Lisa: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Boekemal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2021, 19:27

Lisa: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Boekemal »

Hallo allemaal

Ben op zoek naar informatie en advies. De huisarts heeft n.a.v. hartsteken en benauwd/drukkend gevoel bij hart linkerkant borstkas en moeheid etc. een bloedonderzoek gedaan. De tsh bleek 29(nuchter, t3/t4 vergeten te onderzoeken) 2e x tsh 20(nuchter ft4 12.4 met min waarde 11 en ft3 4.6 van min waarde 3.10 en tpo 34.4 ) en 3e x tsh 39 (niet nuchter/later in de ochtend) ft4 11.9 en ft3 4.3 en tpo 41.6. Diagnose subklinische hypothyreoïdie. Kans i.v.m tpo in bloed dat dit komt van de ziekte van Hashimoto. Maar de huisarts wil geen medicijnen geven. Hij zegt dat ik voldoende hormonen heb en dat dat geen zin heeft /juist klachten kan geven. Dat snap ik wel en dat wil ik liever ook niet natuurlijk, maar ik lees ook dat het soms wel wordt gedaan bij subklinische hypothyreoïdie. Mijn huisarts verwijst dat naar het land der fabelen / in de hoek van b12 prikken etc. Maar ik heb wel behoorlijke klachten. Vaak koud, extreem moe, branderige ogen, fysiek erg snel moe bv te vaak trap oplopen gaat niet, soms drukkend gevoel op borst links, en vaak erg onrustig en somber gevoel. Vooral emotioneel voel ik me erg onstabiel, soms erg verdrietig, erg onrustig gevoel en soms gaat het weer oke. Mn huisarts zegt dat mn psychische klachten niet hierdoor kunnen komen. Terwijl ik wel lees op internet dat dit wel kan? Op het moment loopt het prive inderdaad niet lekker (te druk i.c.m. kindje van 3 die nogal energiek is, druk op relatie) en heb ook zwaar werk met niet de meest ideale werkomstandigheden). Maar ik heb het idee dat de subklinische hypothyreoïdie dit nog weer verstrekt/ erger maakt. Kan dat / zijn er mensen met subklinische hypothyreoïdie die dit ook hebben ?
En hebben jullie tips/adviezen/ervaringen over wel of geen medicatie. Of andere tips?

Groetjes Lisa
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Welkom, Lisa!

Je hebt een stevige hypothyreoïdie.
Jouw schildklierhuishouding lijkt een FT4 nodig te hebben van grofweg tussen de 16.5 en 17.5 pmol/l. Je TSH is daarbij ca. 1 mU/l.
Je begrijpt dat 11 of 12 pmol/l dan véél te weinig is, ook al ligt dat binnen het referentiegebied.

Bel vanochtend nog met je huisarts, en zeg dat je heel hard levothyroxine (=T4) nodig hebt, om je FT4 op te hijsen van ca. 11.9 naar ca. 17 pmol/l.
De opbouw van FT4 duurt een poos.

Als je behoudens je klachten van de hypothyreoïdie verder gewoon gezond bent, start dan met 75 µg levothyroxine per dag.
(En n i e t met 25 µg. Dat is zinloos en verlengt slechts je niet-goed-voelen.)

Laat na 6 weken opnieuw FT4/TSH prikken.
Dit is belangrijk voor het prikken:
- altijd zelfde lab (want zelfde meetapparatuur)
- 's ochtends vroeg - nuchter -> neem nog geen levothyroxinedosis van die ochtend in (slik pas na prik) - dus lab altijd ca. 24 uur na laatste levothyroxinepil.

Richt je op je FT4, zo snel mogelijk ophijsen naar voor jou gewone waarden (van ca. 12 naar ca. 17), dus passend bij jouw eigen schildklierhuishouding.

Dan krijg jij weer ruimte om ontspannen binnen je gezin met elkaar te genieten van de goeie momenten!

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door laura »

hoi Lisa,

Ik verplaats je onderwerp naar het subforum waar het thuishoort.
Je hebt hypothyreoïdie en geen subklinische hypothyreoïdie.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Lisa: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door laura »

hallo Lisa,

Ben je al wat verder gekomen met je huisarts?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Boekemal
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2021, 19:27

Re: Lisa: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Boekemal »

Hallo,

Morgen afspraak met de huisarts, die wilde eerst geen meds geven. Maar voelde me steeds zo slecht dat ik maar weer bloed heb laten prikken. Zit nu op tsh 56 en ft4 10.1 vd 11 en ft3 3.7 vd 3.10. Dus nu willen ze toch meds gaan geven.
Nu vraag ik me af of jullie tips/ervaringen hebben over welke medicatie en de hoogte vd dosering? Kun je dat berekenen / zijn daarvoor richtlijnen en gebruikt de huisarts die ook?

Groetjes Lisa
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Lisa: Help advies subklinische hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Lisa,

Wat een pech dat je nog niet begonnen bent met de levothyroxine!

Ik dacht in december dat je een FT4 van ongeveer 17 pmol/l zou nodig hebben. Maar met je laatste waarden blijkt dat je lichaam ca. 18 pmol/l nog prettiger vindt. Daarbij hoort bij jou een TSH van ca. 1.5 mU/l.

Als je verder gezond bent, start met 100 microgram (=µg) levothyroxine.
Slik iedere ochtend minstens een 1/2 uur voor je koffie/ontbijt je levothyroxine.
Ik slik m'n Thyrax altijd zodra ik wakker word.

Laat over precies één week na je eerste levothyroxinepildag wederom je FT4/TSH prikken: 's ochtends vroeg - nuchter - minstens 24 uur na je laatste levothyroxinedosis-inname, om de ongewenste slikdynamiek te mijden (dat zijn wervelende FT4/TSH na slikken).
Slik pas na het lab de levothyroxinedosis die je die ochtend nog niet geslikt hebt.
Dit is echt belangrijk, om je waarden te kunnen volgen en begrijpen.
Want met zwierende labmetingen zwieren je waarden mee, en raak je het verband kwijt.

Herhaal dit prikproces wederom na precies de 2de slikweek.
Dan heb je 3 sets waarden, waarmee je je instelling op levothyroxine kunt bepalen.
En ook je individuele metabolisme van de levothyroxine ken je dan.
Dat is de halfwaardetijd.

Probeer je huisarts over te halen om dus na precies één week en nog eens na exact 2 slikweken je FT4/TSH te laten bepalen (in hetzelfde lab).
Op deze manier hoef je niet maandenlang te oetelen met allerlei dosiswijzigingetjes, maar ben je hopelijk binnen enkele weken al heel snel op dreef.

Succes!
Kiek
Bijlagen
BoekemalJan2022.jpg
BoekemalJan2022.jpg (42.89 KiB) 2107 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie