TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Charlotte1964 »

Lotgenoten,


Ik ben nu 3 maanden volledig gestopt met antidepressiva. In overleg met internist in deze tijd niets veranderd aan medicatie ondanks dat tijdens het begin van afbouw de TSH 9,27 en FT4 16,9 was.

Na 6 weken stoppen waren mijn waardes TSH 11,91 en FT4 18,7 - opgehoogd met 6 mcg (63 naar 69 mcg)

Na 4 weken ophoging zijn mijn waardes TSH 13,13 en FT4 19,8

Ter info: inname hormoon 8 uur - prikken 11.30 uur. Wilde dit wijzigen naar nuchter maar mag nu nog niet van internist omdat we dan niet kunnen vergelijken.

Hoe kan het dat mijn FT4 verhoogd maar ook mijn TSH?? Waarom reageert mijn TSH met een verhoging terwijl FT4 ook hoger is?

Mijn klachten: dikke keel, veel zweten, niet of slecht slapen, onrust, hogere bloeddruk/hartslag.

Wie kan mij helpen? Hoe is dit te verklaren? Moet ik wellicht nog meer verhogen en is de 6 mcg te weinig geweest?


Groetjes, Charlotte
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Kiek »

Hallo Charlotte,

Van welk lab maak je gebruik om je waarden te meten?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Charlotte1964 »

Hallo Kiek,

Altijd het lab van het ziekenhuis, ben in behandeling bij een endocrinoloog.

Groetjes Charlotte

Ps: ik ga over 2 weken voor een second opinion naar Belgie. Ik ben daar jaren in behandeling geweest tot verzekering moeilijk ging doen. Maar wil nu toch een extra mening, ander lab (wellicht meer waardes laten prikken) etc.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Kiek »

Gebruikte je lithium?
Dat is een bekende schildklierverstoorder.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Kiek

Nee, cipramil druppels. En ook deze hebben blijkbaar interactie met de schildklier. Dat had ik ook verwacht en daarom eerst afgebouwd en gestopt en nu moet de klier weer op orde worden gebracht.

Maar ik wil graag weten hoe het kan dat ondanks verhoging de tsh stijgt. Betekent dit dat ik met een hogere hoeveelheid moet ophogen om tsh in beweging te krijgen

Groetjes, Charlotte
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Kiek »

Hallo Charlotte,

Toevallig weet ik dat lithium een verstoorder is.
Maar verder heb ik bar weinig kennis van/over TSH-dwarse-stofjes.

In de Thyroidmanager staat een lijst met stoffen die de neiging hebben de TSH te laten stijgen:

Increase serum TSH concentration and/or its respons to TRH

- jodium
- lithium
- metclopramide en domperidon
- dopamine-blokkers
- benserazide
- L-dopa verstoorders als chloropromazine, biperidine en haloperidol
- cimetidine (histamine receptor blocker)
- Clomifene (anti-oestrogeen)
- spironolactone
- amfetamine

Lit. Thyroidmanager - https://www.thyroidmanager.org/chapter/ ... -function/

Misschien herken je iets uit deze lijst?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Kiek

Dank je wel.

Ik slik helemaal geen medicatie behalve mijn tirosint.

En ondanks ophoging blijft mijn TSH stijgen. Dat is toch vreemd? Dus de vraag is hoe dat kan?

Is mijn ophoging dan te weinig? En maakt mijn eigen klier nog teveel naast de inname van Tirosint

Groetjes, Charlotte
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Kiek »

Hallo Charlotte,

Dus geen pillen of stofjes die zoiets raars kunnen veroorzaken.
Dan nu iets over de kwaliteit en reproduceerbaarheid en betrouwbaarheid van je waarden.

Je schildklierbehandelaar wil niet dat jij op het meest heldere moment je waarden laat bepalen: 24 uur na je laatste levothyroxinepil.
Je schildklierbehandelaar blijft dus het liefst vissen in troebel water.

Op die manier kom je er nooit achter hoe het zit zonder de hormoonwervelingen.
En heb je geen idee waar je naartoe moet met je levothyroxine.

Als je behandelaar zo kien zou zijn op schildkliergebied, dan zou hij/zij wel laten prikken buiten de dynamiek van de levothyroxine.
En geen achterhaalde slik-prikmethode hanteren.
Deze ontkenning van het belang van de levothyroxine-dynamiek heeft het klinisch schildklieronderzoek maar liefst 50 jaar stilgezet. Ze begrijpen nog steeds niets van die dynamiek. Het enige wat duidelijk is zijn de referentiewaarden voor die brij getallen.
Binnen de ref.-waarden is alles goed, en daarbuiten is het mogelijk fout.

Wat jouw situatie betreft: om structuur aan te brengen en reproduceerbaarheid zou je er goed aan doen zelf gewoon 24 uur te wachten na je laatste levothyroxinepil.
Desnoods 36 uur. En je TSH/FT4 laten bepalen in hetzelfde lab.

Als er op je schildklierwaarden gedoseerd wordt, dan dienen die schildklierwaarden buiten de dynamiek bepaald te worden.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Charlotte1964
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:58

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Charlotte1964 »

Dag Kiek,

Dus jij zegt nu dat mijn waardes eigenlijk nietszeggend zijn omdat deze enkele uren na inname worden geprikt.

Ik was van plan om zoals jij al adviseert, inderdaad te gaan prikken 24 uur na laatste inname maar internist gaf aan dat dat niet zinnig was en ook geen toegevoegde waarde en dat we dan de waardes niet konden vergelijken met vorige metingen. Tja, en dan doe je maar wat internist zegt he

Ik ga de volgende keer dus wel nuchter prikken, want zo kom ik niet verder en maakt me alleen maar ongeruster.

Dank je wel

Ik laat weer iets weten zodra ik nieuwe waardes heb.

Groetjes,
Charlotte
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH blijft stijgen ondanks verhoging

Bericht door Kiek »

Je waarden zijn niet nietszeggend, Charlotte.
Ze kunnen later dienen als vergelijk.

Bloed laten afnemen tijdens de dynamiek van de opname van levothyroxine is niet juist om een heldere schildklierstructuur in je waarden te zien.
Zeker niet als er aparte dingen aan de hand zijn, zoals een niet verwachte flink verhoogde TSH.

Ik hoop dat met je nieuwe waarden een schildklierpatroon te vormen is dat iets van de werking van je schildklierhuishouding laat zien.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie