nu ook meespeelt. Ik slik mijn euthyrox meestal rond een uur of 4 snachts. Als ik moet prikken ga ik nuchter ik neem mijn euthyrox na het prikken in en ga altijd zo vroeg mogelijk rond 7 uur half 8 en ook altijd hetzelfde lab. Ik slik arthrotrec dat is een pijnstiller en voor zover ik weet heeft dat geen invloed .
Ik snap ook helemaal niks meer van mijn waardes. Ik ben twee weken terug om en om 88 en 100 gaan slikken iets erbij omdat ik zoveel klachten heb. Ik dacht mijn tsh moet omlaag vandaar de klachten maar ga me alleen maar slechter voelen.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door Kiek »

Ik heb al 25 jaar hypothyreoïdie mijn schildklier is verschrompelt en doet niks meer.

Je schildklier is verschrompeld omdat je schildklierweefsel niets te doen heeft, vanwege je levothyroxinepilletjes.
Zoiets als een arm die nooit meer iets mag doen. Die spieren verschrompelen ook, zodat er een dun armpje overblijft.
Misschien is er een grens te bereiken - je restwaarde - waarbij je schildklier weer produceert. Bijvoorbeeld op een FT4 van 8 mU/l. Of zoiets.

De mijne is ook verschrompeld.
Twee jaar geleden deed ik dus een proefje: één week niets slikken. M'n FT4 zakte naar 11 mU/l. Als ik langer was doorgegaan met de slikstop dan was ie na 6 weken gezakt naar ca. 4 pmol/l. En in die buurt blijven hangen.

Het is best belangrijk dat je in de gaten krijgt wat je waarden betekenen.
Dan pas heb je er wat aan.
Je leert hoe je schildkliersituatie erbij staat.
En je krijgt meer feeling met de dosis levothyroxine.

Dan zijn experimenten leuk.
En je huisarts leert er ook wat bij.

Het is ook belangrijk te weten dat meetinstrumenten in het lab weleens wijzigen.
Prompt veranderen ook de waarden.
Waarden zijn dus zo niet absoluut.
Daarom zijn de slikcondities belangrijk.
Altijd dezelfde tijd in hetzelfde lab.

Tot een volgende!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
carin V
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2021, 11:17

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door carin V »

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe je je dan voelt tijdens dat experiment . Ik heb nu al heel veel klachten en heb ook altijd restklachten gehouden .Ik denk niet dat ik dat om die reden aandurf .
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door Kiek »

Hallo Carin,

Als je een week stopt met levothyroxine, dan voel je je de derde dag een beetje sloom in je hoofd.
En de vierde, vijfde, zesde en zevende dag eveneens.
Zo'n week moet je niet aanvangen als je een tentamen moet doen, of iets moet organiseren.

Als je dit weet, dan valt het alleszins mee.
Dit is een beter experiment, dan dat de dókter zegt dat je gedurende 6 weken geen levothyroxine meer mag innemen.
Dat gebeurt ook wel eens.

Ik vind het begrip 'restklachten' niet te definiëren/specificeren.
Soms denk ik dat 'restklachten' niets met de schildklier te maken hebben.
Ieder gezond mens heeft ook weleens lichamelijke klachten of -klachtjes die vanzelf overgaan.

Vermoeidheid ('ik wil een dekentje...') is een belangrijke punt dat ik associeer met schildklierhormonen. En harde poep. Die twee samen ringelen de schildklierbel.
Maar goed, daar ben ik wel aan gewend.

Wat voor klachten heb jij?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
carin V
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2021, 11:17

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door carin V »

Hoi Kiek,
Ik heb altijd last van de vermoeidheid gehouden en pijnlijke spieren, snel verzuring ,kramp vooral in mijn benen. Zodra ik weer es niet goed ben ingesteld worden die klachten erger. Daarnaast heb ik nog wel lijstje aan klachten maar die komen en gaan bij te veel of te weinig hormoon.

Groetjes Carin
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door Kiek »

Dat is een verschil!
Verzuring van de spieren associeer ik met de hyperkant van de FT4.
Aan de hypokant zou ik dan zetten verslapping van de spieren, minder kracht.
Geen pijn.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door laura »

Kiek, slappe spieren zonder kracht. Ik kon zelfs geen stap rennen. Dat was bij mij hyperthyreoïdie.

Carin, jouw klachten passen bij mij meer dat ik moet bewegen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
carin V
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 mar 2021, 11:17

Re: Graag setpoint bepalen carin

Bericht door carin V »

Sorry voor mij late reactie . Ik heb atijd last van mijn benen hoe ik ook ingesteld ben . Zelfs speciale behandeling bij de fysio voor gehad wat niet hielp. Ik probeer als het gaat te lopen en soms red ik een half uur soms nog geen vijf minuten. Ik zak door mijn benen ze verkrampen of ik slinger
Plaats reactie