Nieuw op dit forum

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Plaats reactie
lisaaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2022, 19:07

Nieuw op dit forum

Bericht door lisaaa »

Hoi,

Sinds eind februari dit jaar weet ik dat ik een trage schildklier heb. Dit kwam aan het licht door hormonale klachten (lange cyclus), hoofdpijn, duizeligheid en enorm vermoeid. Mijn TSH bleek 12 en T4 was 15. Na 6 weken 25 mg levothyroxine weer nuchter geprikt in de ochtend. Op 12 april de volgende uitslag gekregen: TSH= 4 en T4=19,8. Volgens mijn huisarts voldoet dit aan de norm en moet ik doorgaan met de huidige dosering.

Bij de uitslag heb ik al aangegeven wel nog klachten te hebben: pijnlijke handen, tintelend gevoel. De laatste weken ook veel last van hoofdpijn en nekklachten. Hiervoor ook al een aantal keer bij een fysiotherapeut geweest, maar het wordt niet echt beter. Van de huisarts moet ik het aanzien...
De huisarts geeft mij ook maar weinig informatie ook al moet ik waarschijnlijk de rest van mijn leven een pilletje slikken. Ik ben dan ook benieuwd wat mijn setpoint is.

Groetjes Lisa
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door Kiek »

Welkom, Lisa!

Je waarden voordat je startte met 25 µg: FT4 15 pmol/l met een TSH 12 mU/l.
Na 6 weken 25 µg levothyroxine is je FT4 gestegen naar 19.8 pmol/l waarop je TSH reageert met 4 mU/l.

Dit resultaat, een FT4 van 15 oplopend naar 19.8 pmol/l, dank je n i e t aan de 25 µg levothyroxine.
Dat is niet mogelijk.
Dit betekent dat de 19.8 pmol/l het werk is van je eigen schildklier.

Mogelijk ben je aan het herstellen van een of ander schildkliermalheur?
Of misschien zit je in een instabiele schildklierperiode - misschien door een nog niet helemaal genezen voorbijgaande ontsteking?
Het is zelfs niet te zeggen dat alles weer in normale banen geleid wordt.
Misschien hou je er toch een lichte hypothyreoïdie aan over.

Laat dus de 25 µg levothyroxine in het doosje zitten.
Het slikken daarvan is op basis van je waarden nutteloos.

Je zou je huisarts kunnen voorstellen om over 2 weken wederom je FT4/TSH te laten bepalen.
Laat deze 2 weken wel de 25 µg levothyroxine in het doosje.
Dan weet je over twee weken hoe het erbij staat.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
lisaaa
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2022, 19:07

Re: Nieuw op dit forum

Bericht door lisaaa »

Bedankt voor je reactie! Ik heb volgende week een afspraak met de huisarts. Toch gek dat ik door moet blijven slikken terwijl dit waarschijnlijk geen enkel effect heeft.
Uit de 1e keer bloedprikken kwamen geen ontstekingen naar voren. Toch heb ik vage klachten, misschien heb ik iets anders onder de leden…
Plaats reactie