Nieuwsgierig naar relatie Hellp / Pre-eclampsie en schildklier

Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Nieuwsgierig naar relatie Hellp / Pre-eclampsie en schildklier

Bericht door laura »

In een brochure van het MUMC staat dat de schildklier een oorzaak kan zijn bij HELLP / Pre-eclampsie.

Vraag is of hier meer moeders zitten die schildklierproblemen hadden én een zwangerschapsvergiftiging hebben gehad.

- Zo ja, had je nog meer factoren die invloed hadden (andere ziektes etc)?
- En waren je waardes aan het begin van de zwangerschap laag of hoog?
- En heb je meer zwangerschappen gehad met zwangerschapsvergiftiging?

De brochure: https://gynaecologie.mumc.nl/sites/gyna ... 2014_0.pdf
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Sanneke95
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 aug 2021, 08:16

Re: Nieuwsgierig naar relatie Hellp / Pre-eclampsie en schildklier

Bericht door Sanneke95 »

Hoi Laura,

Ik heb met 32 weken zwangerschap een pre-eclampsie gekregen. Al vanaf de 25 weken een hogere bloeddruk, pijn op borst en veel vocht vast houden (overal) . Met 32 weken gelijk opgenomen in ZH en bloeddrukverlagers gekregen. Voelde me toen beter. Met 37 weken ingeleid en een mooie gezonde dochter gekregen.

Voor mijn zwangerschap al een paar keer bij de huisarts geweest ivm vage klachten maar vooral vermoeidheid. Na mijn zwangerschap weer naar de huisarts en toen is er eindelijk op mijn TSH geprikt. Deze bleek veel te hoog te zijn en toen met medicatie gestart. De huisarts is er van overtuigt dat dit na mijn zwangerschap is gekomen maar dat is nergens op gebaseerd, er is nooit eerder op TSH geprikt. Ik denk dus dat ik al veel langer ontregeld ben…

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal😉

Groetjes Sanne
Plaats reactie