Kaar hypo na Graves

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

@laura dankjewel voor je berichtje .

Ga even kijken morgen zit ik op 1 week . Als het niet al te veel verschil maakt ga ik even door. Voel mij nog steeds niet moe of iets dergelijks , integendeel voel mij onrustig kan amper slapen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door laura »

Ik kan me wel voorstellen dat je wilt weten wat je klier zelf doet.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

@laura na 2 weken stoppen bloed geprikt tsh 3,5 vrij t4 11 dit neigt naar hypo . Zou ik als ik gestopt blijf uiteindelijk nog trager worden ? Dat vraag ik mij nog even af . Voel mij hondsberoerd en wil opnieuw gaan instellen.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door laura »

Als ik al de berichten teruglees in deze discussie, dan denk ik dat je beter even kunt volhouden met stoppen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kaar1989
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 mei 2019, 20:06

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kaar1989 »

Dat is geen optie voor mij plus zit al met de t4 buiten de waardes die t lab aangeeft . T was om te kijken of me schildklier nog wat deed en t doet wat maar niet veel of beter gezegd nagenoeg te weinig en dat resulteert ook precies in de klachten die je zou verwachten . Lig nu hele dag nog in bed dat is geen leven natuurlijk. Vroeg me alleen af als ik langer gestopt bleef of t dan nog verder zou zakken of dit gewoon de stand is.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Kaar hypo na Graves

Bericht door Kiek »

Hallo Kaar,

Na een week zonder levothyroxine is maximaal de helft van de hoeveelheid aan levothyroxine in je lijf verdwenen.
De week daarna is een kwart van de resterende hoeveelheid helft weg, en de week daarna weer 12.5% van de rest.
Je kunt ook zeggen: een halfwaarde van een week betekent dat iedere week maximaal de helft van de beschikbare hoeveelheid levothyroxine opgesoupeerd wordt.

Kortom: de eerste stopweek is een daalder waard.
En een tweede stopweek is als een lekker toetje.
Met goed gemeten waarden (goed lab) valt daaruit de meeste basisinformatie te halen.

Je kunt je dan al een beeld vormen hoe de schildklier zelf functioneert.
Als dat halfbakken is, dan moet die schildklierproductie helemaal overgenomen worden.
Halfbakken kan niet met een halfbakken hoeveelheid levothyroxine gecorrigeerd worden.
Dus direct starten met een volle pond aan levothyroxine.
Een dosis van 25 of 50 µg is nooit voldoende om de zieke productie te omzeilen.

Een start met b.v. 75 µg is het best -> na een week weer nuchter prikken: 24 uur na laatste levothyroxinepil. Dan kan al beslist worden over de noodzaak van een eventuele volgende verhoging met levothyroxine.

Gebruikmakend van de kennis van de schildklierhuishouding wordt de levothyroxine instelperiode met een enorme tijd verkort.

Hartelijke groet,
Kiek

PS: Halfwaardetijd van T4 is gemiddeld een week. Bij een heel klein percentage van de mensen 3.5 dag, en sommige mensen zelfs wel 14 dagen!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie