Vraagje mbt waardes en biotine

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Fluppiedup
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:22

Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Fluppiedup »

Hi allemaal,

Via de zoekfunctie kom ik er niet uit..
Ik zou graag advies willen over het volgende:
Schildklierproblemen zitten bij ons in de familie en ben zelf al twee keer gediagnosteerd met Graves.
Door medicatie, strumazol en euthyrox beide keren gelukkig steeds verholpen.
Nu heb ik weer te hoge waarden (na 6 jaar zonder medicatie).
Ik slik biotine, ca. 1mg dagelijks in totaal en dit verdeeld over 3 momenten op de dag.
De dag voor bloedprikken om ca. 18u laatste tabletje ingenomen en de dag erna om 10.30u geprikt.
Nu las ik dat biotine van invloed kan zijn op de waarden, mits in hoge dosissen.
Ik heb het lab gebeld, zij geven aan dat biotine in hun testen niet van invloed is.
Kan ik er dan vanuit gaan dat de waarden dan ook echt kloppen en ik niet straks voor niets weer medicatie ga slikken?
Bestaan er testen waarbij biotine niet van invloed is? Ik kan er zo weinig over vinden...
Dank jullie wel alvast en sterkte!!

Lieve groetjes, Flup
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door laura »

Hallo Fluppiedup,

Volgens: https://www.nvkc.nl/sites/default/files ... ier_WQ.pdf

Een echte valkuil in schildklierdiagnostiek is gebruik van de vitamine biotine als supplement.
Immunoassays welke zijn gebaseerd op streptavidine-biotine binding kunnen hierdoor aanzienlijke interferentie vertonen.
Als gevolg van de biotine concentratie aanwezig in het patiëntmateriaal kan een sandwich assay als TSH foutief verlaagde waarden geven, en een competitieve assay als FT4 of FT3 foutief verhoogde waarden.


Het lijkt me dat je juist bij een vermoeden van hyperthyreoïdie (lage tsh met hoge fT4) geen foutieve waarden wilt.

Hoe zijn je waarden nu?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Fluppiedup
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:22

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Fluppiedup »

Hoi Laura, dank je wel voor je reactie!

Dat is juist waar ik bang voor ben..
Ik heb net het laboratorium gebeld, zij geven aan dat bij de schildkliertesten die zijn gebruiken de biotine geen invloed zal hebben en dus de waarden kloppen.
Vind het gewoon een beetje eng. Dat ik straks niet voor niets weer aan die medicatie begin...
Ft4 22,8
TSH <0,01
Anti tpo elia 51
Uitslag anti tsh krijg ik nog.
Laatst gewijzigd door Fluppiedup op 09 aug 2021, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door laura »

Waar slik je biotine voor?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Fluppiedup
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:22

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Fluppiedup »

Dubbel
Laatst gewijzigd door Fluppiedup op 09 aug 2021, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Fluppiedup
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:22

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Fluppiedup »

laura schreef: 09 aug 2021, 15:42 Waar slik je biotine voor?
Hoi Laura,

Ik heb van het laboratorium net een mail gekregen waarin het wordt bevestigd;
de manier waarop het lab onderzoek naar de schildklier doet zorgt ervoor dat de uitslag niet kan worden beïnvloed door de Biotine.

De vraag kan gesloten worden, dank nogmaals voor je reactie!!!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Kiek »

Hallo Flup,

Altijd ben ik geïnteresseerd in de totstandkoming van labwaarden FT4/TSH.
Daarom vind ik dit een belangrijk onderwerp.
In welk lab kunnen de biotinegebruikers nu terecht?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Fluppiedup
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:22

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Fluppiedup »

Hoi Kiek,

Het is het lab van het noordwest ziekenhuis Alkmaar.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door Kiek »

Dank! Dat is het lab dat ik bezoek.
Sinds een aantal jaren een onbegrijpelijk slordig lab!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Vraagje mbt waardes en biotine

Bericht door laura »

SCHILDKLIERFUNCTIETESTS
Supplementgebruik kan leiden tot een valse meting van schildklierhormoon in veelgebruikte tests

CTFP Volume 11 Nummer 12

ACHTERGROND

Naarmate het tempo van de klinische zorg versnelt, is er een verhoogde afhankelijkheid van laboratoriumtests om beslissingen in de geneeskunde te helpen sturen. Laboratoriumtests kunnen echter worden beïnvloed door stoffen die verschillende tests verstoren, wat leidt tot valse resultaten die op hun beurt mogelijk kunnen leiden tot de verkeerde behandelingen die aan patiënten worden gegeven. Een dergelijke stof die heel gebruikelijk is geworden, is het supplement biotine, een in water oplosbare B-vitamine, die wordt ingenomen voor een verscheidenheid aan voorgestelde gezondheidsvoordelen. De meeste mensen krijgen voldoende biotine uit een goed uitgebalanceerd dieet, en een dagelijkse adequate inname voor biotine is ongeveer 30 mcg/dag. Multivitaminen bevatten meestal overal van 30-300 mcg biotine, terwijl de supplementen verkocht voor haar en nagel supplementen meestal variëren van 5.000 tot 10.000 mcgs. Hoge dosis biotine wordt op de markt gebracht als een middel om de gezondheid van haar en huid te verbeteren.

Er zijn talrijke meldingen van biotine-interferentie met laboratoriumtests, met name met schildklierfunctietests. Meestal kan biotinegebruik resulteren in vals hoge niveaus van T4 en T3 en vals lage niveaus van TSH, wat leidt tot een verkeerde diagnose van hyperthyreoïdie of dat de dosis schildklierhormoon te hoog is. De ATA heeft aanbevolen dat patiënten ten minste 2 dagen vóór schildkliertests stoppen met het gebruik van biotine om het risico van een misleidende test te voorkomen.

Op dit moment zijn er geen studies die hebben gekeken naar de mate van biotinegebruik of de bloedspiegels van biotine die in de algemene patiëntenpopulatie worden waargenomen. Deze studie rapporteert het gebruik van multivitaminen en biotine supplementen door poliklinische patiënten in Rochester, Minnesota, en rapporteert ook plasma biotine niveaus bij patiënten gezien in de Mayo Clinic spoedeisende hulp.

DE VOLLEDIGE TITEL VAN HET ARTIKEL:

Katzman BM et al 2018 Prevalence of biotin supplement usage in outpatients and plasma biotin concentrations in patients presenting to the emergency department. Clin Biochem. Epub 2018 Jul 20. PMID: 30036510.

SAMENVATTING VAN HET ONDERZOEK

Het doel van deze studie was om te bepalen hoe vaak biotineconsumptie in een populatie voorkwam met behulp van een vragenlijst en ook het meten van biotineniveaus in monsters die werden verzameld van patiënten die zich presenteerden op de spoedafdeling van Mayo Clinic. In totaal werden 4000 vragenlijsten verspreid onder patiënten die gepland waren voor bloedonderzoek gedurende een periode van een week (10-14 juli 2017) en 1944 patiënten beantwoordden ingevulde vragenlijsten. Er was een vergelijkbaar aantal mannelijke en vrouwelijke responders.

In totaal meldden 812 ( 41,8%) van de patiënten dat ze multivitaminen namen en 149 patiënten (7,7%) meldden biotinesupplementen te nemen. Hiervan wist 29,5% niet welke dosis ze namen, 8,1% meldde 10.000 mcgs te nemen, 14,8% meldde 5.000mcgs, 18,1% meldde 1.000 mcg en 47% meldde minder dan 1000 mcgs te nemen.

Biotine werd gemeten in resterende plasmamonsters van monsters van patiënten die zich gedurende een periode van twee weken op de spoedeisende hulp presenteerden en die 1442 unieke bloedmonsters vertegenwoordigden. De biotinespiegels waren onmeetbaar in 737 monsters, > 5ng/ml in 705 monsters en >10 ng/ml in 107 (7,4%) van de monsters. Van deze 107 patiënten hadden er slechts 2 biotine gerapporteerd in hun elektronisch medisch dossier. In totaal hadden 14 patiënten biotineconcentraties >30 mg/ml.

De laagste concentratie waarbij biotine is gemeld om te interfereren in een veelgebruikte test is 10 ng/ ml, maar de concentratie waarbij het kan interfereren met andere assays kan verschillen (hoger of lager).

WAT ZIJN DE IMPLICATIES VAN DEZE STUDIE?

Deze studie toonde aan dat >7% van de patiënten die op de spoedafdeling van Mayo Clinic werden gezien, voldoende biotineniveaus hadden om valse laboratoriumresultaten te veroorzaken met veelgebruikte laboratoriumtests die schildklierhormoon meten. Verder meldde slechts ~30% van degenen die biotine of multivitaminen gebruikten. Deze studie is belangrijk voor patiënten omdat het de omvang laat zien waarop een veelgebruikt supplement valse laboratoriumtestresultaten kan veroorzaken die kunnen leiden tot verkeerde diagnoses en verkeerde behandelingen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie