Kan iemand hier iets over zeggen?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Petravdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:15

Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Petravdb »

ik heb vandaag nog maar eens naar de HA gebeld en assistente precies de waardes opgevraagd

dat is voor de TSH 9,4 en de FT4 11,2

ik heb al jaren klachten die hier toch echt bij horen, na een jaar in burn out en vaker overspannen
moe en depri en dacht ik pms klachten en ga nog maar zo door met wat er op het lijstje staat

kan het met deze waardes zijn dat ik hier aan de medicatie kan gaan?
deze waardes duidt dat dan op hypothyroidie (wat een moeilijk woord ) ??
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Kiek »

Hallo Petra, en welkom!

Logisch dat je klachten hebt!
Je TSH is veel te hoog.
En je bijbehorende FT4 is veel te laag voor je.

Je hebt een tekort aan schildklierhormoon.
Je zult levothyroxine krijgen. Dat is schildklierhormoon om het tekort op te heffen.
Het is belangrijk dat je dat iedere dag slikt, om een evenwichtige hoeveelheid schildklierhormoon in je bloed te krijgen.
Iedere cel in je lijf heeft dit hormoon nodig, van het topje op je hoofd tot in je grote teen.
Daarom zijn je klachten ook zo divers.

Ook is van belang dat je voortaan altijd 's ochtends naar het lab gaat om je TSH en FT4 te laten prikken, nuchter, en zonder levothyroxine in je maag.
Want pas waarden die onder dezelfde omstandigheden geprikt zijn, kunnen goed met elkaar worden vergeleken.

Het duurt best een poos voordat je weer op de rails bent, maar vertrouw dat het echt beter wordt.
Hou je taai!

Kiek

Hypothyreoïdie
Hypo = tekort
thyreoïdie = ziekte die met je schildklier/thyreoot te maken heeft
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petravdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:15

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Petravdb »

hi Kiek,

bedankt voor je antwoord!

TSH te hoog kan ik op internet goed terug vinden, alleen de FT4 zeg jij die is veel te laag voor mij? hoe zie je dat?
sorry heb al zo veel gelezen en ben echt ff de weg kwijt. Ook met mijn klachten die ik al zo lang heb en eigenlijk denk ik " yes ik wist wel dat
ik niet gek ben" maar ook " jee had ik dit nou maar eerder geweten"

echt? moet iedereen elke dag naar een lab?? menn ik kan al zo slecht vroeg opstaan :shock: 8-)
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Kiek »

:-))
Ai, wat maak ik er een potje van.
Nee, je hoeft niet iedere dag naar het lab.
In de eerste periode doe je er goed aan om iedere 5 à 6 weken naar het lab te gaan.
Die periode is noodzakelijk omdat je pas na 5/6 weken het resultaat in je bloed ziet van die dosis schildklierhormoon die je op dat moment 5 à 6 weken gebruikt.
Na de uitslag bespreek je met je arts een verhoging van de dosis.
Totdat je je beter voelt, en totdat de waarden van TSH en FT4 weer goed voor jou zijn.

Ik ga ervan uit dat je een doorsnee hypothyreoïdie hebt.

Je hypofyse (=TSH-schildklierstimulator-hormoon-fabriek) peilt iedere moment van de dag en de nacht naar de hoeveelheid FT4 in je bloed.
Dreig je te weinig FT4 in je bloed te hebben dan komt er een extra hoeveelheid TSH in je bloed om je schildklier te activeren tot arbeid.
Als er weer voldoende FT4 in je bloed is, dan daalt de TSH.

Jouw TSH is gestegen, en daalt niet. Dat komt omdat je schildklierproductie niet aan de vraag van je lichaam kan voldoen.
Je TSH blijft stijgen tot te hoge waarden.
Je hoeveelheid FT4 is dus onvoldoende voor jouw lichaam.
Door je te hoge TSH durf ik te beweren dat die zogenaamde normale FT4 voor jou niet normaal is.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petravdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:15

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Petravdb »

hi Kiek

nou ben blij dat je er een potje van maakt, schrok al dat ik elke ochtend daar heen zou moeten :lol: 8-)

bedankt weer voor je uitleg!

ik heb nog niet over je gelezen maar hoe weet je dit allemaal? heb je het zelf ook?

Weet je wat ik ook zo gek vind, er zijn ook dagen dat ik bijna een teveel aan energie heb en dan heb ik het idee
dat ik alles aan kan. zijn dit ook symptomen? herken jij dat?
maar meeste dagen zijn gewoon vrijwel bedrukt en lusteloos en beetje depri.

het is zo gek, je bent blij dat dit er uit is gekomen maar aan de andere kant zie ik hier zo veel mensen schommelen en
niet de juiste dosis te kunnen vinden voor hun klachten

ik wacht het gesprek met de HA eerst maar s af, kijken wat ze zegt
als ik het zo lees dan denk ik dat de medicijnen me echt zouden kunnen helpen

zeker na jouw uitleg
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Kiek »

Hallo Petra,

De meest voorkomende hypothyreoïdie is de ziekte van Hashimoto, een autoimmuunkwaal met bepaalde antistoffen.
Hashimoto kenmerkt zich door een bepaalde ontstekingsreactie van de schildklier.
Deze reactie kan in het begin van de ziekte zorgen voor onregelmatige afgifte van hormoon aan bloedbaan uit het aangedane schildklierweefsel.
Die onregelmatigheid zorgt voor wisselende klachten in het begin van de kwaal.
Sommige mensen kunnen zelfs kortstondig gaan hyperen door te hoge FT4 in bloed.
Uiteindelijk verlittekent je schildklierweefsel, waardoor geen productie meer plaatsvindt.

De meeste mensen kunnen prima leven met de huidige behandelmethoden.
Zonder enige beperking: het tekort aan T4 wordt aangevuld met T4 uit Thyrax/Euthyrox.

Het probleem is vooral dat je levenslang afhankelijk bent van Thyrax/Euthyrox.
En dat je in de loop van je leven de dosering steeds moet aanpassen.
Want je leefwijze verandert. Je voedingspatroon. Je activiteiten.
Dat vergt dan weer een nieuwe, meestal minimale, aanpassing van de dosis.

Ik heb een gewone Hashimoto.
Mijn maat ook, evenals mijn kinderen.
Dit is de reden waarom ik zo geïnteresseerd ben in de kwaal en in nieuwe ontwikkelingen. Die houd ik bij. Ik ben geen arts.
Ik hoop dat mijn kleinkinderen, als hun schildklier het onverhoopt ook begeeft, een betere behandeling tegemoet kunnen zien.

Vaak komen autoimmuunziekten, schildklier-bijnier-vitiligo, etc., in clusters bij families voor.
Heb jij ook familieleden met een schildklierziekte?

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petravdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:15

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Petravdb »

hi Kiek,

bedankt voor je reactie.

ik weet niet of het in mijn familie voorkomt geen idee.

maar ik hoop echt dat ik medicijnen krijg want ik ben toch wel erg toe om me weer " normaal" te voelen...
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Kiek »

Dan op naar je huisarts om met T4/Thyrax/Euthyrox weer thuis te komen.
De pillen maken je schildklier niet beter. Het is een aanvulling voor je te lage T4.
Dus in die zin is het geen medicijn.
Maar ze zijn onontbeerlijk voor een goede kwaliteit van leven.

De T4-pillen hebben een lange halfwaardetijd.
Een voorbeeld:
Een aspirientje heeft een halfwaardetijd van 2 á 3 uur.
Van T4 (=Thyrax of Euthyrox) is de halfwaardetijd maar liefst 7 dagen.
Na de halfwaardetijd is nog maar de helft over van wat je oorspronkelijk had.

Kijk eens op de opbouwgrafiek op Schildkliertje:
http://schildkliertje.blogspot.nl/2014/ ... e-van.html

Verwacht niet dat je na een paar dagen de hormonen al voelt bruisen in je lijf.
Geduld is hier echt een schone zaak.

Sterkte en succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Petravdb
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015, 15:15

Re: Kan iemand hier iets over zeggen?

Bericht door Petravdb »

ja volgende week woensdag wilde de HA dat ik langs kom, dus ik hoop dat ze me wat voorschrijft

kwaliteit van een beter leven zou top zijn :)

bedankt voor je uitleg!!
Plaats reactie