Na jaren weer eens komen buurten, met bonus coeliakie.

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
WilmaS.
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2021, 22:15

Na jaren weer eens komen buurten, met bonus coeliakie.

Bericht door WilmaS. »

Hoi allemaal,

Ik ben Wilma S., en heb járen op het Hypoforum gezeten. Ik had zoiets van: laat ik weer eens komen buurten met een update.

Even een korte historie:

1998 - overgeven, kon geen water binnenhouden, FT4 80.
1998 - diagnose Graves hyperthyreoidie
2000 - slok 1 en slok 2
2001 - een jaar zonder medische ellende, jee!
2002 - langzaam slechter
2003 - diagnose trage schildklier. Depressie. "Als het leven zo moet, hoeft het niet meer". Schop onder de kont vanwege deze gedachte.
2004 - orthomoleculair arts, FT3 net boven 1 (ref 3-6) varkensschildklier medicatie, alles weer okee!
2006 - Cytomel, wegens reizen.
2007 - laatste reis, wegens begin oogziekte Graves
2018 - coeliakie, verlaging schildkliermedicatie
2019 - vitaminetekort?
2021 - ontdekking welk tekort

Die coeliakie had ik, achteraf al 15 jaar. In 2004 was ik in Frankrijk en at ik alleen witbrood. Dat ging beter als ons Hollandse bruinbrood, niet meer misselijk en minder buikpijn. Dit tegen diëtiste gezegd, die niet door onderzocht. Zo rond 2008-2010 bij de huisarts geweest wegens aanhoudende verstopping. Niets mee gedaan. In 2011-2012 bij de huisarts geweest wegens altijd koude voeten, "alsof er iets in mijn buik zit waardoor de warmte niet naar beneden gaat". Niets mee gedaan. En zo zijn er nog wel meer... Artsen...!

In 2018 drie maanden diarree gehad en na bloedtest, bleken waardes die <15 hadden moeten zijn >150 te zijn. Geen typfout. In juli een scopie, en ja hoor, coeliakie. Sindsdien dus glutenvrij. In november kon ik ook weer zuivel eten. In december stuiterde ik overal doorheen. Schildklierwaardes door het plafond, FT4 24.

Wat bleek? Ik slikte sinds mijn hypo zijn al minstens 150 mcg T4 per dag, en heb zelfs op 37,5 T3 gezeten. De laatste jaren was dat 25 mg T3. Jarenlang commentaar gehad dat dat "wel heel veel was", maar mijn FT4 en FT3 waren nooit hyper. TSH wel altijd onderdrukt.

Dus al die jaren had ik gewoon coeliakie en was de opname in mijn darm verstoord, waardoor ik zoveel schildkliermedicatie moest slikken. Ja, je kan het slikken, maar als het niet aankomt op bestemming... moet je méér slikken.

Sinds 2018 dus met 1/3e kunnen minderen, en ik zit nu op 100 mcg Euthyrox en 2x 6,25 Cytomel. En dat gaat prima.

In 2019 merkte ik dat ik me beter voelde met een multi-vitamine, maar na aangeven huisarts wist die niet waarop te prikken. Het ging slechter en slechter, tot ik na wat puzzelen dingen kon uitsluiten.

Het was geen B12, wegens goede waardes (ja, echt ook). Geen foliumzuur wegens bijslikken. Geen D wegens bijslikken. B6 krijg je eerder teveel van dan te weinig. B3 maak je zelf aan. En toen ik zocht naar B2 en de kleur zag, wist ik: hee, daar heb ik al eens een tekort aan gehad. Dus een potje glutenvrije B2 gekocht en ik heb die week de voor- en achtergevel gezeemd en BAM! ik was weer helemaal mezelf. En als bonus minder oogklachten omdat ik minder lichtgevoelig ben, want ja, daar zit een link bij.

Het is leuk, om jezelf weer te zijn... :idea:

Maar goed, ik verzamel dus auto-immuunziektes... En voor het geval iemand het idee heeft te kort te zitten met schildklierhormoon, mijn tekort aan vitamine B2 voelde dus exact hetzelfde. Wie weet heeft iemand er iets aan?
ineke
Berichten: 483
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Re: Na jaren weer eens komen buurten, met bonus coeliakie.

Bericht door ineke »

Hoi Wilma,


Welkom terug op het forum. :)
Al is het natuurlijk niet prettig met welke reden(en). :(

Maar goed, ik verzamel dus auto-immuunziektes
Ik ben ook al jaren glutenvrij.
Bij mij moest ook de sk-medicatie omlaag gebracht worden.
En ja, ik heb ook nog meer ziekten erbij :(
O.a. vitamine D/calciumtekort (osteoporose)
Maar we zijn ondertussen ook ouder geworden, ouderdom komt met gebreken ;)

En toen ik zocht naar B2 en de kleur zag, wist ik: hee, daar heb ik al eens een tekort aan gehad.
Hoe bedoel je de kleur? Kleur van B2 preparaat?
Wat waren dan je klachten die gerelateerd bleken aan dat tekort?

2007 - laatste reis, wegens begin oogziekte Graves
Hoe gaat het nu met je ogen? Krijg je daar ook nog medicatie voor?


.
WilmaS.
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2021, 22:15

Re: Na jaren weer eens komen buurten, met bonus coeliakie.

Bericht door WilmaS. »

ineke schreef: 01 nov 2021, 11:45
En toen ik zocht naar B2 en de kleur zag, wist ik: hee, daar heb ik al eens een tekort aan gehad.
Hoe bedoel je de kleur? Kleur van B2 preparaat?
Wat waren dan je klachten die gerelateerd bleken aan dat tekort?

2007 - laatste reis, wegens begin oogziekte Graves
Hoe gaat het nu met je ogen? Krijg je daar ook nog medicatie voor?


.
Hoi Ineke,

B2 heeft zo'n gele kleur en ik wist meteen dat ik die ergens tussen 2003 en 2005 ook geslikt heb wegens een tekort. Ik wist alleen niet zeker meer of het nu riboflavine was of zo'n andere technische naam voor een vitamine. Maar die gele kleur, óók in de wc omdat je een teveel uitplast, dat herkende ik meteen.

Mijn B2 klachten waren dus vooral vermoeidheid. Ik wou wel, maar het ging niet. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat B2 nodig is om B6 te laten werken, dus dat is dan ook logisch. Ook sindsdien minder licht-overgevoelig, en wat neusklachten (dik slijm) is minder geworden.

Mijn ogen zijn nu al een jaar of 5 stabiel. Ik heb er nooit medicatie voor gehad en ze zijn gelijk op licht gaan uitpuilen, dus ook geen scheefstand ofzo. Had ik mazzel mee!
Plaats reactie