TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Ren2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2021, 18:26

TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Ren2016 »

Eind 2017 Jodiumslok gehad ivm Graves. Schildklier helemaal vernietigd. Uiteindelijk goed ingesteld op Euthyrox en waardes stabiel en voelde mij er goed bij. Helaas kon ik niet tegen de nieuwe samenstelling ( andere hulpstoffen). Overgegaan op Teva sinds maart 2020 en dat ging ook best goed. TSH altijd net onder de 2 en T4 rond de 19. Half juni 1e vaccinatie gehad. Half Juli nog geprikt omdat ik ook voor iets anders moest bloedprikken en was TSH 1,9 en T4 19 en daar voelde ik me goed bij. Onlangs toch bloed gaan prikken omdat ik mij niet lekker voel, achteraf een beetje sinds de nazomer : moe , veel slapen, koud en erg prikkelbaar. Nu ineens is mijn TSH 3,44 en T4 16,8. Eind Juli 2e vaccinatie gehad waar ik ook behoorlijk beroerd van ben geweest en nu dus andere waardes en voel mij niet goed. Ga nu medicatie ophogen van 112,5 naar 125 en over week of 6 weer even bloedprikken. Ik heb in al die jaren nog nooit gehad dat mijn TSH toch weer omhoog schiet, iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door laura »

Mogelijk dat je toch nog iets aan restfunctie had van de schildklier?

Volgens: https://www.thyroidmanager.org/wp-conte ... oidism.pdf
Hoofdstuk 9.8.2 Replacement with thyroxine, Monitoring

However, patients with Graves' disease who have had radioactive iodine may require dosage adjustments up to as long as 5 to 10 years after treatment is begun.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Kiek »

Dag Ren,

Je twee waarden (19/2 en 16.8/3.44) hebben geen relatie met elkaar.
Dat komt voor als de waarden niet door hetzelfde meetapparaat zijn gemeten.
Of een meet/schrijffout.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Leia
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2021, 23:12

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Leia »

Kiek, naar wat ik zo lees ben je inmiddels echt een expert. Zou je kunnen uitleggen hoe je dit zo zeker weet?
Alvast bedankt 🙂
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Kiek »

De curve van Ren heeft een onnatuurlijke kromming.
Bijlagen
Ren2016 Dec2021.jpg
Ren2016 Dec2021.jpg (37.98 KiB) 1073 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ren2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2021, 18:26

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Ren2016 »

Ik heb het nagevraagd en er is niks veranderd qua meetapparaat en geen schrijffout,ik ben iig gaan ophogen ivm klachten.
Ben benieuwd naar de waarde bij de volgende meting.
Hartelijk dank!
Leia
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 nov 2021, 23:12

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Leia »

Kiek schreef: 04 dec 2021, 17:00 De curve van Ren heeft een onnatuurlijke kromming.
Oké... Ik heb de thread met de setpoints gezien, maar je haalt dus alle info uit zo'n curve? Ik vind het echt heel knap, voor mij is het nog steeds ingewikkeld. Ik las het bericht van Laura, Eitje, en zoals het daar staat snap ik het wel, maar zou het niet kunnen reproduceren.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Kiek »

Je haalt alle info door uit te pluizen wat de onderlinge samenhang is van die ene TSH en de daarbij horende FT4.
Als de ene waar zou zijn, dan laat de ander zien dat ie d'r niet bijhoort.
En andersom.

Want de waarden zijn een weergave van het gedrag van de achterliggende schildklierhuishouding, de fysiologie dus.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door laura »

Leia schreef: 06 dec 2021, 23:20 Ik las het bericht van Laura, Eitje, en zoals het daar staat snap ik het wel, maar zou het niet kunnen reproduceren.
Dat bericht bedoelde ik cynisch.

Omdat steeds weer blijkt dat artsen te weinig weten van de schildklier. Zo vertellen te veel mensen dat zij met hyperwaarden (te lage tsh en te hoge fT4) geen lagere dosis levothyroxine krijgen. En te veel mensen met hypoklachten (te hoge tsh en te lage fT4) vertellen dat zij geen hogere dosis levothyroxine krijgen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Ren2016
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mar 2021, 18:26

Re: TSH ineens verhoogd/vaccinatie?

Bericht door Ren2016 »

Ik bepaal zelf bij welke waarde ik mij goed voel dat hoeft en kan een arts niet voor mij te bepalen.
Plaats reactie