MICHA schrijft:

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Setpoint berekenen

Verstuurd op: di mei 05, 2020 10:16 am
Van: Micha
Ontvanger: Kiek Forum
5 mei 2020

Beste Kiek en andere forum leden,

Ik ben Micha, Vorig jaar 15 april, is bij bloedonderzoek vastgesteld dat mijn schildklierwaarden afwijken.
Mijn TSH waarde bedroeg 126 en mijn FT4 waarde bedroeg 7. Omdat ik vrijwel geen antistoffen aanmaakte
(a-TPO:7) was er volgens de internist geen aanwijzing voor Hasimoto. Ook werd geen onderliggende zgn. infiltratieve aandoening vastgesteld.

Ondanks de sterk afwijkende bloedwaarden had geen ik overduidelijke symptonen. Ik voelde mij niet echt slecht. Alleen had wat vage klachten, als slecht in slaap komen, spierpijn en vermoeidheid. Ik ben nu ruim een jaar aan de medicatie met Euthyrox. Ik slaap wat beter, voel me wat fitter en heb minder last van spierpijn.

Ik zou het fantastisch vinden als het Setpoint van schildklierwaarden berekend kan worden. Ik heb dan een soort van kompas bij welke combinatie van schildklierwaarden en dosering ik mij het meest fit kan voelen.

Ik heb over het afgelopen jaar de waarden en de medicatie genoteerd. De datum geeft weer, de datum van uitslag van de TSH en Ft4 bepaling. Het is tevens de datum waarop ik met de nieuwe doses start.

Datum uitslag/start doses--TSH ----------FT4 ---- Euthryrox Mcg
15-03-2019 -------------------126,7 -------- 7,0 --------- 50
20-05-2019 --------------------16,0 ---------16,4--------- 50
24-06-2019 --------------------12,0 ---------16,6----------75
08-08-2019 ----- ---------------8,3 ----------14,6---------100
17-09-2019 ----- ---------------4,06---------15,0---------125
10-03-2020----------------------0,24 --------17,4 --------112
30-04-2020----------------------2,65---------14,5---------112

Bij voorbaat veel dank voor uw reactie en mogelijke hulp bij bij de vraag over het setpoint.

Met vriendelijke groet. Micha
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Welkom Micha!

Je verzoek ontving ik als een privébericht.
Via dat deel van het forum kan ik geen curveplaatje doorgeven.
Ik vind het belangrijk dat iedereen kennis kan nemen van waarden van lotgenoten.
Niet alleen voor mij leerzaam, maar ook voor iedere geïnteresseerde.
Daarom je verzoek hier gekopieerd.

Dank voor je waarden.
Je had een tekort aan FT4. Je had spierpijn en je was moe.
Herkenbare klachten!
Gelukkig heb je dat al aardig opgevuld met de levothyroxine.

Hieronder je rijtje waarden:
nr...FT4 ...TSH
1... 7.00 126.70
2...16.40 16.00
3...16.60 12.00
4...14.60 8.30
5...15.00 4.06
6...17.40 0.24
7...14.50 2.65

Je weet al dat je TSH de stimulator is van je schildklier?
Zodra je TSH een tekort aan FT4 ontdekt, komt ie in aktie met een verhoging, zodat het hierdoor gestimuleerde schildklierweefsel de productie opschroeft om meer FT4 in de bloedbaan te storten. En de TSH zakt als er meer FT4 aanwezig is.
Dat stimuleren lukt niet als je schildkliercellen het laten afweten.
Dan verhoogt je TSH tot grote hoogten, in de hoop op meer FT4...

Soms zijn er niet zoveel schildkliercellen kapot, zodat de TSH in een verhoogd subnormaal niveau rondhangt, met een nog normale FT4. En soms kan geen enkele schildkliercel iets van FT4 produceren, waardoor de FT4 onmeetbaar laag wordt.
En alles daartussen.
Iedere onvoldoende producerende schildklier is abnormaal.

Wanneer komt zo'n TSH in aktie? Als er dus een tekort dreigt.
Dat moment verschilt bij ieder mens. En ook de hoeveelheid stimulans verschilt. Deze vaste regeling is aangeboren.
Dit komt met goed gemeten waarden met de set point-app tevoorschijn.

Over je gemeten waarden.
Je eerste waarde begrijp ik.
Nummer 2 en nummer 3 niet. Je ziet eerst dat een FT4 van 16 hoort bij een TSH van ca. 16. Vervolgens is er een FT4 van 12 die ook al hoort bij een TSH van ca. 16. Dit klopt niet. Er is iets anders aan de hand. Ik weet niet wat. Verschillende labs?
Nummer 4 geeft bij een FT4 van ruim 8 pmol/l een lágere TSH van 14.6 mU/l. Vergelijk eens met nummer 2 en 3.
Het is heus een zooitje...
Ging je tot nu toe op willekeurige tijden naar het lab?
Ook dagelijkse inname van de levothyroxine op ongeveer dezelfde tijd is belangrijk voor de juiste interpretatie van je waarden.

Samenvattend:
Voor TSH/FT4-waarden die je met elkaar wilt vergelijken is het volgende van belang:
- zelfde lab (in het ene lab heb je een FT4 van 12 pmol/l, en dezelfde druppel bloed meet in een ander lab een FT4 van 19 pmol/l).
- zonder levothyroxine-dosis van die dag (schildklierwaarden hebben een dag - en nachtritme; ook schildklierwaarden die afhankelijk zijn van levothyroxine hebben een ritme: een halfwaardetijd ritme).
Als je net je pillen geslikt hebt, komt je bloed de eerste uren in een bepaalde FT4/TSH-dynamiek, die ook al verschilt per mens. Je wilt de laagste FT4 in 24 uur pakken, op het minst dynamische moment.
- 's ochtends vroeg 8.00 uur. Altijd dezelfde tijd, zonder geslikte dosis, op het laagste FT4-moment, want ca. 24 uur na laatste dosis.

Hoe laat laat jij je waarden bepalen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Micha antwoordt:

Kiek, erg bedankt voor je snelle en onderbouwde reactie.

De wisselende uitslagen die ik je heb doorgegeven zijn correct opgeschreven.

De verklaring die jij geeft voor de schommelende uitslagen, kan voor een deel kloppen. Ik neem altijd -ook op prikdagen - gewoon de medicatie nuchter in, om 8 in de ochtend.Ik neem daarna zoals altijd na een half uur koffie en een beetje kwark. Daarna niets meer. Ik prik bij de controle altijd om dezelfde tijd om 11.30 vlak voor het naar het werk gaan.

Ik ben bekend met de dynamiek van TSH een Ft4 de eerste uren na inname. Daarom heb ik juist altijd bewust dezelfde routine aangehouden, zodat de mogelijke afwijking een constante zou zijn

Ik zal het komend jaar het advies volgen die jij aangeeft, 's ochtends vroeg 8.00 uur. Altijd dezelfde tijd, zonder geslikte dosis.

Ik hoop dat je op basis van de uitslagen van het afgelopen jaar toch een poging kunt wagen een setpoint te bepalen.
Mijn waarden liggen nu binnen het normaal bereik. Maar ik wil graag een soort van focus heb naar welke waarden ik moet streven.

Groet Micha

P.s Sorry voor het verkeerd plaatsen van mijn 1ste bericht, ben beetje nieuw op de site
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Hallo Micha,

Leuk!
Je hebt je verdiept in de eigenschappen van je schildklierpillen.
Het verloop van de opname zal een min of meer vast patroon volgen, maar het meten in een dynamiek van een medicatie - bij jou 3 uur na slikken- geeft a l t i j d onbetrouwbare resultaten.
Je bent mens, en dus beweeglijk.

Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Graag antwoord in aansluiting aan (of op?) dit berichtje.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Micha
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2019, 12:59

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Micha »

Hoi Kiek,

Jammer, dat mijn lab-uitslagen nu geen betrouwbaar Setpoint kunnen opleveren.
Ik ga vanaf nu, 8 uur s-ochtends en nuchter voor controle prikken, voor een serie betrouwbare uitslagen.
Bedankt voor je inzet op dit forum.

Groet Micha.
Micha
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2019, 12:59

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Micha »

30 april 2021

Hoi Kiek,
Terug van weg geweest.
Ik heb een aantal nieuwe waarden verzameld afgelopen jaar.
Ik hoop dat nu een setpoint kan worden bepaald.

labuitslagen

datum TSH FT4 doses

112
08 juli 2020 0,97 14,3 100
19 oct 2020 2,24 16,4 112
25 jan 2021 1,55 15,8 112
26 apr 2021 2,17 16,8 112

nuchter geprikt zonder medicatie.
Lab Atal Medial

Groet Micha.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Hallo Mischa,

Het lukt niet.
Het is niet realistisch.
Het geeft geen consistent geheel.

Schildklierhormonen laten zich eenvoudig beïnvloeden.
Misschien dat andere medicatie debet is aan het slechte resultaat.

Tot een volgende!
Kiek

PS: Een probeersel: wil je de waarden aanstrepen die volgens jou het dichtst bij de realiteit liggen? (levothyroxineveranderingen/tijd/etc.)
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Micha
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2019, 12:59

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Micha »

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zie dat de uitslagen van afgelopen jaar, wel in een klein gebied zitten TSH tussen ca.1 en 2 en FT4 tussen14.3 en 16.8. Maar een mooie aansluiting bij een dalende curve ontbreekt.
Geen idee verder wat de uislagen kan hebben beinvloed.
Slik geen andere medicijnenen..

P.s.
Uit interesse heb ik mijn uitslagen ingetekend in de bekende fi setpoint grafiek. Waarbij fi de steilte van de curve aangeeft. Ik kom uit op een setpoint tussen fi 0.7 en fi 0.4..wat neerkomt op een setpoint van . TSH ca. 1.5 en FT4 ca .16. Weliswaar een beperkte grafische 'leken' benadering. Wel een poging tot een schot op doel.. ik hoop niet dat je mijn poging kwalijk neemt. Het belangrijkste is dat sinds ik medicatie gebruik me goed voel..
Met vriendelijke groet Micha.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Kiek »

Mooie poging!

Het gebied van de phi is prima gemiddeld tussen de 0.4 en de 0.7, maar per persoon zwiert het niet van de ene kant naar de andere kant. Het is een kenmerkend getal van je schildklierhuishouding.
Het zegt iets over de reactie van je hypofyse (TSH) op de FT4. Hoe hoger hoe gevoeliger. Hoe lager hoe slapper. Ik heb een phi van 0.80. Nogal gevoelig, daarom lastig. Maar ik kan het tenminste wel duiden. En dat maakt klachten eenvoudig te hanteren.

Het ziet er naar uit dat 0.35 - 0.85 een soort van 'normale' referentiewaarden zijn.
Eenmaal vastgesteld, dan mag je ervan uitgaan dat de phi zo blijft. Het is een fysiologisch kenmerk van je schildklierhuishouding.

Jouw waarden zijn niet zo lekker te pakken. De grote losse zwierigheid.
Om een beetje sterker en wat gevarieerder waarden te krijgen, zou je ook eens 2 of 3 dagen je levothyroxine kunnen overslaan, en dan prikken. Na prikken slik je 2 dagen een dubbele dosis, en je bent weer helemaal back to normal.

Ieder mens heeft dus een phi die wat nauwkeuriger is bepaald.
Standvastiger.
Misschien kunnen we iets proberen: neem een paar waarden uit je verzameling die goed passen bij je voorspelling.
Zet het rijtje hier neer. Jij maakt een plaatje, en ik ook. Kunnen we vergelijken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Micha
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2019, 12:59

Re: MICHA schrijft:

Bericht door Micha »

Kiek,
Dank voor je reactie. Ik ga er over nadenken . Ik ben nu van mening dat de urgentie om iets dergelijks uit te pro beren niet groot is. Immers ik voel me goed. Dat is anders als je wisselende klachten hebt e.d.
Fijn weekend.
Groet Micha.
Plaats reactie