TSH normaal FT4 hoog

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Marianne
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2013, 13:12

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Marianne »

Even weer een update een snelle schildklier is nu zeker, laatste bloedwaarden Ft4 37.9, TSH .14
Plan is te starten met strumazol, maandag heb ik een telefonische afspraak met de internist.
Mijn echtgenoot is nl. weer opgenomen nadat een psychotische depressie is gediagnostiseerd met het syndroom van Cotard,
heel heftig allemaal.

Mvg,

Marianne
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door laura »

hallo Marianne,

Dat is zeker heel heftig waar je man en jij mee te maken hebben.
Ik wens jullie heel veel sterkte!
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Marianne
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2013, 13:12

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Marianne »

Dankjewel Laura,
Laatste TSH 0.09 er worden nu anti TSH receptoren bepaald, maar die bepaling duurt even, denk ik, want vrijdag geprikt en uitslag is nog niet bekend.
Terwijl er steeds nieuwe, andere, uitslagen bijstaan.

Mvg,

Marianne
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Kiek »

Hallo Marianne,

Dat is een hard gelag voor je man, en ook voor jou.

Ik kan me voorstellen dat zijn situatie verergert als hij een onevenwichtige hoeveelheid schildklierhormoon in z'n lijf heeft.
En toch lijkt de TSH van je man min of meer 'tevreden', ondanks de fors verhoogde FT4.
En ook de T3 toont niets bijzonders. Er is genoeg voorraad.
Jammer dat de FT3 niet geprikt is. Die geeft veel meer informatie over het omzettingsresultaat.

Waarom zou er nu al over schildklierremmers gepeinsd worden?
Dat begrijp ik niet.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marianne
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2013, 13:12

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Marianne »

Hallo Kiek,

Heb gisteren de behandelend internist gesproken, hij krijgt voorlopig 1 keer per dag 10mg strumazol.
Ze gaan nog aanvullend onderzoek doen, anti tsh receptoren en waarschijnlijk nog een scintigram ( maar door die CT scan met jodiumcontrast moet dat nog wachten).
Ik had gevraagd wat is het behandelplan en kreeg als antwoord dat ze eerst nog meer dingen willen weten en dan gaan besluiten wat het beste is voor mijn man.
Bijkomend probleem is natuurlijk ook zijn algehele toestand met dat syndroom.
En de TSh daalt alleen maar en FT4 stijgt dan is dat toch een te snelle schildklier, Arts heeft gisteren in zijn dossier Thyreotoxicose gezet als diagnose.

Mvg,

Marianne
Marianne
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2013, 13:12

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Marianne »

Vorige week heeft mijn man een scintigrafie met aanvullend CT onderzoek gehad.
Uitslag scintigrafie : homogene verdeling van het radiofarmacom. In beide schildklierkwabben geen hete of koude nodi ( dat heb ik zelf ook gezien).De rechterschildklierkwab is iets groter dan de linker. De schildklierachtergrond ratio bedraagt 5,9 : 1 ( geen idee wat dit inhoudt heb nog geen arts gesproken)
Conclusie : hyperthyreoidie meest waarschijnlijk bij M. Graves ( ondanks negatieve antistoffen, 2.9)
Ze hebben niet gekozen voor block en replace maar titratie met 30mg Thiamazol.

Verder hebben we de afgelopen tijd weer een grote teleurstelling gehad want de medicatie voor zijn psychotische depressie zorgde voor hele hoge leverwaarden. Die zijn gelukkig weer aan het dalen maar de behandeling is dus nog steeds niet optimaal, plus een schildklier sie ook meespeelt in het hele verhaal. Gelukkig heeft hij, tegen de verwachting in, geen terugval gehad in zijn gedrag en is hij gewoon zelf blijven eten e.d.

Zondag is hij een middagje thuis geweest, dat was heel fijn.

groetjes, Marianne
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door laura »

hallo Marianne,

Een te hoge concentratie schildklierhormoon in het bloed wordt ook wel thyreotoxicose genoemd.

Oorzaak kan zijn:
- schildklier maakt te veel hormoon.
- schildklier dumpt hormoon in bloed.

Omdat bij jouw man geen antistoffen aantoonbaar waren, is die scintigrafie gemaakt.
Nu is daar dus M. Graves aangetoond.

Wat fijn dat jullie zondag even tijd voor elkaar hadden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Kiek »

Hallo Marianne en Laura,

Zou er een andere oorzaak kunnen zijn voor de te hoge FT4?
De normale T3 past niet bij de typische onbehandelde Graves.
Slikt je man misschien iets voor een ritmestoornis van zijn hart?

Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Marianne
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 nov 2013, 13:12

Re: TSH normaal FT4 hoog

Bericht door Marianne »

Hallo Laura en Kiek,

Laura : Thyreotoxicose was de eerste diagnose.

Kiek : Hij slikt geen hartmedicatie. Toen die T3 is bepaald was zijn TSH binnen de grenzen, zou het niet kunnen dat die ziekte van Graves zich sinds begin dit jaar aan het ontwikkelen is en wanneer nu antistoffen geprikt worden ze misschien wel te hoog zijn? Heb vandaag waarschijnlijk gesprek met arts van de kliniek ( die heeft hierover ook contact met internist) ga vragen of die antistoffen nog een keer bepaald kunnen worden.

Groetjes, Marianne
Plaats reactie