Second opinion?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Second opinion?

Bericht door Blue_note »

Klopt, maar nog steeds niet binnen de referenties. Dus mijn inziens zou er nog wel wat moeten gebeuren. Niet?

Het gekke is dat ik me oprecht beter heb gevoel, tot enkele dagen geleden. Ik ben nu zo extreem moe, dat heb ik nog niet eerder gehad.
Dit terwijl ik vanaf een week of 2 geleden juist merkbaar meer energie had. Heel vreemd. Kan toeval zijn natuurlijk.
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Second opinion?

Bericht door Blue_note »

Arts zeg ophogen van Levothyroxine naar 50mg en over 6 weken opnieuw prikken.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Second opinion?

Bericht door Kiek »

Hallo Blue Note,

Je toevoeging van 18.8/5.4 aan FT4/TSH past wel bij je voorlaatste waarden 17.5/12.
De kromming van je curve houdt zich met deze 2 setjes waarden op redelijk gemiddeld niveau.

Omdat ik alleen 17.5/12 had (je eerste waarden [16.5/4.8] hebben geen betrekking op je latere waarden), gebruikte ik de vorige keer een setje testwaarden, om de 17.5/12 in een uiterst gemiddelde werkpositie te brengen. D.w.z. de veronderstelling dat je een gemiddelde werking van je hypofyse hebt.

De testwaarden (= 22/1) heb ik nu weggehaald, en je nieuwste waarden erbij gezet.
Dit geeft een set point in hetzelfde gebied van ca. 21 pmol/l bij een TSH van ca. 1 mU/l.
Dat zijn blijkbaar je streefwaarden. Omdat je altijd 24 uur na de laatste levothyroxinepil je FT4/TSH laat prikken, zou je daar net onder moeten blijven.

Je restwerking van je schildklier [=FT4] is nog heel groot. Dat is altijd het geval bij een subklinische hypothyreoïdie. En niet afhankelijk van de hoogte van de TSH. De hoogte van je TSH zegt iets over het samenspel van je schildklierhormonen.
Sommige mensen hoeven niet veel op te schuiven in de FT4 om een flinke zwieber te maken van de TSH. Dat geldt ook voor jouw schildkliersamenwerking.
Bij variaties van TSH's boven de 2 mU/l gaat het er nog steeds heftig aan toe.
Zolang je die zwiebers houdt, ben je er nog lang niet met je dosis.

Dat snippertje van 25 µg levothyroxine staat dus bij jou in geen verhouding tot de 21 pmol/l die je blijkbaar nodig hebt.
Het verstoort wel langdurig het samenspel van hypothalamus-hypofyse schildklierhormonen.

Als je huisarts het achterliggende werkingsmechanisme zou begrijpen, dan zou hij/zij nimmer zo'n dosis voorschrijven.
Het nergens op gebaseerde credo van: beetje hypo = beetje levo is pertinent fout.
En schadelijk voor de mensen met een subklinische hypothyreoïdie die door dit onbegrip als zeurpieten worden ervaren (want de waarden zijn toch binnen referentie?) en hiermee jarenlang opgescheept blijven met schildkliernarigheid en -klachten.
De (delen van de) doses van 25 µg zijn uitsluitend bedoeld om als fijnafstelling te gebruiken.

Je dosis van 25 µg is een zinloze verstoring.
Op naar de 75 µg!
En dan eens kijken wat er na 6 weken gebeurt.

Succes!
Kiek
Bijlagen
Blue note aug2021.jpg
Blue note aug2021.jpg (39.49 KiB) 892 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Second opinion?

Bericht door Blue_note »

Wederom bedankt!

Ik zit dus inmiddels op 50m/g en heb echt het idee dat het heel veel beter me gaat. Nieuwe/huidige waarde heb ik nog niet daar de 6 weken nog niet voorbij zijn.

Ik plas echter wel merkbaar vaker dus enige overdosering zou me niet verbazen. Ik voel me in ieder geval heel goed!
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Second opinion?

Bericht door Blue_note »

Na 6 weken op 50:

TSH 3.11
T4: 20.7

Weer nuchter om 08:00

Arts wil hier 3 maanden op doorgaan.
Gaat prima, alleen veel rugpijn en heel veel plassen.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Second opinion?

Bericht door Kiek »

Hallo Blue Note,

Op deze drie waarden heb je een set point van hoog in de 21 pmol/l met een TSH van tegen de 1.5 pmol/l.
De curvevorm is mooi gemiddeld, en de passingsgraad degelijk.
Je lijkt nog wel ruimte te hebben voor een tikje levothyroxine.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
Blue note sept2021.jpg
Blue note sept2021.jpg (39.33 KiB) 799 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Blue_note
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 okt 2015, 12:34

Re: Second opinion?

Bericht door Blue_note »

Thanks Kiek,

Denk je dan aan 75 bijvoorbeeld? Of meer richting 60?

Thanks overigens !!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Second opinion?

Bericht door Kiek »

Ik zou naar 75 µg gaan.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie