Een vrij toegankelijk artikel

Graag met vermelding van de bron
Plaats reactie
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door sbpy »

Een vrij toegankelijk en goed leesbaar artikel:
De interpretatie van de bepaling van thyreoïdstimulerend hormoon (TSH)

In de referentiepopulatie was de gevonden gemiddelde TSH-waarde: 1,50 mE/l.
Er staat uitgelegd waar dat de mediaan zit 50% van de gemeten referentie populatie zit onder deze waarde 50% er boven. De gevonden mediane TSH-waarde is: 1,39 mE/l, en het referentie-interval (P2,5-P97,5): 0,45-4,12 mE/l.
Dat zijn "gezonde" mensen zonder schildklier problemen.
Als schildklier patiënt kun je er maar beter rekening mee houden dat je een klein beetje extra de TSH mag of kunt "drukken" en de FT4 mag verhogen. Dan kom je op TSH waardes uit onder de 2mE/l "zo rond de 1mE/l".
Dat staat ook in het artikel.
"Sommige patiënten voelen zich het best bij FT4-spiegels die leiden tot iets verlaagde TSH-waarden. Men streeft naar laag-normale TSH-waarden en accepteert eventueel iets verlaagde waarden. Bij de instelling op levothyroxine tracht men zodoende uit te komen op een TSH-waarde tussen de 0,25 en 2,0 mE/l."
Een beetje meer T4 zorgt ervoor dat de organen de benodigde T3 kunnen aanmaken welke de schildklier zelf niet (meer) maakt.
Als patiënt en arts mag je oppassen met waardes die binnen de "normaal" waardes zijn maar boven de 2mU/l (tussen 2mU/l en 4.12mE/l). Patiënten kunnen bij deze waardes klachten hebben en blijven houden.

Hou ook altijd goed de eigen substitutie dosering in de gaten. Hou dat ook bij net zo goed als dat het verstandig is de gemeten bloedwaardes bij te houden. De hoeveelheid medicatie die je neemt delen door je eigen lichaamsgewicht. Een zoekopdracht op "lichaamsgewicht" op dit forum levert nu slechts 20 resultaten op, dat is verbazend. Volgens richtlijnen hoort substitutie dosering 1.6 microgram/kg/dag te zijn. Soms kom je en lees je 1.6 tot 1.8 microgram/kg/dag tegen.

Met vriendelijke groet, P
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door *anna* »

Sbpy schrijft:
Hou ook altijd goed de eigen substitutie dosering in de gaten. Hou dat ook bij net zo goed als dat het verstandig is de gemeten bloedwaardes bij te houden. De hoeveelheid medicatie die je neemt delen door je eigen lichaamsgewicht. Een zoekopdracht op "lichaamsgewicht" op dit forum levert nu slechts 20 resultaten op, dat is verbazend. Volgens richtlijnen hoort substitutie dosering 1.6 microgram/kg/dag te zijn. Soms kom je en lees je 1.6 tot 1.8 microgram/kg/dag tegen.
Je gegevens bijhouden in een soort persoonlijk dossier is inderdaad verstandig.
Dat je maar 20 resultaten vindt bij 'lichaamsgewicht en dosering' komt omdat die relatie gebruikt wordt als grove richtlijn bij hypo's zónder verdere gezondheidsproblemen die na diagnose meteen worden ingesteld op een 'full dose'. Zo kan veel tijd worden bespaard.

Ik heb ooit in mijn (schildklier)familie een 'onderzoekje' gedaan naar die relatie. Daar klopte geen hout van. Sterker nog: de tante met het meeste gewicht gebruikte de minste levothyroxine...

Groet, Anna
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door sbpy »

*anna* schreef: 19 jul 2017, 12:11 als grove richtlijn
In geen enkele richtlijn staan grove richtlijnen. Substitutie dosering is subtiel dat goed bijhouden helpt je.
Problemen met het hart en het is volgens de richtlijnen niet verstandig om heel snel naar de volledige substitutie dosering te gaan. Grove zaken in de schildklier richtlijnen, nee niet gezien.
*anna* schreef: 19 jul 2017, 12:11 de tante met het meeste gewicht gebruikte de minste levothyroxine...
Gelukkig met een trage stofwisseling en wat meer gewicht en er is geen probleem. Dat is aan je tante.
Je onderbouwt hiermee dat het omgekeerde net zo klopt. :D

Met vriendelijke groet, P.
Laatst gewijzigd door sbpy op 23 jul 2017, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door *anna* »

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt, maar één ding is wel duidelijk:
elk mens en elk schildklierprobleem vraagt een individuele aanpak ;) .
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door sbpy »

Wat begrijp je niet?
sbpy
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 nov 2016, 18:12

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door sbpy »

Ik kik een oud draadje. Misschien mag het bij hypotheriodie.

Met dit soort grafieken ga je richting de americaanse term second opinion.
->Dat is misschien nog wel iets voor Romke. Een second opinion ik raad hem eigenlijk gewoon aan in je situatie.

Ik heb mijn dossier opgevraagd ja zeker. Rondom 2015 ja daar zit het goed.
En ben blij dat ik kan meelezen in een veilige patenten omgeving elektronisch.
Korte terugkoppel lussen.

In 2008 geprobeerd is een goed dieet op te starten. Voor de start van het dieet waren er geen goede condities.
Diëtist controleerde zelf ook niks. Huisarts ook niet voor de start. De sub klinische hypo was toen al aan de gang.

TSH was al 4.3mU/l 2007. 75 percentiel die koers en ik vertrouw dat lab niet meer met een referentie van 5.7.
De referentie is veel te hoog. Het beleid is ook geen fT4 te controleren bij een bepaalde TSH e.g. 4.2mU/l.
De referentie is van de fabrikant van de machine nu 5.33. Wie weet waar de fabrikant van de machine de populatie vandaan haalt.
America?, UK?, Duitsland? van die landen waar best wat welvaart ziektes zijn. En een beetje steviger als gezond wordt beschouwd. Zoiets.
Ik vraag me af. Is dat in een ander lab over de bovengrens heen de 97.5% Ik vermoed van wel.
Schiet door de jaarlijkse kalibratie ronde van meetapparatuur heen? Academisch.
De meeste labs gebruiken de eigen referentie waarden en populaties.
Terug gerekend naar richting referenties van 4.2. Kom op een TSH van om de nabij 3.0-3.3mU/l uit.


Geen hart klachten. Er was geen rede of grond om zo te behandelen. Leeftijd rond de 35, 2009
Ja de zogenaamde frisdrank laat je staan. Nooit drugs gebruikt. Gevoelig voor Levothyroxine, ja zeker.
25 ugr verschil merk ik op korte termijn. Een stap van 12.5 op de lange termijn.
Beetje steviger zijn zit bij sommige familie leden er wel in. In mijn jonge jaren een zeer snelle stofwisseling.
Blessures met sporten zeker rond mijn 26 ja toen werd de stofwisseling trager.
De ongelukjes verstapt in een kuiltje. Schouder blessure was wat anders echter een 1 zijdig ongelukje met een bal.

Alcohol gewoon matig zeker voor 2007 in 2012 moest ik gaan oppassen.
Verkeerde gedachtes valt denk ik nog best mee. Toch wat begeleiding gehad.
Logisch denken bijzonder sterk en analytisch idem.


De POH me naar een plaatsvervangend huisarts gebracht/begeleid. Wil je een tip: niet accepteren.
De plaats vervangend huisarts wist meteen waar ik last van had toen ik in de behandelkamer binnen kwam.
Deze arts zag dat meteen in 1 oog opslag. Die mocht de diagnose stellen aug 2009 TSH 7.3mU/l fT4 9.1.
En nog wordt de behandeling zo ingedeeld dat het niet op een normale manier vlot opgestart wordt.
De praktijk manager wil ik niet meer zien. Deze heb ik een keer met schaamrood achter de kaken achter haar bureau zien zitten.
Niemand van de betrokken die het wil dat denk ik alleen het gebeurt.

Toen ik dezelfde POH kreeg die vertelde dat (zeer) afvallen moeilijk was. Toen was ik direct helemaal klaar. :D
Gevlucht bij deze praktijk, wegwezen. Omdat in 2015 andere behandel techniek zijn gebruikt. Blij dat het behandeld is.
Ik kon het niet meer opbrengen om te blijven bij de huisarts praktijk; daarnaast 10 minuten 15minuten 20 minuten het is maar kort.
Stuk of 4/5 wandelschoenen versleten en verzoolt sinds 2001.
Ik had zoveel geleden en onder de leden dat ik scheel keek bij behandel gesprekken.

Je wordt er ervaring deskundige door bij een nagenoeg eerste orde systeem.
FT4, TSH Curve y = 126 940.912e-0.763x R² = 0.989.
Laboratioriumonderzoek TSH 0.93, TSHsetpoint = 0.93mU/l, FT4setpoint = 15.5pmol/l.
Met 4 bepaling op sequentieel in de tijd nl.:
fT4, TSH.
13.2, 4.75
16.1, 0.71
16.6, 0.28
15.5, 1.25




De bijlage zijn denk ik niet voor iedereen geschikt.
Bijlagen
XYPlotSetpointIngetekend.png
XYPlotSetpointIngetekend.png (48.36 KiB) 4284 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door Kiek »

Hallo P.,

Hieronder je curveplaatje met de door jou opgegeven waarden.
Het set point is hierbij FT4 15.5 met een TSH van tegen de 1 mU/l.

Dat zijn mooie waarden om naar te streven!
Deze curve is gemaakt met hetzelfde tool als van dat artikel.

Maar ga je curve natuurlijk niet vergelijken met dat plukje zwarte stippen.
Het laat zien wat je zoal aan set points kan tegenkomen.
En daarnaast zie je ook hoe veschillend de set points onderling zijn.
Er is geen enkele doublette.
Net als bij vingerafdrukken.
Het set point maakt dus deel uit van je genetische opmaak.

En dat plukje zwarte stippen is dus een voorbeeld van hoe verschillend de set points zijn.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Laatst gewijzigd door Kiek op 04 dec 2021, 17:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Een vrij toegankelijk artikel

Bericht door Kiek »

De curve:
Bijlagen
sbpyDec2021.jpg
sbpyDec2021.jpg (39.3 KiB) 4229 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie