Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door rosan »

waarom loopt men bij gynaecoloog? bij medische indicatie. Schildklierziektes zijn een medische indicatie, omdat het invloed kan hebben op de baby. Antistoffen kunnen de baby bereiken. Ook meer risico op bijvoorbeeld preeclampsia, issues met doorbloeding van placenta etc etc. Aantal dingen moeten beter gecontroleerd en in de gaten gehouden worden, wat hoort bij gynaecologische zorg.

Wil niet zeggen dat gevolgd worden door een endocrinoloog niet ook slim is.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Het is voor vrouwen met een hyperthyreoïdie van groot belang om gecheckt te worden bij de gynaecoloog.

Voor een vrouw met een doorsnee hypothyreoïdie als basis, subklinisch of niet, is het van andere betekenis dan voor een vrouw met een hyperthyreoïdie.

Bij een hypothyreoïdie gaat het om de juiste instelling van levothyroxine.
De stof T4 is niet de expertise van gynaecologen.
Dat zou de belangrijkste reden zijn om de endocrinoloog te bezoeken.
De typische hypo-antistof is niet van invloed op de baby.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Afgelopen woensdag ben ik bij de gynaecoloog geweest. Ik heb een prachtige echo mogen zien, met een beweeglijk kindje (lekker aan het boksen en kung fu schokjes). Alles klopte en groeide mooi. Volgens de gynaecoloog is de kans op een miskraam nu maar 2 procent.

Ik slik nog steeds 88 mcg tirosint en wordt as woensdag weer geprikt (vier weken na de laatste keer prikken). Ik voel me eigenlijk best goed op de zwangerschap symptomen na. De gynaecoloog is vanaf nu wel poortwachter ipv de huisarts mbt mijn schildklier.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Wat een belevenis om de groei van je mini-mensje op zo'n echo life te kunnen volgen!
Prachtig!

Je hebt dus 4 weken geleden je oorspronkelijke dosis van 63 µg verhoogd naar 88 µg.
Wie weet is de verhoging voldoende.
Net als jij ben ik benieuwd naar de capriolen van je FT4 en de reactie daarop van je TSH.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Ha Kiek,

Nou heb mijn waarden binnen;

TSH 4,4
Ft4 17.9

Beter maar nog niet helemaal. Weer ophogen dus? Wat zou volgens jou de ideaal waarde zijn?

Vanmorgen weer een prachtige echo gehad.. kindje ontwikkeld zich prachtig (woorden echoscopist). Ben erg blij en opgelucht!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Kiek »

Fijn dat alles goed gaat!
Voor de ideaalwaarde heb ik alleen een richting, ca. 19 à 20 pmol/l.
Je zwangere-FT4 lijkt met je waarden dus nog hoger te komen, ca. 22 pmol/l.
Je TSH vraagt momenteel nog steeds meer levothyroxine.
Probeer je TSH op 2 à 2.5 mU/l te krijgen.

Volgens mij doe je er goed aan om naar 112.5 of naar 125 µg te verhogen.
Wat zal je arts hiervan vinden?
Stel je dokter voor om na 4 weken weer te prikken.

Succes!
Kiek

PS: Laat je wel prikken 24 uur na je laatste dosis levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Ja zeker Kiek.. nuchter prikken is mijn mantra. Morgen een belafspraak met de arts. Vandaag 100 ipv 88 ingenomen..
SaarM
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 feb 2021, 12:16

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door SaarM »

@Miami84,

Hoe gaat het nog met jou en de baby?
Groetjes
Miami84
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 mar 2021, 13:59

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door Miami84 »

Het gaat heel goed met ons! Kindje is een lekker beweeglijk jongetje die ik gister nog heb mogen zien en die lekker zat te duimen (ongelofelijk)!! Nu 16 weken en drie dagen zwanger. Ook heb ik mijn nieuwe tsh en ft4 binnen en snap het niet helemaal.. maar; TsH 1,7 en FT4 17.7. Terwijl ik een maand geleden op 4.4 zat en 17,9.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Zwanger! Maar ander merk levothyrixine gekregen

Bericht door rosan »

mooie waardes! en wij lopen precies gelijk :-) ik ben ook 16 weken en 3 dagen!
Plaats reactie