Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Ja mijn medicatie neem ik altijd pas na het prikken. ik neem ze mee naar het ziekenhuis.
Dit zijn echt de uitslagen van het lab er zaten geen cijfers achter de komma alleen die keer toen ik 3.3 had.
Ik vind het ook bijzonder dat het bijna allemaal ronde getallen zijn.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door rosan »

ik ben ook euthyroid bij ft4 van ongeveer 14. dat kan dus prima. Zou vooral je TSH in de gaten houden, en die ziet er hardstikke netjes uit. Voel je je ook goed?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door laura »

hoi Rosan,

Hoe word jij nu behandeld? En wat is je situatie?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door rosan »

Ik ben net voor derde x met graves bezig.. nu net weer begonnen met PTU titratie ivm zwangerschapswens
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Rosan,

Wat een enorme ervaring met zwangerschap en Graves!
Is er een aspect van je ervaring dat je nu anders doet dan bij je vorige zwangerschappen?
Of juist niet?
De literatuur geeft te weinig informatie.

Graves is zoveel meer dynamisch dan een simpele Hashimoto!

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door rosan »

Hi Kiek,
Ik ben nog niet zwanger hoor. Mijn eerste zwangerschap was ik in mijn eerste remissie. Helaas kwam mijn graves vorig jaar (bijna 2 jaar na start remissie) terug. Ik ben toen aan de ptu titratie gegaan in maart. Ik wilde proberen weer in remissie te raken en tijdens de (waarschijnlijk korte) remissie zwanger te worden. In november daarom gestopt met de titratie ivm zeer stabiele waardes en negatieve antistoffen. Helaas toch al snel nu weer terug en nog niet zwanger. Ik ben nu dus net 2 weken weer aan de ptu. Ik had deze keer hartritmestoornissen ontwikkeld maar dat gaat nu na twee weken al wel een stuk beter. Ik ga wel door met proberen. Mijn waardes waren niet extreem (Tsh 0.01 en ft4 29) maar voor mij wel de meest extreme die gezien is. Een lage dosis ptu nu (3x 25 mg).
Idee is dat je tijdens de zwangerschap dezelfde dosis houdt initieel omdat je schildklier toch harder gaat werken dus de remming hetzelfde mag. En dan vanaf tweede trimester zou het ook kunnen dat het niet meer nodig is. Gewoon scherp in de gaten houden dus!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Rosan,

Dank je voor je ervaringen!
Wat een aanpassingen en verfijningen van doses en wisselingen van stofjes binnen de veilige marge! Dat is wel wat anders dan een eenvoudig LT4-tje.

Vorige week keek ik weer eens in een oud boek, deze uit 1946 "Hormonen in de medische praktijk", dr. J.H. Gaarenstroom, waarin een voorwoord dat nu geschreven had kunnen zijn. Het verhaalt over de toenmalige stand van zaken.
De thiouracil was nog maar net bekend als remmer, en men gaf 0.4 - 0.8 gram per dag, gedurende een paar weken, waarna verlaging naar 0.2 gr.

En nu is een fractie PTU-dosis van toen een machtig middel voor zwangeren met Graves.
"Our observational study did not reveal any associations between maternal PTU exposure in early pregnancy and birth defects in the newborns." [Ai Yoshihara 2021]

Om de hoeveel tijd wordt je bloed gecheckt?
Eigenlijk zou je thuis een eigen labje moeten hebben, om FT3, FT4 en TSH te kunnen bepalen.
Zoiets moet maar eens snel ontwikkeld worden. Voor iedereen handig.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Veerle90
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jan 2021, 09:27
Locatie: Weert

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Veerle90 »

Hi allemaal, dit berichtje schreef ik toen ik nog zwanger was en mn TSH toen 12 was. Ondertussen is er al 4 maanden een gezond jongetje bij ons! Wel prematuur geboren maar alles nu goed! Op advies van de endocrinoloog moest ik na mijn bevalling per direct stoppen met medicatie. (Omdat ik geen anti stoffen heb) 6 weken na de bevalling moest ik weer prikken. TSH 2.9 en vrije T4 12. Weer 6 weken daarna TSH 2.8 en vrije T4 11. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat ik geen medicijnen meer hoef te slikken en dat het waarschijnlijk een schildklier ontsteking was waardoor ik tijdelijk een trage schildklier had..(precies heel mn zwangerschap lang, want ik heb tijdens mn zwangerschap meerdere keren moeten verhogen)

Ik had hier nooit eerder van gehoord. En dacht dat ik levenslang medicatie moest slikken.

Nu is het hele gebeuren van elke 4 a 6 weken prikken dus opeens gestopt en ben ik 'helemaal gezond' verklaard.

Kan dit? Bestaat dit? Kan dit terug komen? Ik vind het zo gek...
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Trage schildklier pas ontdekt tijdens zwangerschap

Bericht door Kiek »

Hallo Veerle,

Als je een gemiddeld reagerende schildklierhuishouding hebt, dan heb je gemiddeld over 24 uur een FT4 nodig van 13 pmol/l (in het lab dat je nu gebruikt). Daarbij hoort een TSH van 1 mU/l.
Dat wil zeggen dat je op enig moment in 24 uur ook een FT4 kan hebben van ca. 15 pmol/l waarbij een TSH van ca. 0.5 mU/l.
Dat is afhankelijk van je 24 uurs-ritmiek: 's Nachts de hoogste TSH/FT4, later op de middag het laagst.

Hoe laat laat jij je bloed afnemen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie